کد خبر: ۱۱۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس:

ضرورت تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل مصلاهای نیمه‌تمام/ گاهی عملکرد مسئولان مردم را نسبت به نظام و انقلاب و حتی اسلام بدبین می‌کند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: گاهی عملکرد بعضی از مسئولین باعث می‌شود که عده‌ای از نماز جمعه قهر کنند، مثلا در یکی از شهرها مردم به امام جمعه مراجعه نموده و گفته بودند ما حتی آب نداریم وضو بگیریم چگونه نماز جمعه بیائیم.

ضرورت تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل مصلاهای نیمه‌تمام/ گاهی عملکرد مسئولان مردم را نسبت به نظام و انقلاب و حتی اسلام بدبین می‌کندبه گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان در نشست خبری که به مناسبت ۵مرداد۵۸ سالروز اقامه اوّلین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهر تهران به امامت مرحوم آیت الله طالقانی برگزار شد، گفت: به همین مناسبت هفته‌ای به نام هفته نماز جمعه نام گذاری شده تا این فریضه مهم عبادی و سیاسی بیشتر مورد توجّه قرار بگیرد و طی این یک هفته کارکرد‌ها و نقش نماز جمعه در امور مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی تبیین گردد. همچنین ویژه برنامه هایی به همین مناسبت در کل کشور و استان فارس پیش‌بینی گردیده که طی یک هفته این برنامه اجراء خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان فارس ۷۶ امام جمعه دارد، ابراز کرد: جوان‌ترین امام جمعه استان فارس امام جمعه بخش پارسارگاد حجت الاسلام محمّد پردل با ۳۱ سال سن، و مسن‌ترین امام جمعه استان، امام جمعه محترم آباده طشک حجت الاسلام سیّداحمد موسوی ۸۴ سال سن دارند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس افزود: هشت امام جمعه استان بالای ۲۰ سال سابقه امامت جمعه دارند و از این تعداد شش نفر از آن‌ها بالای ۳۵ سال سابقه امامت جمعه دارند و از هشت نفر به عنوان ائمه جمعه پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.

وی در مورد میزان تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ائمه جمعه استان نیز اظهار داشت: تمامی ائمه جمعه استان حداقل سطح سه حوزه را گذرانده‌اند یعنی فوق لیسانس حوزوی را دارند. تقریبا نیمی از آن‌ها سطح چهار حوزه را نیز گذرانده‌اند یعنی دارای مدرک دکترای حوزوی می‌باشند. سه امام جمعه استان مدرک رسمی اجتهاد دارند و حداقل پنج امام جمعه دیگر استان نیز در حد اجتهاد می‌باشند. پنج نفر از آنان مدرک دکترای دانشگاهی نیز دارند.

ملک مکان با اشاره به اینکه امسال هفته نماز جمعه تقریبا مصادف با دهه کرامت و دهمین سالروز رحلت آیت‌الله مشکینی امام جمعه فقید قم شده افزود: با توجّه به این سه مناسبت، برنامه‌های زیادی برای بزرگداشت این هفته پیش بینی شده که سخنرانی مسئول دفتر فارس قبل از خطبه‌های نماز جمعه، پخش مستقیم تلوزیونی نماز جمعه شهر شیراز، تهیه و پخش برنامه هائی از طریق صدا و سیمای مرکز فارس از قبیل مصاحبه با ائمه جمعه، انعکاس فعّالیت‌های ائمه جمعه و ستادهای موفّق نماز جمعه، زیرنویس تلوزیونی در موضوع نماز جمعه اعم از احادیث و سخنان امام و مقام معظّم رهبری و تکریم از ائمه جمعه‌ای که در زمان دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشتند وتقدیر از جوانان فعّال در ستادهای نماز جمعه و برگزاری نمایشگاه کتاب با گرایش نماز و نماز جمعه در مصلّی‌ها از جمله این برنامه هاست.

وی برگزاری مسابقات مختلف و متنوّع فرهنگی و مذهبی بویژه در موضوع نماز و نماز جمعه و برگزاری مسابقات ورزشی مانند دو میدانی، فوتسال، پیاده روی خانوادگی، دیدار مسئولین با ائمه جمعه- دیدار ائمه جمعه با خانواده معظّم شهداء را از سایر برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: بعضی معتقدند حضور مردم در نماز جمعه‌ها نسبت به سالهای اوّل انقلاب کم رنگ‌تر شده ما این ادعا را خیلی قبول نداریم. اگر به نظرمیرسد حضور مردم در نماز جمعه یک شهرکمتر شده یک دلیلش این است که تعداد نماز جمعه‌ها در نقاط مختلف افزایش پیدا کرده و کسانی که اهل نماز جمعه بوده و هستند بین نمازجمعه‌های مختلف پخش شده‌اند، مثلا سابقا در شهر شیراز فقط یک نماز جمعه برگزار می‌شد، اما الان در همین شهر شیراز چهار نماز جمعه و در شهرستان شیراز هفت نماز جمعه برگزار می‌گردد. لذا باید مجموع جمعیت شرکت کننده در نماز‌های جمعه همه شهر‌ها را نگاه کرد در این صورت می‌بینیم نسبت به گذشته نه تنها جمعیت کمتر نشده است بلکه بیشتر هم شده است.

ملک مکان تصریح کرد: بعضی از مواقع عملکرد بعضی از مسئولین باعث می‌شود که عده‌ای از نماز جمعه قهر کنند، مثلا در یک شهری در همین استان مردم به امام جمعه مراجعه نموده و گفته بودند ما مشکل آب داریم. حتی آب نداریم وضو بگیریم چگونه نماز جمعه بیائیم. از این موارد زیاد است. خیلی وقت‌ها عملکرد مسئولان است که مردم را نسبت به نظام و انقلاب و حتی اسلام بدبین می‌نماید. گاهی مسئولین اجرائی کشور که تمام بودجه و اعتبارات در اختیارشان هست و تصمیم گیر و برنامه ریز و مجری هستند ممکن است بد عمل نمایند و اثر آن در اجتماعات دینی و مذهبی نمایان شود. بعضی تصور می‌کنند همه چیز در اختیار روحانیت است و اگر جائی به مردم خدمت نمی‌شود، آن را از چشم روحانیت بخصوص ائمه جمعه می‌بینند درحالی که ائمه جمعه هیچ نقشی در توزیع اعتبارات و تصمیم گیرهای مسئولین ندارند. آن‌ها فقط فریاد مردم را به گوش مسئولین می‌رسانند.

مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس تاکید داشت: انتظار می‌رود درشیراز وهمه شهرستان‌ها روز جمعه سرویس دهی بیشتر و بهتری جهت حمل و نقل نمازگزاران فراهم گردد و برای افرادی که با ماشین شخصی به نماز جمعه می‌آیند محل مناسب و نزدیکی برای پارک ماشین پیش بینی شود. ائمه محترم جمعه هم باید خطبه‌های جذابی داشته باشند، مطالب مورد نیاز امروز مردم بخصوص نسل جوان را بیان کنند، در بیان دیدگاه‌ها منصفانه مطالب خود را بیان کنند. انتقادات سازنده داشته باشند، خواسته‌ها و توقعات مردم را بیان کنند.

وی درپاسخ به اینکه آیا تریبون نمازجمعه تریبون یک جناح خاص است، گفت: این ادّعا اصلا صحت ندارد، حدود ۵۲ هفته در سال نماز جمعه اقامه می‌شود، بیش از ۴۵ هفته از این ۵۲ هفته به مناسبت‌های مختلف مسئولین به عنوان سخنران قبل از خطبه‌ها از این تریبون استفاده می‌کنند. هم گزارش عملکرد می‌دهند و هم دیدگاههای خود را در مسائل سیاسی اجتماعی و... مطرح می‌کنند. طی یکسال گذشته تشکل‌های دانشجوئی بیش از صد مرتبه از تریبون نمازهای جمعه کل استان برای بیان دیدگاههای خود استفاده نمودند.

این مقام مسؤول با رد جناح‌بازی در تریبون نمازجمعه نیز گفت: تریبون نمازجمعه متعلق به مردم و نظام است، حتی از تشکلات دانشجویی قانونی نیز دعوت کرده‌ایم که سخنران پیش ازخطبه‌ها باشند البته بیشتر بسیج دانشجویی از این شرایط استفاده می‌کند ولی ما منعی برای حضور سایر تشکل‌های دانشجویی نداریم.

ملک مکان درباره وضعیت عمرانی مصلّی‌های نماز جمعه استان نیز توضیح داد: در استان از ۷۶ نهاد نماز جمعه فقط شهرهای آباده، فسا، جهرم، لامرد، کازرون، ارسنجان، خاوران، زرّین دشت، کوار دارای مصلّی هستند و تعدادی از شهر‌ها مانند مرودشت، آباده، داراب، خرامه، سروستان، فیروزآباد، بیضاء، زاهد شهر، خشت و کمارج، قائمیه، اقلید، میمند و خفر مصلّی نیمه تمام دارند اما سایر شهرهای استان فاقد مصلّی نماز جمعه می‌باشند که در اکثر آن‌ها نماز جمعه در مساجد یا حسینیه‌ها برگزار می‌گردد متاسفانه خیلی از این اماکن هم فاقد امکانات لازم است.

وی از مسئولین استان و ا دولت تقاضا کردکه نسبت به ساخت مصلّی‌ها و تکمیل آن‌ها عنایت ویژه‌ای داشته باشند و افزود: انتظار می رود نمایندگان محترم مجلس نیز با جدیت دنبال کنند که در لایحه بودجه هر سال سهم قابل توجهی برای مصلی‌ها تصویب شود. اگر اعتبار لازم برای ساخت و بخصوص تکمیل مصلّی‌ها قرار داه نشود، بخش ساخته شده مصلّی‌های نیمه تمام نیز فرسوده شده و از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان