کد خبر: ۱۰۹۱۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
استاندار فارس:

140 بسته سرمایه‌گذاری تهیه شده است/ امیدواریم بازدید هیات‌های خارجی از فارس منجر به سرمایه‌گذاری شود

استاندار فارس با بیان اینکه 140 بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات تهیه شده است، اظهار امیدواری کرد که بازدید 40هیات خارجی از فارس منجر به سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش شیرازه، سید محمد علی افشانی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان كه با حضور معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: در سال گذشته در فارس در زمينه هاي مختلف حوزه اقتصاد مقاومتی اقداماتی داشته ایم كه شاید اگر اقدامات انجام شده و دستاوردهای ایجاد شده به درستی به اطلاع مردم می‌رسید قطعا امروز آنها قضاوت مثبت تری داشتند.

استاندار فارس، یکی از مهمترین برنامه های اجرا شده در استان را طرح ارتقاء توان تولید دانست و گفت: سال گذشته 129 جلسه کارگروه تشکیل شد و مشکلات 830 واحد تولیدی مشکل دار رفع گردید که با تشکیل این جلسات و پیگیري های مدیران دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی، مشکلات 57 درصد این واحدها (473 واحد) حل گردید.
وي اضافه کرد: سال گذشته سه هزار و 201 واحد در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کرده اند و از آنجا که سهمیه فارس 517 میلیارد تومان بود، تنها استانی که توانست بیش از 100 درصد سهمیه خود (117 درصد) را جذب نماید فارس بود.
افشانی گفت: در مجموع تاکنون به 450 واحد تولیدی مشکل دار، 605 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و مشکلات 473 واحد دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته که یکی پس از دیگری حل خواهند شد.
وی افزود: با توجه به اینکه استان فارس هم قطب پزشکی جنوب کشور است و هم از دیرباز مرکز درمان استان های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده، بحث ایجاد شهر سلامت و گردشگری در زمینی به مساحت 830 هکتار یکی از مهمترین اقداماتی بود که در فارس انجام شده است که کار طراحی آن با مشارکت سرمایه گذار خارجی انجام شده و عملیات اجرایی آن نیز در سفر اخیر رئیس جمهوری آغاز شد.

افشانی اظهار کرد: 140 بسته سرمایه گذاری به زبان های فارسی و انگلیسی و با اعتباری معادل 55 هزار میلیارد تومان نیز تهیه شده که هر کس در هر شاخه ای از صنعت، کشاورزی و خدمات بخواهد سرمایه گذاری کند اطلاعات اولیه را در اختیار خواهد داشت.
استاندار فارس ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی که در استان انجام شد و امیدواریم که پاسخ مثبت هم بگیریم مسئله تامین آب در استان و مهمتر از آن بهره وری مناسب از آب است.
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارها ی صورت گرفته تغییر در الگوی کشت و جایگزینی کشت های کم آب بر و بهره وری هرچه بیشتر از آب موجود بود.
افشانی با بیان اینکه گلخانه های استان از 140 هکتار در سال 93 به 220 هکتار در سال 95 افزایش یافت، اضافه کرد: مهمترین کار، توسعه گلخانه ها است که 85 درصد اعتباری که دولت برای آبیاری نوین می دهد شامل گلخانه ها نمی شود، در حالی که مهمترین بخش آبیاری نوین مربوط به گلخانه ها است.
استاندار فارس گفت: طی دو سال گذشته بیش از 22 هزار هکتار و طی سه سال گذشته بیش از 33 هزار هکتار آبیاری نوین در استان انجام شد.
استاندار فارس، کشت گیاهان دارویی را نیز از مهمترین کشت های استان دانست و گفت: ساخت کارخانه گیاهان دارویی نیز در استان در حال آغاز است و سطح زیر کشت این گیاهان نیز ظرف 2 سال گذشته از یک هزار هکتار به چهار هزار و 625 هکتار رسیده است.
وی اضافه کرد: کشت دانه های روغنی نیز که کم آب بر است و محصول آن راندمان و بازده اقتصادی سه برابری دارد، از 2 هزار و 800 هکتار به 11 هزار و 500 هکتار رسیده است.
استاندار فارس ادامه داد: ظرف سه سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به صورت فاینانس در فارس انجام شده که از آن جمله می توان به سیمان خاکستری لامرد و فولاد نی ریز اشاره کرد.
وی گفت: پارسال نیز 10طرح به مبلغ 95 میلیون دلار در سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران تصویب شد که 20 برابر سال های 93 و 94 است.
افشانی افزود: حدود 500 میلیون یورو فاینانس نیز برای نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و 770 میلیون دلار هم در شورای اقتصاد برای مترو شیراز به تصویب رسید.
استاندار فارس تصریح کرد: به دنبال گشایش حاصل شده پس از برجام، وضعیت سرمایه گذاری خارجی در استان نیز مناسب شد و برخی پروژه هایی که به طور کامل با سرمایه گذاری خارجی انجام شده اند در دهه فجر سال گذشته افتتاح گردید.
وی، در خصوص ایجاد و احداث نیروگاههای خورشیدی نیز گفت: برای ایجاد 100 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 2 هزار و 300 مگاوات و سرمایه گذاری 11 هزار و 500 میلیارد تومان مذاکراتی انجام شده که تاکنون 38 مورد پروانه احداث گرفته اند و برای جلوگیری از مواجهه با مشکل برای تامین پنل های خورشیدی، کارخانه تولید این پنل ها در شهرک های صنعتی شیراز افتتاح گردید.
استاندار فارس، ضمن قدردانی از حمایت های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و دانشگاههای این استان افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در این استان با جدیت دنبال می شود بحث ایجاد شرکت های دانش بنیان است که تعداد آنها از 36 شرکت در سال 94 امروز به 97 شرکت رسیده است.
افشانی با اشاره به رفع مسدودی پتروشیمی های استان به مبلغ هزار و 135 میلیون دلار، ادامه داد: علاوه بر آن هزار و 21 میلیون دلار نیز سال قبل برای فارس از محل صندوق توسعه ملی تصویب شد که 276 میلیون دلار آن مربوط به فولاد نی ریز بود که در سفر رئیس جمهوری گشایش اعتبار شد و عملیات اجرایی آن آغاز گردید.

