کد خبر: ۱۱۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

۸ شغلی که با واقعیت مجازی دگرگون می‌شوند

واقعیت مجازی، و حالا واقعیت افزوده، به‌عنوان پدیده‌های نوظهور دیده می‌شوند؛ چیزی که در فروشگاه یا در خانه‌ی یک دوست خوره‌ی فناوری، استفاده از آن جالب است اما کمتر کسی وجود دارد که هدست بر چشم از خانه بیرون برود. هرچند، این‌طور به نظر می‌رسد که سرانجام، صنعت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آستانه‌ی همه‌گیر شدن قرار دارند
۸ شغلی که با واقعیت مجازی دگرگون می‌شوندبه گزارش شیرازه، در طی چند سال گذشته به ما گفته‌شده که دوران واقعیت مجازی پیش روی ما قرار دارد. کمپانی‌های تکنولوژی، سخت‌افزارها و سیستم‌های جدیدی را معرفی کرده‌اند که هیاهوهای بسیاری ایجاد کرده؛ اما تا حالا درزمینه‌ی تبدیل این خبرسازی‌ها به تکنولوژی کاربردی، چندان موفق نبوده‌اند. واقعیت مجازی، و حالا واقعیت افزوده، به‌عنوان پدیده‌های نوظهور دیده می‌شوند؛ چیزی که در فروشگاه یا در خانه‌ی یک دوست خوره‌ی فناوری، استفاده از آن جالب است اما کمتر کسی وجود دارد که هدست بر چشم از خانه بیرون برود. هرچند، این‌طور به نظر می‌رسد که سرانجام، صنعت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آستانه‌ی همه‌گیر شدن قرار دارند؛ زیرا صنایع مختلفی می‌خواهند درزمینه‌ی تجربه‌ی کاربری از چنین تکنولوژی‌های نوینی بهره ببرند. در ادامه ۸ صنعتی را انتخاب کرده‌ایم که از نظر استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پیشتاز هستند و با بهره گرفتن از آن‌ها فرصت‌های بیشتری را درزمینه‌ی بررسی محصولات و سرویس‌ها، در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند.

۱. مشاور املاک

جست‌وجو برای پیدا کردن خانه‌ی جدید، می‌تواند حسی مشابه با اشتغال در شغل دوم داشته باشد. بررسی پیاپی لیست‌های مختلف و سر زدن پی‌درپی به خانه‌ها برای خرید یا اجاره، کاری کم‌وبیش دلهره‌آور و خسته‌کننده است. اما چه می‌شد اگر می‌توانستید بدون ترک منزل، حضور در یک خانه‌ی جدید را تجربه کنید؟ کمپانی‌های مشاور املاک در حال کار با امکانات واقعیت مجازی برای ارایه‌ی راه‌حلی برای این مساله هستند. آن‌ها می‌خواهند کاری کنند که خریداران بدون ترک منزل، امکان قدم زدن در خانه‌ی جدید را داشته باشند و تک‌تک جزییات آن را مشاهده کنند.

۲. باغ‌وحش‌ها

رفتن به باغ‌وحش‌ها این فرصت را به افراد می‌دهد که تجربه‌ای نزدیک از حیات‌وحش داشته باشند؛ هرچند این تجربه از پشت میله‌ها است. بااین‌وجود، مردم بعد از رفتن به باغ‌وحش با سوال‌های زیادی روبرو می‌شوند. بیشتر این باغ‌وحش رفتن‌ها شامل قدم زدن از قسمتی به قسمتی دیگر و خواندن درباره‌ی حیوانات و جانوران از روی نوشته‌های قدیمی است. در این زمینه یک اپ به نام Guru توسعه یافته که می‌خواهد باغ‌وحش رفتن را به تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر تبدیل کند. این اپ حیوانات درون باغ‌وحش را از طریق واقعیت مجازی به درون محل زندگی اصلی آن‌ها می‌برد. این اپ به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از راهنمای صوتی، اطلاعات کاملی راجع به هر حیوان به دست آورند. همچنین با گرفتن گوشی به سمت هر حیوان، کاربر می‌تواند از طریق واقعیت افزوده، محل زندگی اصلی و رفتار حیوان موردنظر را در حیات‌وحش تماشا کند.

۳. پوشاک

خیلی از افراد و به‌خصوص خانم‌ها، دوست دارند که بدون نیاز به پوشیدن، لباس‌های مختلف را امتحان کنند. چنین ایده‌ای سال‌ها وجود داشت و حالا به لطف تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، چنین ایده‌ای می‌تواند عملی شود. چندی پیش شرکت تولید لباس Gap یک اپ واقعیت مجازی را معرفی کرد که با استفاده از آن، خریدار می‌تواند لباس‌های موردنظرش را در سایزهای مختلف بر تن یک مانکن مجازی ببیند. البته این اپ فعلا فقط روی گوشی‌های مبتنی بر پروژه‌ی تانگو گوگل کار می‌کند، ولی همه‌گیر شدن چنین اپ‌هایی دور از ذهن نیست. برخی از فروشگاه‌های لباس هم هدست‌های واقعیت مجازی را در فروشگاهشان قرار داده‌اند که مشتری می‌تواند با استفاده از آن به‌طور مجازی در ردیف اول هفته‌های مد سرتاسر جهان حضور داشته باشد.

