کد خبر: ۱۱۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
در دارالرحمه شيراز چه مي گذرد؟

بازار داغ فروش لوازم خانگی بیخ گوش مردگان در شیراز

مشاهده فعاليت گسترده دستفروشان در دارالرحمه شيراز در نظر مردم به امري عادي تبديل شده اما اين سوال به ذهن خطور مي كند كه آيا مشاهده اين صحنه ها آن هم در آرامستان شيراز در ديدگاه مسئولين شهر نيز به صورت امري عادي درآمده كه هيچ واكنشي را از سوي آنان براي برخورد با اين دستفروشان به دنبال نداشته است!
به گزارش شیرازه، اينجا بازار هفتگي نيست، اينجا دارالرحمه شيراز است، جايي كه بايد مأمني باشد براي طلب آرامش و مغفرت براي درگذشتگان و قرائت فاتحه اما تبديل به بازار مكارهاي شده كه ازدحام زيادي را اطراف دستفروشان عرضه كننده اين اقلام ايجاد كرده و زمينه ساز سد معبر خودروهاي عبوري و سردرگمي مردم شده است. ايجاد مزاحمت و سرقت از ديگر مشكلاتي است كه بساط دستفروشان دارالرحمه شيراز به وجود آورده است.

مشاهده فعاليت گسترده دستفروشان در دارالرحمه شيراز در نظر مردم به امري عادي تبديل شده اما اين سوال به ذهن خطور مي كند كه آيا مشاهده اين صحنه ها آن هم در آرامستان شيراز در ديدگاه مسئولين شهر نيز به صورت امري عادي درآمده كه هيچ واكنشي را از سوي آنان براي برخورد با اين دستفروشان به دنبال نداشته است!
در همين رابطه، مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري شيراز در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» با بيان اينكه طبق بند 13 ماده 55 قانون شهرداري ها، وظيفه سازمان آرامستانهاي شهرداري شيراز، حمل جنازه و تدفين اموات است، گفت: براساس تبصره يك ماده 55، كنترل تخلفات شهري به عهده واحد سد معبر شهرداري شيراز است و بايد با فعاليت دستفروشان دارالرحمه شيراز برخورد جدي شود.
عليرضا چراغي بيان داشت: با هماهنگي مديريت دارالرحمه و هيات امناي آن، براي واگذاري غرفههاي عرضه و فروش گل و خوراكيهاي ويژه مراسم عزاداري و ترحيم همچون رنگينك، خرما، حلوا و... در آرامستان دارالرحمه شيراز جلساتي با سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده هاي كشاورزي داشتيم تا اين غرفهها در قالب مزايده به متقاضيان واگذار شود و اين اقدام مانع فعاليت غيرقانوني افراد سودجو و پاكسازي دارالرحمه از مشاغل غيرمرتبط شود.
مديرعامل سازمان آرامستانهاي شهرداري شيراز افزود: همچنين در اين رابطه جلساتي با مديركل تخلفات شهري شهرداري شيراز داشتيم تا پنجشنبه و جمعه هر هفته با مشاركت شهرداري مناطق شيراز از آرامستانها به ويژه دارالرحمه شيراز بازديد شود و دستفروشان اين نقطه از شهر جمعآوري گردند البته تا مدتي اين برنامه نيز اجرا و ساماندهي شد اما هنوز اين مشكل حل نشده و باز هم بايد پيگير اين مسئله باشيم و مانع فعاليت غيرقانوني آنها شويم.
چراغي با تاكيد بر اينكه همه آرامستانهاي شيراز به صورت هيات امنايي اداره ميشود و وظيفه ذاتي هيات امناي آرامستان هاي شيراز، نظارت بر امور مربوط به اين اماكن است، گفت: در صورتي كه هيات امناي اين آرامستانها اعلام كنند كه توان نظارت بر امور آرامستانها از قبيل فضاي سبز، سد معبر، مسايل اجرايي و خدمات شهري آرامستانها را ندارند و از شهرداري شيراز تقاضاي همكاري در اين موارد داشته باشند، سازمان هاي مرتبط با شهرداري شيراز مجوز دخالت در اين قبيل امور آرامستان ها را پيدا مي كنند.
وي با بيان اينكه سازمان آرامستانهاي شهرداري شيراز واحدي تحت عنوان «اجرايي» ندارد، اظهار داشت: وظيفه مديريت كنترل و رفع تخلفات شهري است كه با فعاليت دستفروشان دارالرحمه شيراز برخورد كند و در اين خصوص وظيفه قانوني براي سازمان آرامستانهاي شهرداري شيراز تعريف نشده است.
