کد خبر: ۱۱۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
دانشجویان دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه:

1800 دانشجوی خوابگاه مفتح با کمبود سیستم سرمایشی مواجه هستند/ مشکلات اولویت بندی نشده و مدیریت صحیح بر منابع صورت نمی‌گیرد/ عدم پاسخگویی سرپرست دانشگاه به مشکلات دانشجویان

دانشجویان می‌گویند:مسئولان و دانشجویان مقطع دکتری از سیستم سرمایشی به‌روز برخوردار هستند اما دانشجویان کارشناسی و ارشد کولر آبی هم ندارند و این یک تبعیض است.
شیرازه؛ یک روز با خودشان فکر می‌کردند؛ اگر بشود چه می‌شود. حالا شده، اما دیگر خبری از خوشحالی دیروزشان نیست! جوانانی را می‌گویم که به سختی سد کنکور را پشت سر گذاشته و با ساکی پر از امید و آرزو به کلان شهرِ شیراز سفر کرده تا با خیالی آسوده در بهترین دانشگاه جنوب کشور تحصیل کنند. اما حال با رسیدن به آرزوی دیرین‌شان، سختی زندگی در خوابگاهی با کمترین امکانات تمام رویای شیرین‌شان را از یاد برده و با کمبود امکانات رفاهی دست و پنجه نرم می‌کنند و این توصیفی از حال یک یا دو نفر نیست بلکه تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز از کمبود تجهیزات رفاهی گله‌مند هستند.

یکی از دانشجویان رشته زبان انگلیسی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در اعتراض به کمبود امکانات رفاهی می‌گوید: ساختمان خوابگاه مفتح قریب به 50 سال پیش ساخته شده و نیم قرن قدمت دارد و به دلیل قدیمی بودن ساختمان، دانشجویان هر روز با مشکل جدیدی مواجه هستند. خوابگاه پسرانه مفتح با 13 طبقه و به طور متوسط در هر طبقه با 30 اتاق، به میزان جمعیت یک شهرک یعنی 1800 دانشجوی پسر  را در خود جای داده است. دانشجویان این خوابگاه در مقطع کارشناسی و ارشد مشغول به تحصیل هستند که با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. سال پیش دانشجویان مقطع دکتری برای اعتراض به مشکلات این خوابگاه تجمع برگزار کردند و مسئولان دانشگاه به جای حل کردن مشکلات دانشگاه، دانشجویان مقطع دکتری را از این خوابگاه به خوابگاه دیگر با امکانات بیشتر و سیستم سرمایشی بهتر انتقال دادند.

این عضو تشکل آرمان دانشگاه شیراز ادامه می‌دهد: میان دانشجویان مقطع کارشناسی و ارشد با دانشجویان دکتری تبعیض قائل می‌شوند. مثلا در خوابگاه دستغیب که دانشجویان دکتری هستند تمام اتاق‌ها کولر دارند و هوا بسیار خنک است و این در حالی است که هیچ یک از اتاق‌های خوابگاه ما کولر ندارد. و جالب است که بدانید؛ در طبقه چهارم خوابگاه مفتح مسئولان با سیستم سرمایشی خوب مستقر هستند اما دانشجویان در طبقات مختلف خوابگاه کولر ندارند. فقط در راهرو هر طبقه دو کولر آبی وجود دارد که با توجه به نبود کولر در اتاق‌ها پاسخگوی گرما نیست. در واقع این یک تبعیض و ظلم است. هر سال به دلیل هوای گرم پیشرفت درسی و علمی دانشجویان با مشکل مواجه می‌شود.

1800 دانشجوی خوابگاه مفتح با کمبود سیستم سرمایشی مواجه هستند/ مشکلات اولویت بندی نشده و مدیریت صحیح بر منابع صورت نمی‌گیرد/ عدم پاسخگویی سرپرست ریاست دانشگاه به مشکلات عدیده دانشجویان
او در بیان دیگر مشکلات خوابگاه، می‌گوید: به دلیل قدیمی بودن ساختمان، دیوارها نم داده و پوسیده شده است. دیوار داخلی اتاق‌ها به دلیل فرسودگی و ریزش نیاز به تعمیر اساسی دارد. سرویس بهداشتی، فاضلاب، سیستم تهویه و . . . قدیمی است. مشکلات را به طور ریشه‌ای حل نمی‌کنند بلکه برای یک مدت کوتاه به مشکلات جزئی رسیدگی میکنند تا مشکلات موجود به طور موقت رفع شود و به همین دلیل هر یک ماه با مشکل جدیدی مواجه هستیم. برای نیازهای غیرضروری هزینه‌های کلان صرف می‌شود اما نسبت به امور واجب بی‌تفاوت هستند.