۴. هتلداری

اینترنت دنیا را به مکان کوچک‌تری تبدیل کرده است. با کمک برنامه‌های مانند Google Earth، افراد می‌توانند لحظه‌ای در پیاده‌روهای سانتورینی قدم بزنند و لحظه‌ای دیگر وسط چهارراهی شلوغ در مرکز سیدنی باشند. شرکت‌های مسافرتی این اشتیاق مسافران به گشت‌وگذار در دنیای مجازی را به‌خوبی درک کرده‌اند. شرکت مسافرتی Expedia اخیرا خبر تاسیس یک پایگاه واقعیت مجازی را اعلام کرد که به مسافران اجازه می‌دهد قبل از رزرو، با استفاده از این تکنولوژی محیط داخلی هتل و اتاق‌ها را به‌طور کامل ببینند.

۵. پزشکی

دنیای پزشکی در حال بررسی کارکردهای مختلف واقعیت مجازی برای کمک به پزشکان و بیماران است. برخی از پزشکان در اتاق عمل هدست واقعیت مجازی را بر چشمانشان قرار می‌دهند تا دانشجوهای پزشکی روند عمل را از نگاه دکترهای متخصص ببینند. علاوه بر این، بیمارستان‌ها از واقعیت مجازی به‌عنوان وسیله‌ای استفاده می‌کنند تا بیماران اوقات راحت‌تری را در بیمارستان سپری کنند. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت هلندی به نام VisitU، نوعی از هدست‌های واقعیت مجازی را ساخته که فرصت تجربه‌ی محیط خانه یا مدرسه را برای بچه‌های بستری شده در بیمارستان فراهم می‌کند.

۶. سرگرمی و فیلم

از زمان ظهور هالیوود، استودیوهای فیلم‌سازی و کمپانی‌های تولید فیلم به فکر راه‌هایی بوده‌اند که پروژه‌هایشان هرچه بیشتر واقعی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد. حالا با کمک تکنولوژی‌های واقعیت مجازی، استودیوهای فیلم‌سازی این فرصت را پیدا کرده‌اند که تجربه‌ی تماشای فیلم‌ها را از حالت منفعل به حالت تعاملی تبدیل کنند. کمپانی‌هایی مانند Within بیش از پیش از جانب استودیوهای بزرگ هالیوودی حمایت می‌شوند؛ زیرا تکنولوژی آن‌ها بیننده را وارد تجربه‌ای همه‌جانبه می‌کند که هالیوود تا مدتی پیش فقط می‌توانست خواب چنین قابلیتی را ببیند.

۷. آمادگی جسمانی

خیلی‌ها دوست دارند ورزش کنند، اما به دلیل عدم انگیزه‌ی کافی، از انجام آن منصرف می‌شوند. علاوه‌براین، افراد با مشغله‌ی زیاد معمولا وقت کافی برای رفتن به باشگاه ورزشی ندارند. باوجود برنامه‌های واقعیت مجازی، دیگر لازم نیست کسانی که قصد ورزش کردن دارند، زمان زیادی را هدر بدهند. استارت‌آپ‌هایی مانند Icaros راه‌حل‌هایی را عرضه کرده‌اند که ورزش دیگر کار خسته‌کننده و حوصله سربری نباشد. این سیستم‌ها کاربر را در شرایطی همچون صخره‌نوردی یا مبارزه‌ی بوکس قرار می‌دهد، درصورتی‌که آن‌ها از اتاقشان بیرون هم نیامده‌اند.

۸. اتومبیل‌سازی

ازلحاظ تاریخی، صنعت اتومبیل‌سازی برای بقا نیازمند تجربه‌ی خرید فیزیکی بوده است. افراد معمولا قبل از این‌که برای ماشین جدید پولی هزینه کنند، اتومبیل مذکور را شخصا امتحان می‌کنند. به همین خاطر، صنعت اتومبیل‌سازی برای ارتباط با نسل جدید با چالش‌های زیادی روبرو شده است. نسل جدید نه‌تنها طرفدار اقتصاد «اشتراک‌گذاری خودرو» (ride sharing) است، بلکه بیشتر خریدهایش را هم به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهد. با توجه به این مسایل، حالا کمپانی‌هایی مانند «فورد» (Ford) با استفاده از واقعیت مجازی، قابلیت‌هایی را معرفی کرده‌اند که خریدار، حضور در داخل ماشین را تجربه کند؛ به این امید که چنین کاری به مشتریان برای سر زدن به نمایشگاه ماشین و امتحان کردن ماشین‌ها انگیزه‌ی کافی بدهد.

منبع: دیجی کالا
نظرات بینندگان