کد خبر: ۱۱۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
حمل‌ونقل درون‌شهری حیاط‌خلوت دولت‌ها برای بازی با آمار بیکاری؛

«اسنپ» و «تب سی»؛ جابه‌جایی شغل به جای اشتغال‌زایی/ نگرانی رانندگان تاکسی‌ از تأمین معیشت خانواده

ضعف مدیریتی سازمان حمل و نقل مسافر درون‌شهری و گسترش بی‌ضابطه تاکسی‌های غیرمجاز اینترنتی باعث بروز نارضایتی جمعیت چند هزارنفری تاکسی‌داران شیراز و نگرانی آن‌ها از تأمین معیشت خانواده شده است.
به گزارش شیرازه، اردیبهشت‌ماه امسال بود که روابط عمومی شرکت «اسنپ» اعلام کرد سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ پس از موفقیت در تهران، کرج و اصفهان، شهر شیراز را به‌عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرده است.

 پس از مدت کوتاهی بیلبوردها محلی برای تبلیغات اسنپ در شهر شیراز شدند و جوان‌ترهایی از جنس دختر و پسر در پایانه‌های اتوبوس‌رانی و محل‌های تجمع مردمی، شروع به تبلیغ این نرم‌افزار جدید کردند؛ ارزان‌قیمت بودن و سهولت و سرعت دسترسی از مهم‌ترین عوامل اقبال عمومی از اسنپ بود؛ البته با فاصله زمانی کمی «تپ‌سی» هم به جرگه تاکسی‌های اینترنتی در شیراز افزوده شد.

درحالی‌که تاکسی‌های اینترنتی با ظاهر تاکسی‌های شخصی از پراید تا پژو و سمند و... با راننده‌های موبایل به دست در شهر شیراز مشغول به حمل‌ونقل مسافر بودند، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا اواخر تیرماه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فارس در شیراز اعلام کرد: 12 هزار و 500 خودرو در شیراز داریم که به‌عنوان تاکسی با پلاک و رنگ مشخص و کد شناسه فعالیت می‌کنند که تنها این تاکسی‌ها مجاز به جابه‌جایی مسافر با عنوان تاکسی اینترنتی هستند؛ مدیریت حمل مسافر درون‌شهری بر عهده شهرداری شیراز است که در بحث تاکسی اینترنتی با صدور مجوز برای برخی شرکت‌ها توسط سازمان‌هایی غیر از شهرداری مواجه بودیم که آن را مغایر با قانون می‌دانیم.

شورای شهر شیراز پس از حدود دو ماه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در شیراز، دستورالعمل اجرائی نحوه تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های تاکسی اینترنتی را مورد بررسی قرارداد که با نظر اعضای شورا مقرر شد شرکت‌های مشمول ضوابط راه‌اندازی تاکسی اینترنتی ضمن اخذ تأییدیه صلاحیت فعالیت به‌عنوان تاکسی اینترنتی از سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز و اخذ 25 درصد حق‌العمل از رانندگان و پرداخت به شهرداری اجازه فعالیت داشته باشند.

اما تاکنون که چند ماه از آغاز فعالیت اسنپ و تپ سی در شیراز می‌گذرد این مصوبه اجرایی نشده است و همین موضوع یکی از دلایل تجمع تاکسی‌داران شیرازی در روزهای اخیر بود.

راننده‌های تاکسی که از قطع شدن بیمه وعدم نظارت و مقابله چندین ساله متولیان امر با تاکسی‌های شخصی گلایه‌مند بودند، رونق تاکسی‌های اینترنتی در شیراز را مانع کسب درآمد و تأمین معیشت خانواده می‌دانستند که البته به گفته برخی از راننده‌ها به معنای مخالفت آن‌ها با فناوری‌های نوین و سهولت دسترسی مردم به تاکسی برای حمل‌ونقل درون‌شهری نیست، بلکه مخالفت با بی‌قانونی و هرج‌ومرج و تضییع حق خود و خانواده‌شان است.

خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس از شیراز، با علی لاری یکی از راننده‌های تاکسی در شیراز به گفت‌وگو پرداخت که نظرات این راننده را در خصوص تاکسی‌های اینترنتی در ادامه می‌خوانید.

دخالت دولت‌ها مانع ساماندهی حوزه حمل‌ونقل عمومی

لاری با اشاره به سخن روحانی که «توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گام ارزنده‌ای برای اشتغال‌زایی است» گفت: تاکسی‌های اینترنتی زیرمجموعه این شرکت‌ها هستند اما به‌جای اشتغال‌زایی، جابه‌جایی شغل انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در قانون صراحتاً تأکید شده که حمل‌ونقل درون‌شهری از وظایف شهرداری است، اما دولت‌ها با صدور مجوز و ایجاد سازمان‌ها و نهادهای موازی برای کاهش آمار بیکاری در کار حمل‌ونقل درون‌شهری دخالت و مانع ساماندهی و سیاست‌گذاری مناسب و بهبود کسب‌وکار در این حوزه می‌شوند.

