کد خبر: ۱۱۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
رئیس مرکز پژوهش های جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز:

بارش های پاییزه فارس کمتر از حد طبیعی است/ کشاورزان کشت را به تاخیر بیاندازند

ناظم السادات گفت:در پاییز امسال وضعیت بارندگی و تامین منابع آبی نسبت به میانگین بلند مدت منطقه کمتر است.
به گزارش شیرازه، رئیس مرکز پژوهش های جوی، اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: بر اساس مطالعات علمی و پیش بینی ها، پاییز امسال در استان فارس شاهد بارش هایی کمتر از طبیعی خواهیم بود، از این رو به کشاورزان توصیه می شود کشت پاییزه را به تاخیر بیاندازند و به بارندگی در زمستان امید بیشتری داشته باشند.

سید محمد جعفر ناظم السادات در گفت و گو با ایرنا افزود: در پاییز امسال وضعیت بارندگی و تامین منابع آبی نسبت به میانگین بلند مدت منطقه کمتر است، بارش ها در استان فارس و در بسیاری از نقاط کشور کمتر از میانگین بلند مدت است.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه باید رویکردهای و راهکارها در پاییز امسال متناسب با میزان بارندگی برنامه ریزی شود گفت: پیش بینی ها حکایت از بارش کمتر در پاییز است، توصیه به کشاورزان این است که کشت پاییزه را عقب بیاندازند و منتظر بارش های زمستانی باشند، کشت زمستانی به آب کمتری نیاز دارد.

ناظم السادات افزود: البته امید به بهتر شدن وضعیت بارندگی در زمستان داریم ، اوایل بهار سال آتی نیز بارشها در حد نرمال خواهد بود و تا اندازه ای کمبود بارش های پاییزی جبران می شود اما در مجموع بارش سالانه کمتر از میانگین بلند مدت است، این موضوع لزوم صرفه جویی در مصرف آب و استفاده منطقی و معقول از آب آشامیدنی و کشاورزی را کاملا گوشزد می کند.

پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز همچنین به مسئولان سازمان های کشاورزی و آب توصیه کرد که مدیریت آب سدها و مدیریت کشت را بر اساس پیش بینی های بارندگی که با مطالعات علمی ارائه می شود تنظیم کنند، کاهش بارندگی ممکن است به حدی برسد که حتی برخی از سدها پر نشوند و در تابستان سال آتی با کمبود آب مواجه شویم از این رو باید همه برنامه ریزی ها دراین زمینه صورت گیرد.

ناظم السادات درباره میزان دقت پیش بینی های بارندگی و مطالعات علمی نیز گفت: پیش بینی آب و هوا و پیشگویی های علمی در باره بارندگی یک علم توام با هنر است، برای اینکه پیش بینی درست باشد باید اطلاعات کافی از وضعیت کنونی و وضعیت گذشته در دسترس باشد، باید بدانیم دمای سطح آب دریاها در اقیانوسهای جهان در ماههای گذشته و سرعت و جهت باد در ماههای گذشته چگونه بوده است.

استاد دانشگاه شیراز بیان داشت: باید سرعت و جهت باد در لایه های مختلف اتمسفر از سطح زمین تا بالای جو مطالعه شود تا اطلاعات و پیش آگاهی درستی در اختیار مردم بگذاریم ، سازمان و دستگاه پیشگو کننده سامانه مداوم پایش و پردازش اطلاعات لازم دارد تا پیشگویی اقلیمی و آب و هوایی ارائه دهد.

رئیس مرکز پژوهش های جوی، اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در کشور ما سازمان هواشناسی هر سال بر اساس مدل هایی که دراختیار دارد و جهانی است این پیش بینی ها را انجام می دهد، گفت: پیش بینی های سینوپتیک بر همین اساس ارائه می شود ، اما پیش بینی ها متعدد و گوناگون است.

وی ادامه داد: هر کسی بر اساس مدل و برنامه ای که دراختیار دارد و بر اساس مبنایی علمی از این مدل ها استفاده می کند ، مدل های عددی، مدل های هوشمند، مدل های آماری دراین زمینه متعدد است ، بنا بر این دهها نوع مدل پیش بینی وجود دارد که هر کدام توانایی خود را دارند، هر چند ممکن است نتایج این پیش بینی ها یکسان نباشد اما تضادی بین آنها نیست.

پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: ممکن است یک مدل پیش بینی در جایی خوب جواب بدهد در جایی دیگر خوب جواب ندهد ، برخی از مدل ها مخصوص پاییز است ممکن است در بهار جواب ندهد بنا بر این اتکا به یک مدل پیش بینی درست نیست ، باید نتایج همه مدل ها بررسی شود و بهترین نتایج از آن به دست آید. بنا بر این علاوه بر سازمان هواشناسی دانشگاهها هم باید وارد مقوله پیش بینی هوا بشوند تا بتوانیم نتایج علمی و قابل استنادی به دست آوریم.
نظرات بینندگان