یکی از دانشجویان رشته مهندسی شیمی در بیان مشکلات خوابگاه، می‌گوید: خوابگاه شهید مفتح تحت نظر دانشگاه شیراز اداره می‌شود. به طور کلی مدیریت خوابگاه خوب است اما مسئولان در پیگیری بعضی مسائل تنبلی دارند و کم‌کاری می‌کنند. سالهاست سیستم سرمایشی و گرمایشی خوابگاه مشکل دارد. در فصل تابستان با دمای 45 درجه تنها سیستم خنک کننده هوا در خوابگاه، فقط کولر آبی است. آن هم به این شکل که؛ فقط در راهروها کولر هست و اتاق‌ها هیچکدام کولر ندارند. در هر راهرو دو کولر گذاشته‌اند و انتظار دارند این کولرهای آبی هوای خوابگاه و بویژه اتاق‌ها را خنک کند. سال گذشته دانشجوها برای فرار از گرما و به نشانه اعتراض در راهرو می‌خوابیدند اما همچنان این مسئله حل نشده باقی مانده است. و این در حالی است که سایر خوابگاه‌‌های دانشگاه با این مشکلات مواجه نیستند و همه اتاق‌ها کولر دارند.
1800 دانشجوی خوابگاه مفتح با کمبود سیستم سرمایشی مواجه هستند/ مشکلات اولویت بندی نشده و مدیریت صحیح بر منابع صورت نمی‌گیرد/ عدم پاسخگویی سرپرست ریاست دانشگاه به مشکلات عدیده دانشجویان
این دانشجوی ترم شش ادامه می‌دهد: گرمای طاقت فرسا باعث شده بعضی دانشجویان از جیب خود هزینه کرده و کولر تهیه کنند‌. دانشگاه با مشکل مالی مواجه نیست بلکه مشکلات و نیازمندی‌ها به درستی اولویت بندی نشده و مدیریت صحیح بر منابع صورت نمی‌گیرد. در حالی‌که تعداد زیادی از دانشجویان با مشکل گرما مواجه هستند مسئولین بیش از صد میلیون برای خرید گیت ورودی خوابگاه صرف کرده‌اند و این هزینه کلان به نوعی اسراف است. از مسئولین خواهشمندیم با پیگیری این موضوع و اختصاص بودجه، سیستم سرمایشی متناسب با خوابگاه را تهیه کنند.

یکی از دانشجویان رشته هتل‌داری می‌گوید: بیشتر مشکلات خوابگاه فصلی است. با رسیدن فصل گرما با مشکل تهویه هوا مواجه هستیم. در اتاق ها بویژه طبقه سه به بالا به دلیل سیستم سرمایشی قدیمی با گرمای طاقت فرسا مواجه هستیم. برخی از دانشجویان به سالن مطالعه می‌روند تا با هوای گرم خوابگاه اذیت نشوند.

این دانشجوی ترم چهار ادامه داد: متاسفانه در اتاق‌ها سطل زباله نیست و به همین دلیل زباله زیادی در اتاق‌ها و اطراف خوابگاه جمع‌آوری می‌شود.  به دلیل مشکلات بهداشتی، از حشرات گرفته تا جاندران موذی مثل موش و گربه در ساختمان وجود دارد. سال گذشته با تعدادی از دانشجویان این مسئله را پیگیری کردیم و اگر چه با سم‌پاشی حشرات پاکسازی شد اما برای جمع‌آوری این جانداران اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

او در بیان دیگر مشکلات صنفی و رفاهی دانشگاه می‌گوید: سال پیش در دانشگاه مسمومیت غذایی اتفاق افتاد و به همین دلیل نسبت به گذشته کیفیت غذاهای سلف ارتقا پیدا کرده است اما چون تنوع برنامه غذایی بسیار کم و غذاها تکراری است بعضی دانشجوها با هزینه زیاد غذای روزانه خود را از بیرون تهیه می‌کنند. در منوی سلف دانشگاه هیچ تنوع و خلاقیتی وجود ندارد که با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان مشکلات سلف دانشگاه را حل کرد تا دانشجویان با دغدغه کمتری به وظیفه اصلی خود بپردازند.

لازم به ذکر است؛ خبرنگار شیرازه جهت پیگیری مشکلات دانشجویان خوابگاه مفتح با دفتر دکتر گشتاسبی، سرپرست ریاست دانشگاه شیراز چند بار تماس گرفته بود که مسئول دفتر وی، گفتگوی دکتر گشتاسبی را منوط به هماهنگی با روابط عمومی دانشگاه شیراز دانسته بود.  پس از هماهنگی با روابط عمومی در حالی‌که انتظار می‌رفت سرپرست ریاست دانشگاه در مورد مشکلات دانشجویان پاسخگو باشد، از گفتگو سر باز زده و حاضر به مصاحبه نشد.

آنچه که در ادامه آمده تصاویر خوابگاه دانشجویان است.

1800 دانشجوی خوابگاه مفتح با کمبود سیستم سرمایشی مواجه هستند/ مشکلات اولویت بندی نشده و مدیریت صحیح بر منابع صورت نمی‌گیرد/ عدم پاسخگویی سرپرست ریاست دانشگاه به مشکلات عدیده دانشجویان

1800 دانشجوی خوابگاه مفتح با کمبود سیستم سرمایشی مواجه هستند/ مشکلات اولویت بندی نشده و مدیریت صحیح بر منابع صورت نمی‌گیرد/ عدم پاسخگویی سرپرست ریاست دانشگاه به مشکلات عدیده دانشجویان
نظرات بینندگان