در همين رابطه مدير آرامستان دارالرحمه شيراز با بيان اينكه مردم بايد بدانند دارالرحمه شيراز محلي براي قرائت فاتحه و طلب مغفرت براي درگذشتگان است، نه مكاني براي خريد اقلام و لوازم خانگي، گفت: تا زماني كه تقاضا براي خريد وجود داشته باشد، دستفروشان دارالرحمه به كار خود ادامه ميدهند و به عرضه اين اقلام مي پردازند كه بايد در اين رابطه فرهنگ سازي شود.
علي انصاري افزود: اگر قرار است در دارالرحمه چيزي براي فروش عرضه شود بايد بساط عرضه كتاب هاي مذهبي گسترده باشد نه لحاف و پتو و لوازم خانگي كه در اين رابطه مسئولان مرتبط بايد در كنار هم در زمينه حل و فصل معضلات آرامستان دارالرحمه شيراز به ويژه مسئول فعاليت دستفروشان در اين نقطه خاص ورود جدي كنند.
وي اضافه كرد: با اين مسئله نميتوان برخورد قهري كرد، بايد با نرمش موضوع را پيگيري نمود چرا كه برخي از اين دستفروشان با مظلوم نمايي و گرفتن فيلم و عكس و حتي برخورد فيزيكي و استفاده از سلاح سرد، سعي دارند مسئله را طور ديگري نشان دهند كه در محيط دارالرحمه باعث ايجاد تنش ميشود و صورت بدي پيدا مي كند. در حال حاضر نيز با وجود شبكه هاي مجازي و استفاده نادرست از اين ابزار براي پيشبرد مقاصد شوم دشمنان، اين مسئله مي تواند به دستاويزي براي افراد سودجو تبديل شود كه ما به دنبال آنيم با حفظ آرامش منطقه، اين موضوع با حمايت تمامي مسئولان شهر در چارچوب قانوني حل و فصل شود.
در ادامه رئيس اداره تخلفات شهري شهرداري شيراز نيز با اشاره به اينكه پديده دستفروشي وابسته به متغيرهاي اقتصادي همچون نبود اشتغال و بيكاري، خشكسالي و مهاجرت است، گفت: استان فارس طي سالهاي گذشته به خاطر خشكسالي، آسيب هاي جدي ديده كه از جمله آنها، مهاجرت و بيكاري و ايجاد اشتغال كاذب است و شاهد افزايش نرخ رشد بيكاري طي سال هاي اخير بوده ايم.
شهرام سبزيان فرد افزود: روي آوردن جمعيت بيكار به مشاغل كاذب يكي از مشكلات جامعه امروزي است كه دستفروشي در شب و روز در اماكن مختلف شهر و حتي اماكن خاص همچون آرامستان دارالرحمه شيراز، پيامد آن است.
وي با بيان اينكه شهرداري شيراز شناسايي اين موارد تخلف را در دستور كار دارد، اظهار داشت: جمع آوري اين دستفروشان و پاكسازي مناطق مختلف در دوره هاي مختلف مورد توجه شهرداري بوده است.
سبزيان فرد بيان داشت: طبق تبصره يك ماده 55 قانون شهرداري ها، وظيفه شهرداري شيراز، رفع سد معبر از معابر عمومي است و محدوده دارالرحمه به دليل موقوفه بودن شامل اين قانون نمي شود و تاكنون نيز درخواست مكتوبي از سوي موقوفه به ما براي ورود به موضوع و برخورد با دستفروشان داده نشده است! چرا كه ورود به محدوده دارالرحمه كه بخشي از آن موقوفه است از نظر ما نياز به اجازه متولي موقوفه دارد.
در همين رابطه معاون اجرايي شهرداري منطقه 5 شيراز نيز با اشاره به اينكه آرامستان دارالرحمه شيراز به صورت هيات امنايي اداره ميشود و اين مكان داراي يگانهاي انتظامي است، گفت: طبق قانون، ما اجازه دخالت در امور محدوده داخلي دارالرحمه را نداريم مگر اينكه درخواست هيات امنا، ورود شهرداري به اين موضوع باشد.
نورالدين استوار با بيان اينكه بر خيابانهاي اطراف آرامستان دارالرحمه شيراز كنترل ميكنيم تا سد معبري براي مردم ايجاد نشود، افزود: تعداد پرسنل اجرايي شهرداري منطقه 5 شيراز محدود است به نحوي كه تعداد نيروي انساني ما به حدي نيست كه بتواند منطقه اطراف دارالرحمه شيراز را به طور كامل پوشش دهد. در ادامه مسئول انتظامات دارالرحمه شيراز درخصوص فعاليت دستفروشان اين آرامستان با اشاره به اينكه هويت و اطلاعات گلفروشان دارالرحمه شيراز در اختيار ماست، گفت: اگرچه امكان كنترل اين تخلفات را داريم اما امكانات ما نسبت به وسعت منطقه محدود است و از توان ما خارج است.
علمدار سي سختي با اشاره به اينكه پرسنل ما در قالب سه شيفت كاري 4 نفره فعالند و اين آرامستان با دارا بودن 4 درب، شرايط را براي برخورد با متخلفان سخت ميكند، گفت: تخلفاتي همچون سرقت، اخاذي، موارد منكراتي و فعاليت دستفروشان در اين آرامستان ديده ميشود.

منبع: خبر جنوب

نظرات بینندگان