کد خبر: ۱۱۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶

رونمایی از 20 کتاب دفاع مقدس در شیراز/ «ایرباس 655» و «قاب فیروزه‌ای» بیانگر خاطرات عاشقانه یک رزمنده و نقش زنان در دفاع مقدس

مرضیه مرادی نویسنده کتاب «قاب فیروزه‌ای»می گوید: معمولا مقاومت و پایداری را به اسم مردان می‌شناسند در حالی‌که زنان نقش بسیار تاثیرگذاری در رقم زدن مقاومت جوامع بر عهده دوش دارند
به گزارش شیرازه؛ عصر چهارشنبه آیین رونمایی از 20 کتاب دفاع مقدس با حضور نویسندگان کتاب‌ها و به همت اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس برگزار شد.

سردار حمیدرضا گرامی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع  مقدس فارس گفت: یکی از رسالت‌های مهم اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس ثبت تاریخ شفاهی و جمع‌آوری اسناد و اطلاعات شهدا جهت تالیف کتاب مشترک و موردی است. همچنین جمع‌آوری این اطلاعات در راستای اهداف تعیین شده جهت معرفی و برجسته کردن نقش فارس در دوران دفاع مقدس هم باید مورد توجه باشد.

تالیف صد کتاب در حوزه دفاع مقدس فارس در سال‌های آتی
حمید رضا گرامی افزود: استان فارس در همه ی زمینه ها در کشور پیش رو بوده اما هنوز نتوانسته است از حضور همه جانبه نویسنده‌ها و بازماندگان دفاع مقدس به طور ویژه استفاده کند. برای برطرف شدن این مسئله باید با همه اشخاص و نهادهای این حوزه تعامل خوبی داشته باشیم تا بتوانیم از گنجینه اطلاعات دفاع مقدس، پیشکسوتان و افراد جامعه به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، دانش آموزان، دانشجوها و طلاب بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.


گرامی ادامه داد: دوران دفاع مقدس سند درخشانی برای جمهوری اسلامی ایران است. این کتاب هایی که امروز رونمایی می شود مرحله ی ابتدایی کار است و در سال‌های آینده باید با نگاه جهادی در همه ی زمینه ها بیش از 100 عنوان کتاب تألیف شود که زمینه ی این اتفاق فراهم است و فقط برای جذب نیروهای توانمند در استان فارس باید اطلاع رسانی صورت گیرد. سرداران و رزمندگان استان فارس در دفاع مقدس دارای ظرفیت فراوانی است که در تالیف کتاب‌ها می توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین در نظر داریم یکی از تالیفات خوب را جهت تنفیذ خدمت رهبر انقلاب ببریم.

وظیفه امروز ما انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است

در ادامه برنامه سردار سرتیپ دوم پاسدار، غلامعلی کفاش گفت: در زمان آغاز جنگ، انقلاب اسلامی تازه پیروز شده بود و ارتش و نیروهای مردمی دارای انسجام لازم نبودند. از طرفی سپاه و بسیج هم هنوز تشکیل نشده بود و گروهک‌‌های مختلف پرچم مقابله با انقلاب را بلند کرده بودند، حال در چنین وضعیتی جنگ به کشور ما تحمیل شد اما توانستیم با کمترین امکانات به پیروزی برسیم.


بعد از اینکه دشمن تا دروازه‌های اهواز نفوذ کرده بود با دستور امام همه مردم بر علیه دشمن بعثی بسیج شدند و آن‌ها را زمین‌گیر کردند و این در حالی بود که همه دنیا بر علیه جمهوری اسلامی شمشیر کشیده بودند. سربلندی امروز ما به دلیل ایستادگی و شهادت رزمندگان است. بنابراین امروز وظیفه داریم فرهنگ ایثار و شهادت را به جامعه و نسل‌های آینده انتقال دهیم که بخشی از این تکلیف بزرگ با مکتوب و چاپ کردن خاطرات شهدا و بازماندگان دفاع مقدس انجام می‌شود.


