کد خبر: ۱۱۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

مطالبات بر زمین مانده دانشجویان دانشکده فنی باهنر شیراز/ هر انتقاد و اعتراضی را مخالفت تلقی نکنید!

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز برآورده شدن مطالبات دانشجویان را به اعتبارات دولت و گذشت زمان موکول و حتی زمان مشخصی برای رسیدگی به مشکلات مشخص نمی‌کند.
مطالبات بر زمین مانده دانشجویان دانشکده فنی باهنر شیراز/ هر انتقاد و اعتراضی را مخالفت تلقی نکنید!
به گزارش شیرازه؛ اواسط اردیبهشت ماه همزمان با مسمومیت غذایی عده‌ای از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز  جمعی از دانشجویان تشکل‌های علمی و فرهنگی در حیاط این دانشکده تریبون آزاد برگزار و به ابراز گلایه و مطالبات خود پرداختند.
اگر چه بخش عمده‌ سخنان دانشجویان رو به محمد مهدی علویان مهر، رئیس دانشکده باهنر بود اما وی حتی برای دقایقی در میان دانشجویان حضور پیدا نکرد تا صدای اعتراض دانشجویان را شنیده و برای مطالبات پاسخی مطرح کند. در پایان برنامه تعداد کثیری از دانشجویان در اعتراض به تبعیض‌های موجود با نگارش و امضای نامه‌ای به وزیر علوم خواستار رسیدگی به مشکلات شدند‌.

حال با گذشت چند ماه از مطالبات صورت گرفته انتظار می‌رود اگر نه همه مشکلات لااقل بخشی از آن حل شده باشد. از همین رو خبرنگار شیرازه در حاشیه همایش نماز و فضای مجازی که در دانشکده باهنر شیراز برگزار شد ضمن گفتگویی با رئیس این دانشکده به بررسی این موضوع پرداخته است.
 
در صدد گسترش فرهنگ نماز در میان دانشجویان هستیم
رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز در گفتگو با شیرازه در تشریح ارتباط برگزاری همایش نماز و انجام پژوهش در این زمینه با ماهیت دانشکده فنی و حرفه‌ای، گفت: هدف از برگزاری همایش و کارگاه اشاعه فرهنگ نماز است. با گسترش فرهنگ نماز در میان دانشجویان درصدد ارتقا فرهنگ دین در جامعه هستیم و امیدواریم سایر دانشگاه‌ها و نهادهایی که به طور مستقیم با جوانان در ارتباط هستند برگزاری چنین برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند.  
 
محمد مهدی علویان مهر در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر ارائه عملکرد فرهنگی یک سال اخیر دانشکده فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز صرفا به بیان جملاتی از این قبیل که؛ "در سند فرهنگی دانشکده برنامه‌های متنوعی در‌نظر گرفته شده و برنامه‌های متعددی از جمله توسعه فضای مصلای نماز دانشگاه انجام شده است"، اکتفا کرد و توضیحی در مورد میزان تخصیص بودجه و مصادیقی از برنامه‌های برگزار شده ارائه نکرد.‌
 
برگزاری تجمع و اعتراضات دانشجویان تاثیری بر روند کاری مدیران دانشگاه ندارد
علویان مهر در بیان رسیدگی به مطالبات دانشجویان، تصریح کرد: همه مطالبات مطرح شده منطقی و صحیح نبود و رسیدگی به سایر مسائل هم در دستور کار قرار گرفته است. البته نباید انتظار داشت مشکلات در یک شب حل شود و با صِرف اراده شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و مشکلات حل شده باشد. نکته دیگری که باید بدان توجه داشت؛ برگزاری تجمع و اعتراضات دانشجویان و غیره تاثیری بر روند کاری دانشگاه و مدیران ندارد و ما طبق سند علمی و فرهنگی تدوین شده حرکت خواهیم کرد.  
 
رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز در پاسخ به شیرازه مبنی بر چگونگی و میزان حمایت از انجمن‌ علمی و تشکل‌های دانشجویی جهت برگزاری دوره‌های علمی و فنی یا برگزاری برنامه‌های فرهنگی، خاطر نشان کرد: تشکل‌های علمی و فرهنگی ابتدا باید برنامه‌های خود را ارائه دهند تا با توجه به چارچوب‌های تعیین شده در سند علمی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان بودجه‌ لازم اختصاص پیدا خواهد کرد.

صرف بودجه در امور غیرضروری و مطالبات بر زمین مانده دانشجویان
به گزارش شیرازه؛ برگزاری همایش‌های و ارائه مقالات علمی در حوزه نماز اگر چه اقدام بسیار خوبی به نظر می‌رسد اما آیا بهتر نیست هر نهاد و دستگاهی به وظایف ذاتی خود عمل کند و در اولویت‌بندی مسائل به ماهیت وظایف تعریف شده، مطالبات و نیازهای اساسی دانشجویان توجه نماید؟ زیرا در حالی‌که بسیاری از دانشجویان از امکانات ضروری آموزشی و فنی جهت ارتقا سطح علمی خود بی‌بهره و بعد از گذراندن دو سال در دانشکده‌های فنی با مشکل عدم توانایی و مهارت فنی مورد نیاز مواجه هستند حال برگزاری برنامه‌های نمادین و کم محتوایی از این قبیل چه ضرورتی دارد؟
 
شش ماه فرصت کمی جهت حل حداقل مشکلات نیست!
از طرفی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز برآورده شدن مطالبات دانشجویان و برطرف شدن مشکلات دانشکده را به اعتبارات دولت و گذشت زمان موکول و حتی زمان مشخصی برای رسیدگی به مشکلات مشخص نمی‌کند. در حالی‌که شاید با اولویت‌بندی صحیح طبق ماهیت دانشکده و نیازهای اساسی دانشجویان بخش قابل توجهی از مسائل قابل حل باشد‌. زیرا بسیاری از دانشجویان از صرف بودجه در امور غیرضروری و بسته بودن درب‌های مدیریت دانشکده برای شنیدن‌ شکایات‌شان گله مند هستند.  ضمن اینکه اگر واقعا انگیزه و دغدغه رسیدگی به مشکلات در مسئولین وجود داشته باشد، شش ماه فرصت کمی نیست و در این مدت می‌توانست حداقل تعدادی از مطالبات پاسخ گرفته و برخی مشکلات حل شده باشد.
 
گفتنی است، همچنین اساتید و دانشجویان فعال در رشته‌های علوم‌ انسانی وظیفه ذاتی مطالعه و تحقیق در این حوزه و مباحث مربوط به علوم دینی را بر عهده دارند. از این رو شاید بهتر باشد همایش و پژوهش‌های علمی در حوزه معارف دینی به دانشگاه شیراز و اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی واگذار شود تا با نگاه دقیق علمی و کارشناسی، بودجه‌ صرف شده به خروجی و نتایج قابل استفاده‌ای منتج شود.
 
هر انتقاد و اعتراضی را مخالفت تلقی نکنید!
به گزارش شیرازه؛ بسیاری از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز از عدم تجهیز آزمایشگاه‌ها‌، مبنا قرار گرفتن تئوری محوری به جای رویکرد مهارت‌ورزی، پایین بودن سطح علمی اساتید، بی‌تفاوتی مسئولین نسبت به مشکلات، عدم تخصیص بودجه مورد نیاز جهت فعالیت‌های علمی و فرهنگی گلایه دارند و به گفته خودشان دیگر به ستوه آمده‌اند! از این رو بهتر است برخی مسئولین برای ساعتی کرسی‌ ریاست را ترک کرده و با حضور در میان جمع چشمان بیدار جامعه پاسخگوی نیازها و مطالبات آن‌‌ها باشند و با کنار نهادن رویکرد امنیتی نسبت به مسائل هر انتقاد و اعتراضی را مخالفت تلقی نکنند!
نظرات بینندگان