لاری خاطرنشان کرد: در دولت سازندگی با اعطای مجوز به آژانس‌های تاکسی‌تلفنی توسط وزارت بازرگانی وقت و در دولت یازدهم با اعطای مجوز تاکسی‌های اینترنتی توسط نهادهای غیرمرتبط با حوزه حمل‌ونقل مانند معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات، با تعطیل کردن تاکسی‌تلفنی‌ها و رکود در کسب‌وکار تاکسی‌های شهری و در یک اقدام فریبکارانه با جابجایی مشاغل از تاکسی‌تلفنی به تاکسی اینترنتی، به‌اصطلاح هزاران فرصت شغلی در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کردند.

این راننده تاکسی افزود: هم دولت و هم دیگران می‌دانند که هرگز فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد نشده و آمار بیکاری نیز کاهش نیافته است و تنها با آمارسازی به دنبال کاهش فشار روانی جامعه در نقد عملکرد ضعیف دولت‌ها در مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال هستند.

اتحاد رانندگان راه‌حل مقابله با تاکسی آنلاین‌های غیرمجاز

لاری که موافق آنلاین شدن تاکسی‌ها، شفافیت در نرخ و بهبود حمل‌ونقل عمومی و مخالف فعالیت تاکسی‌های آنلاین غیرمجاز و سهم‌خواهی عده محدودی از این نرم‌افزار است، گفت: شرکت حمل‌ونقل و تاکسی‌تلفنی‌ها می‌توانند با اتحاد و همدلی و خارج از هر رقابت ناسالم، با تشکیل یک شرکت سهامی وارد گوی رقابت با تاکسی‌های آنلاین شوند.

به گفته وی راه مقابله با تاکسی آنلاین‌های غیرمجاز، اتحاد سه ضلع تاکسی‌تلفنی‌ها، رانندگان تاکسی شهری و سازمان حمل‌ونقل درون‌شهری است.

لاری در این خصوص تصریح کرد: بزرگ‌ترین سرمایه تاکسی آنلاین‌ها رانندگان هستند که می‌توانند با سهام‌دار کردن رانندگان، حس مسئولیت‌پذیری و انگیزه‌ی کار و تلاش را در آن‌ها تقویت کنند؛ امروزه تاکسی‌تلفنی‌های شیراز با داشتن هزاران راننده، می‌توانند با جذب بخش بزرگی از رانندگان تاکسی شهری، بزرگ‌ترین شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری را ایجاد کنند.

به گفته وی تاکسی‌های آنلاین، فرصتی طلایی برای سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز است تا بتواند به اهداف تعریف‌شده خود که نظارت و بازرسی بر حمل‌ونقل عمومی است، برسد.

لاری ادامه داد: سازمان حمل‌ونقل درون‌شهری می‌تواند با نظارت و بازرسی بر حسن انجام کار، کیفیت و ایمنی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری را برای مردم تضمین کند و به‌جای استفاده از خودروهای بی‌هویت اسنپ و تپ سی، مردم را به استفاده از تاکسی آنلاین‌های قانونی و با هویت هدایت کند.

این راننده تاکسی شیراز تأکید کرد: زمان برای انجام این کار محدود است، چراکه رانندگان برای کسب درآمد زیاد منتظر نخواهند ماند و قطعاً در صورت کسادی کار، جذب تاکسی آنلاین‌های موجود خواهند شد و آن‌وقت است که تاکسی‌تلفنی‌ها بزرگ‌ترین سرمایه خود را از دست خواهند داد.

یکی از جملات مشترک راننده‌های معترض در تجمع روزهای اخیر این بود که مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر درون‌شهری شیراز در پاسخ به مطالبات آن‌ها نسبت به فعالیت تاکسی‌های شخصی در شیراز گفته است؛ «اگر ناراحتید تاکسی خود را بفروشید و شخصی مسافرکشی کنید». این رانندگان می‌گفتند با این وضع معلوم نیست درخواست تاکسی‌های تلفنی و شهری نسبت به ساماندهی تاکسی‌های آنلاین چه خواهد شد؟ و معتقد بودند کاش به‌جای مسؤولانی که مدیریت ضعیفی در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری دارند، رانندگان زحمت‌کش این حوزه را با حفظ منافع خود و رعایت حقوق شهروندان در جهت بهبود حمل‌ونقل درون‌شهری مدیریت می‌کردند.

انتهای پیام/




منبع: فارس
نظرات بینندگان