"ایرباس 655"؛ بیانگر خاطرات عاشقانه یک رزمنده عاشق

محمد رضا کریمی نویسنده نمایش‌نامه "ایرباس 655" در گفتگو با شیرازه، گفت: نگارش کتاب "ایرباس 655" از سال 91 یعنی زمانی که 16 ساله بودم را آغاز کردم و نگارش و سپس ویرایش آن به طور کلی سه سال طول کشید و در سال 94 به پایان رسید که امروز مراسم رونمایی از این کتاب در حال برگزاری است. کتاب "ایرباس 655" به زندگی یک جانباز پرداخته و در قالب نمایشنامه است، به همین دلیل ظرفیت تبدیل شدن به یک نمایش و تئاتر را دارد‌. البته الان در حال ترجمه کتاب به زبان انگلیسی هستم و احتمالا در یک سال آینده آماده انتشار در کشورهای خارجی می‌باشد.

کریمی افزود: اسم کتاب بیانگر واقعه تاریخی است که اتفاق افتاد و ایرباس مسافربری 655 کشورمان توسط ناو جنگی آمریکا مورد اصابت قرار گرفت و تعداد زیادی از هم‌وطنان ما به شهادت رسیدند. قهرمان داستان کتاب "ایرباس 655" در شیراز زندگی می‌کند اما سپس به خلیج فارس سفر کرده و معشوقه او در سقوط هواپیمای مسافربری 655 شهید می‌شو‌د. جانبازان و آزادگان دفاع مقدس بعنوان آخرین گنجینه‌های دفاع مقدس هستند و باید سعی کنیم خاطرات زندگی آن‌ها را که بخشی از تاریخ جامعه ایران است را ثبت و مکتوب کنیم.

این نویسنده جوان ادامه داد: دو گروه هیچ‌گاه به زندگی عادی برنمی‌گردند؛ افرادی که عاشق می‌شوند و کسانی که در جنگ شرکت داشتند. قهرمان داستان من فردی به نام رحمان است او کسی است که در سن 21 سالگی عاشق می‌شود و با توجه به آغاز جنگ در جبهه‌های دفاع مقدس حضور پیدا می‌کند. وقتی از جنگ برمی‌گردد معشوق او که دریا نام داشته است به همراه خانواده‌اش در سقوط ایرباس 655 شهید شده و هیچ اثری از آن‌ها باقی نیست. حال رحمان عاشقی است که به دلیل حضور در جنگ معشوقه خود را از دست داده و سراسر کتاب به بیان حال و هوای این رزمنده عاشق پرداخته شده است.


"قاب فیروزه‌ای"؛ بیانگر نقش زنان در پایداری و دفاع مقدس

مرضیه مرادی نویسنده کتاب "قاب فیروزه‌ای"در گفتگو با شیرازه، گفت: معمولا مقاومت و پایداری را به اسم مردان می‌شناسند در حالی‌که زنان نقش بسیار تاثیرگذاری در رقم زدن مقاومت جوامع بر عهده دوش دارند. مثلا مادران با تربیت فرزندان و روانه‌ کردن آن‌ها به سوی جبهه‌ها، همچنین با حضور در پشت جبهه‌ها در پشتیبانی از رزمندگان و جنگ نقش بسیار مهمی را ایفا کردند اما در ادبیات پایداری کمتر به زنان و خدمات آنان پرداخته می‌شود.


مرادی افزود: کتاب "قاب فیروزه‌ای" به نقش زنان در دفاع مقدس پرداخته و با نگاه عواطف و احساسات زنانه پایداری و مقاومت را به تصویر کشیده است‌. در این کتاب به بیان حال و هوا و رنج‌های یک زن روستایی پرداخته شده که در شب برگزاری مراسم عقدشان، همسرش به جبهه می‌رود و بعد از دو سال که همسرش باز‌می‌گردد به دلیل درصد بالای جانبازی از نظر جسمی دارای مشکلات فراوانی است و حتی نمی‌توانند بچه‌دار شوند‌. محتوای این کتاب خاطرات همسر اسماعیل جمالی جانباز 70 درصد است.‌


به گزارش شیرازه؛ در این برنامه از 20 کتاب دفاع مقدس با عناوین؛ سروقامتان سروستان، از ریشه تا ریشن، فیروزآباد، یادگار روزهای سخت، مرد میدان، آقا ولی، سوار سفید پوش، همت آزاد، جلوتر از خط مقدم، قاب فیروزه‌ای، تک فریب، ایرباس 556، اشعار دفاع مقدس، زندگینامه شهدای انتظامی، وصایای شهید انتظامی، در و دریا، مرواریدها؛ پوکه‌های لبخند، دلیران یونس و عروس شهادت رونمایی شد‌.


نظرات بینندگان