کد خبر: ۱۱۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

سلاحی جدید برای مقابله با سرطان

محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که مصرف طولانی مدت آسپرین از ابتلا به سرطان‌های مختلف جلوگیری می‌کند.
به گزارش شیرازه، محققان چینی در پژوهشی جدید بیش از ۶۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند تا ارتباط بین سرطان و آسپرین را دریابند.

آنها دریافتند افرادی که هر روز به مدت هفت سال این دارو را مصرف می‌کنند احتمال ابتلای آنها به سرطان کبد یا سرطان مری ۴۷ درصد کمتر بوده و همچنین احتمال ابتلا به سرطان معده نیز در آنها ۳۸ درصد کمتر است.

آنها همچنین ۳۴ درصد کمتر به سرطان پانکراس و ۲۴ درصد کمتر به سرطان کولورکتال مبتلا می‌شوند.

پروفسور "کلوین تسوی" از دانشگاه چینی هنگ‌کنگ اظهار کرد: "یافته‌های ما نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از آسپیرین می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌های مهم را کاهش دهد."

سرطان‌های گوارشی تقریبا یک چهارم موارد سرطان در بریتانیا و یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان را شامل می‌شوند. در این پژوهش مشخص شد که مصرف طولانی مدت آسپرین بر این سرطان‌ها تاثیر بسزایی دارد.

تأثیر استفاده طولانی مدت آسپرین بر سرطان‌های دیگر مانند سرطان پستان، مثانه، کلیه و مولتیپل میلوما نیز مورد بررسی قرار گرفت اما مشخص شد که تأثیری بر آن‌ها ندارد.

با این حال مشخص شد که شانس ابتلا به سرطان ریه را ۳۵ درصد، لوسمی را به میزان ۲۴ درصد و پروستات را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

آسپرین که همچنین به عنوان "استیل سالیسیلیک اسید"( acetylsalicylic acid) شناخته شده است، برای درمان تعدادی از مشکلات سلامت در سراسر جهان استفاده می‌شود.

این مطالعه اخیر نشان داد بیمارانی که مصرف آسپیرین را متوقف کردند، نسبت به افرادی که بنا بر تجویز پزشک مصرف آن را ادامه دادند، ۳۷ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی داشتند. مصرف آسپرین در مدت کوتاهی پس از حمله قلبی نیز خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

با این حال، استفاده منظم از آسپرین به خونریزی در روده متصل مرتبط بوده و بعضی از پزشکان مصرف طولانی مدت آن را تجویز نمی‌کنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سرطان ، محقق ، آسپرین
نظرات بینندگان