کد خبر: ۱۱۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
مدیر اداره شهرسازی خرم‌بید:

مسکن مهر پروژه‌ای ایده‌آل بود/احداث قطب کارگاهی در شهرآباد/پیگیری مشکل سند زمین شهروندان

مدیر اداره شهرسازی خرم‌بید گفت: مسکن مهر پروژه‌ای ایده‌آل بود اما در اجرا مشکلاتی داشت.

به گزارش شیرازه، ابوالفضل ساریخانی مدیر اداره شهرسازی خرم‌بید پاسخگوی سوالات خبرنگار بام فارس بود. متن این گفتگو را در ادامه بخوانید:

لطفا توضیحی کوتاه درباره مسئولیت و وظایف اداره شهرسازی بدهید.

در بخش مسکن مهمترین وظیفه اداره راه و شهر سازی ایجاد طرح جامع شهر در بازه زمانی 15 ساله است که ناظر اداره راه و شهر سازی و متولی امر شهرداری است. وظیفه نظارت به این گونه هست که ما باید کاربری‌های دیده شده در طرح جامع را بدون تغییر ببینیم و اگر در محدوده‌ای این اتفاق افتاده و زمینی تغییر کاربری یافته باشد بدون شک ما ورود پیدا خواهیم کرد و جلوی آن را خواهیم گرفت. از دیگر وظایف ما واگذاری زمین به خیرین، محرومین، فضای سبز و بخش‌های دیگر و همچنین نظارت عالی بر پروژه مسکن مهر است.

نظرتان درباره مسکن مهر چیست؟

مسکن مهر پروژه‌ای ایده‌آل بود اما در اجرا مشکلاتی داشت.

مسکن مهر شهرستان خرم‌بید در چه وضعیتی به سر می‌برد؟

در شهرستان سه پروژه مسکن مهر وجود دارد، یکی در صفاشهر و 2 واحد در قادرآباد که دوتای آن به‌جز کمی نازک‌کاری تمام هست. مشکلاتی مانند نمای ساختمان، نداشتن فضای خدماتی، تجاری و مذهبی هم در حال پیگیری و انجام است. همچنین یکی از واحدهای مسکن مهر قادرآباد با مشکل سیستم فاضلاب مواجه شد که کارشناسان اداره در حال رفع آن هستند و به زودی این مشکل به صورت کامل حل خواهد شد.

بحث سند دار شدن زمین‌های ناحیه 2 صفاشهر در چه مرحله‌ای است؟ آیا اقدامی شده است؟

این زمین‌ها جزء اراضی ملی محسوب می‌شوند؛ زمین‌های شهرک‌های پرواز، باهنر، حافظ و 36 هکتار از شهرک الزهرا را در قالب مسکن محرومین پیگیری کردیم و در حال اهدای سند هستیم. اهدای سند زمین‌های شهرک پرواز هم تا مدتی دیگر آغاز می‌شود، البته مقداری از شهرک الزهرا در محدوده خدماتی شهر قرار نمی‌گیرد، همچنین اراضی فاقد پلاک ناحیه 2 در دستور کار قرار دارد و مرزبندی آن انجام شده است. صدور سند برای هرمز آباد سفلی در حال پیگیری است و به زودی انجام خواهد شد.

چه اقداماتی برای زمین‌های شهرک کوثر، الزهرا و امام حسین انجام شده تا مردم بتوانند سریع‌تر پروانه ساخت و سندهای خود را دریافت کنند؟
از شهروندان عزیز تقاضا داریم صبر بیشتری به خرج دهند و مطمئن باشند که ما در حال پیگیری این مشکل هستیم. کما اینکه چندین بار مکاتبه انجام شد و نماینده مالکان نیز درجریان جلسات و مکاتبات بوده‌اند. یک سری توافقات با حضور مدیر املاک آقای ذوالقدر و نماینده مالکان انجام شد که پس از تایید استان آن را به سازمان مسکن و شهرسازی کشور ارسال کردیم و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

برای قطب اداری شهرستان چه برنامه‌ای دارید، آیا مشکل سندهای این محدوده برطرف شده‌است؟

همه شهرستان‌ها و شهرها در سال‌های نچندان دور مجبور به ایجاد قطب اداری هستند که از این حیث شهرستان خرم‌بید پیش رو بوده و دارای قطب اداری است. ما به تمامی نهاد های دولتی و غیردولتی که خدمات عمومی در اختیار مردم قرار می‌دهند در محدوده قطب اداری زمین تخصیص خواهیم داد. مشکل سندهای این محدوده برطرف شده و با مراجعه به اداره مسکن می‌توانند اقدامات لازم جهت دریافت سند رو انجام دهند.

آیا شهرک فرهنگیان و شهرک پردیس در ناحیه 1 اجرایی خواهد شد؟

از آنجا که درخواست مردم برای حل مشکل این شهرک‌ها زیاد است، سعی داریم که آن را در طرح تفصیلی قرار دهیم، به ویژه  شهر فرهنگیان را جزء محدوده خدماتی بگنجانیم. اراضی پلاک 93 مزرعه دهبید یکی از دغدغه‌های اصلی ما در ناحیه یک است که در حال پیگیری از طریق مدیریت املاک است.

نحوه واگذاری اراضی مسکونی و تجاری به چه صورت است؟

این واگذاری ها صرفا بر اساس مزایده انجام می‌شود و به دلیل حساسیت حوزه املاک نامه نگاری‌ها و پیگیری‌ها زمان بر است. ما از مردم تقاضا می‌کنیم کمی صبور باشند و اعتماد داشته باشند، ما در حال پیگیری این موارد هستیم.

در چه مواردی با تخلفاتی مانند تغییر کاربری زمین‌ها مقابله کرده‌اید؟

از جمله تخلفاتی که با آن مقابله شد زمین‌های کنار مجموعه ورزشی امام علی ناحیه 2 صفاشهر است که هرگونه واگذاری در آن محدوده تخلف محسوب می‌شود و باید در آن محدوده کاربری پیش‌بینی شده در طرح جامع شهر اجرایی شود. آن زمین کاربری ورزشی دارد و غیر آن تخلف است. ما از شهروندان عزیز تقاضا داریم هر گونه تخلفی در این محدوده را به ما اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

روند ایجاد قطب کارگاهی ناحیه یک چگونه است؟

اراضی پلاک شهرآباد برای ایجاد قطب کارگاهی در دو مرحله در حال پیگیری و واگذاری است، کارگاه‌های مزاحم شهری ناحیه یک در این محدوده قرار خواهند گرفت مانند تعاونی کامیون داران که به صورت جدی پیگیر هستیم تا این مهم محقق شود.

در آخر فقط مصرانه از مردم خواهشمندیم در بحث اراضی با صبر بیشتری وارد عمل شوند چرا که بحث مسکن و اراضی دارای حساسیت بالایی است.

منبع: بام فارس


پایان پیام/

نظرات بینندگان