استاندار فارس، یکی از اقدامات بسیار اساسی انجام شده در این استان را مربوط به گازرسانی دانست و افزود: در دولت یازدهم، ظرف سه سال، به 743 روستای این استان گاز رسانی شد. در حالی که از سال 44 خورشیدی که اولین شعله گاز به استان فارس آمد تا قبل از دولت تدبیر و امید تنها 604 روستا از مزایای گاز طبیعی برخوردار بودند.
افشانی گفت: در دولت یازدهم به 567 روستا در فارس آبرسانی شد و اعتباری نیز از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به سایر روستاهای این استان اختصاص یافت و در 2 سال آینده هیچ روستای بالای 20 خانوار بدون آب و گاز در استان نخواهیم داشت و می کوشیم این امر تا پایان سال 96 محقق شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته میزان صادرات استان از لحاظ ارزشی 48 درصد و از لحاظ وزنی 58 درصد افزایش را نشان می دهد، گفت: همچنین پس از توافق برجام، 40 هیات خارجی از استان بازدید کردند که امیدواریم در آینده منجر به سرمایه گذاری های هرچه بیشتر شود.
استاندار فارس با بیان اینکه در دولت یازدهم در زمینه حضور گردشگر خارجی در فارس 246 درصد افزایش نسبت به دوره قبل داشته ایم که این نتیجه هم افزایی با جهان است، ادامه داد: گردشگر یعنی شغل، یعنی معرفی مزیت ها و پتانسیل های استان و سرمایه گذاری و معنای آن تنها آمدن، دیدن و رفتن نیست.
وی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در استان در جهت مردمی کردن اقتصاد انجام شد، واگذاری 564 پروژه به بخش خصوصی بود که این میزان پروژه واگذاری، یک ششم کل پروژه های واگذاری کل کشور را شامل می شود.
استاندار فارس افزود: همچنین طی سال های اخیر، چهار هزار و 884 چاه غیر مجاز در فارس پر شد و بر روی 936 حلقه چاه نیز کنتور هوشمند نصب گردید.
افشانی افزود: اصلاح منحنی اوج بار شبکه برق استان نیز از دیگر اقدامات انجام شده می باشد که با این کار به میزان 240 مگاوات برق در استان صرفه جویی می شود.
وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال نیز طی 2 سال گذشته از بهمن 93 تا آبان 95، بیش از 40 هزار نفر بر اساس لیست تامین اجتماعی به تعداد شاغلان واحدهای تولیدی استان اضافه شد، گفت: این بجز شاغلان در پروژه های عمرانی است که تعداد قابل توجهی نیز در این حوزه فعالیت دارند.
استاندار فارس تصریح کرد: نرخ بیکاری فارس که از سال 84 تا به امروز که هیچگاه کمتر از متوسط کشور نبوده برای اولین بار یک درصد کمتر از متوسط کشور یعنی 11 و 4دهم درصد بوده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
0
کی؟
کاروان رفت