کد خبر: ۱۱۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
با تغییر قانون اساسی؛

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی شد

با فرمان پادشاه عربستان پسرش «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد انتخاب و محمد بن نایف از این سمت برکنار شد.
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی شدبه گزارش شیرازه، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با صدور فرمانی پادشاهی محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران با حفظ سمت وزیر دفاع انتخاب کرد.

این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل میشود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود تخت و تاج از برادر به برادر منتقل میشده است. با توجه به اختلافات داخلی  آل سعود بعد از شکست های محمد بن سلمان در جنگ یمن، احتمال مخالفت با این تصمیم نیز وجود دارد.

بر اساس فرمان پادشاهی که در خبرگزاری رسمی عربستان واس منتشر شده، پادشاه عربستان محمد بن نایف برادر زاده خود را از ولیعهدی و معاونت رئیس شورای وزیران و وزارت کشور برکنار کرده است.

بر اساس این خبر عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزارت کشور را بعد از محمد بن نایف برعهده خواهد داشت و بندر بن فیصل بن بندر بن عبدالعزیز معاون سازمان استخبارات (اطلاعات) عربستان شده است.

این خبر در حالی منتشر شده که عزل و نصب های اخیر پادشاه عربستان حاکی از تلاش او برای کم کردن دامنه قدرت محمد بن نایف ولیعهد این کشور بود. بعد از بحرانی که عربستان و امارات برای قطع روابط با قطر ایجاد کردند، مجتهد فعال و افشاگر توییتری در توییتی اعلام کرده بود که محمد بن سلمان با حمایت امارات به دنبال دست یابی به تاج و تخت پادشاهی در این کشور است به این ترتیب حالا محمد بن سلمان فقط یک مرحله با تبدیل شدن به شاه عربستان فاصله دارد.

در ادامه فرمان های پادشاهی صادر شده عبدالعزیز بن فهد بن ترکی بن عبدالعزیز  به عنوان معاون امیر منطقه جوف، عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز مشاور دیوان پادشاهی، خالد بن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز سفیر عربستان در آلمان، عبدالعزیز بن ترکی بن فیصل بن عبدالعزیز معاون مدیر عامل هیأت ورزش عربستان،  بندر بن خالد بن فیصل بن عبدالعزیز مشاور دیوان پادشاهی، احمد بن سالم معاون وزیر کشور، ترکی بن محمد بن فهد بن عبدالعزیز مشاور دیوان پادشاهی  و عبدالرحمن الربیعان مشاور دیوان پادشاهی انتخاب شدند.

طبق دستور جدید پادشاه عربستان قانون نظام سلطنتی تغییر یافته و شاه باید یکی از فرزندان یا فرزند اصلح فرزندان پادشاه مؤسس (عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود) باشد.

بنا بر اعلام العربیه بیعت با محمد بن سلمان ولی عهد جدید عربستان امشب بعد از نماز «تراویح» و در «مکه مکرمه» خواهد بود.

بعد از اعلام برکناری محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی و انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید این کشور، در اندک زمانی این خبر تیتر یک رسانه های جهان را به خود اختصاص داد.

اسکای نیوز عربی در توئیتی نوشت: پادشاه سعودی محمد بن نایف را از سمت خود برکنار و محمد بن سلمان را ولیعهد کرد.

العربیه در صفحه اجتماعی خود در توئیتر با درج این خبر نوشت:پس از نمار تراویح در مکه با ولیعهد جدید عربستان سعودی بیعت می شود.

بی بی سی عربی نیز اعلام کرد: پادشاه عربستان سعودی محمد بن سلمان را به جای محمد بن نایف به عنوان ولیعهد تعیین کرد.

روسیا الیوم نیز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نوشت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از همه خواست که امروز چهارشنبه بعد از نماز تراویح با پسر وی بیعت کنند.

فرانس 24 نیز در توئیتی اعلام کرد: پادشاه سعودی پسر خود را ولیعهد کرد.

مجتهد فعال و افشاگر توییتری که چند روز پیش گفته بود محمد بن سلمان قصد دارد به زودی محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار کند در صفحه توییتر خود فرمان پادشاهی جدید و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد را کودتای محمد بن سلمان توصیف کرده است.

وی در توییتر خود نوشته که به همه کسانی که امید به زوال آل سعود دارند این اتفاق را تبریک میگویم و در عین حال ادامه داد که بحران قطر بن سلمان را تشویق کرد تا محمد بن نایف را برکنار کند زیرا میدانست ضعیف تر از آن است که در برابر این تصمیم مقاومت کند.

مجتهد همچنین تأکید کرده که یکی از نگرانی های پیش رو بازداشت های گسترده در میان اعضای خاندان پادشاهی و اتخاذ تصمیمات صوری برای بهبود جایگاه محمد بن سلمان خواهد بود.

بر اساس گفته مجتهد تا چند روز دیگر سلمان بن عبدالعزیز به سود پسر خود از قدرت کنار خواهد رفت و محمد بن سلمان به زودی شاه عربستان میشود.

مجتهد با به راه انداختن هشتگ کودتای محمد بن سلمان نوشته که خشم زیادی در خاندان پادشاهی بعد از تصمیم اخیر به وجود آمده و با وجود نگرانی گسترده ایی که ایجاد شده مشخص نیست که این تصمیم با مقاومت اعضای خاندان پادشاهی مواجه خواهد شد یا اینکه این خشم کنترل میشود.

به گفته مجتهد شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تصمیم اخیر عربستان آگاه بوده اما کشورهای اروپایی به ویژه آلمان اطلاعی از این تغییرات نداشته و ممکن است در همین راستا واکنش نشان بدهند.

با توجه به اینکه اغلب افشاگری های مجتهد تا کنون اثبات شده بعید نیست که تا چند روز دیگر  عربستان شاهد انحصار علنی قدرت در دستان محمد بن سلمان 31 ساله باشد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان