کد خبر: ۱۱۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
در همایش «ترویج تفذیه با شیر مادر» مطرح شد؛

ارگانهای دولتی از قانون مرخصی زایمان تخطی می‌کنند/ شیرخشک برای گوساله تولید شده است

همایش ترویج تغذیه با شیر مادر در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور متولیان امر برگزار شد.

به گزارش شیرازه، دکتر محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این همایش در سخنانی کوتاه با اشاره به تأکید قرآن کریم بر رابطه مادر و نوزاد و دوران شیردهی گفت: مادرانی که می‌خواهند برای فرزند خود سنگ تمام بگذارند، باید ۲سال تمام نوزاد خود را شیر بدهند، تحقیقات علمی نشان می‌دهد که شیر مادر ضامن سلامتی فرزند است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از این امر حمایت می‌کند.

دکتر حقیقت، فوق تخصص گوارش اطفال هم در این مراسم گفت: کامل‌ترین ماده غذایی برای نوزاد شیر مادر است که در سینه مادر به مدت طولانی فاسد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شیر خشک برای گوساله‌ها تولید شده است و نه برای نوزاد انسان ادامه داد: شیر مادر علاوه بر غذای جسم، غذای روح نوزاد نیز است، نوزاد در آغوش مادر پرورش پیدا می‌کند و شیر مادر به نوعی انسان‌ساز است.

این فوق تخصص گوارش اطفال افزود: شیر مادر از بروز بسیاری از بیماری‌هایی که واکسن آن موجود نیست، جلوگیری می‌کند.

به گفته وی تغذیه نوزاد از شیراز مادر خطر ابتلاء نوزاد به بیماری‌های دیابت، آسم، التهاب روده را کاهش و پیشگیری می‌کند.

این پزشک متخصص یادآور شد: یکی از دلایل عدم آرمش روانی در برخی از مادران این است که به نوزاد خود شیر نداده و از خود دلخور هستند.

حقیقت با بیان اینکه هیچ مادری نیست که شیر نداشته باشد، تصریح کرد: حتی مادران با نوزاد ۳ قلو هم توان شیر دهی دارند.

عبدالرسول همتی، قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد مادران می‌توانند حداقل تا ۶ ماهگی به نوزاد خود شیر دهند اما متأسفانه این آمار در سطح کشور ۵۷ درصد است که تا ۲ سالگی باید افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تغذیه نوزاد با شیر مادر ادامه داد: مکان‌هایی که مادران به شیردهی اختصاص می‌دهند، امنیت اخلاقی بیشتری دارد. لازم است این مکان‌ها در مترو، فرودگاه، پایانه‌های اتوبوس‌رانی و دیگر اماکن مورداستفاده توسعه پیدا کند.

قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: باید کرامت مادران حفظ شود و ارگان‌های دولتی از دادن مرخصی ۹ ماه زایمان تخطی نکنند.

به گفته وی تنها وزارت بهداشت به‌عنوان پیشنهاد دهنده مرخصی زایمان از این قانون اطاعت می‌کند اما دیگر سازمان‌های دولتی خود را ملزم به رعایت این قانون نمی‌دانند.

به گزارش شیرازه، در پایان این مراسم از متولیان ترویج تغذیه با شیر مادر تقدیر شد.

نظرات بینندگان