کد خبر: ۱۱۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶
استاد دانشگاه تهران در دانشگاه شیراز:

فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی 16 سال بر زمین مانده است/ استکبارستیزی نه صرفا در شعار بلکه باید در عمل مسئولان جلوه‌گر شود

زیبا کلام گفت: قانون رسیدگی به اموال مسئولین را نقض حریم خصوصی افراد می‌دانند! در واقع به بهانه نقض حریم خصوصی افراد برای عده‌ای حریم امن بوجود می‌آورند تا به بیت‌المال تجاوز کنند.

فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی 16 سال بر زمین مانده/ گفتمان انقلاب از جمله عدالت‌خواهی در دست فراموشی استبه گزارش شیرازه، در شامگاه شنبه نشست «از مبارزه با استکبار داخلی تا مبارزه با استکبار جهانی» به همت مجمع دانشجویی آرمان با حضور دکتر سعید زیباکلام در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد. 

 سعید زیبا کلام با اشاره به نهادینه شدن فساد در حکومت اسلامی، گفت: در سال 1380 رهبر انقلاب با صدور فرمان هشت ماده‌ای خطاب به سران سه قوه بر مبارزه با فساد تاکید کردند اما با گذشت 16 سال هیچ یک از سران قوا حتی یک گزارش از عملکرد خود در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی ارائه ندادند. در سال‌های ابتدایی صرفا به تشکیل چند جلسه نمادین پرداختند که همان جلسات هم بعد از مدتی تعطیل شد. در سال 81 پس از 9 ماه تعطیلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، مسئولین جلسه‌ای تشکیل داده و صرفا بر لزوم تقویت نهادهای نظارتی تأکید کردند.

بی‌حرمتی به فرمان هشت ماده‌ای رهبری

زیبا کلام افزود: در سال 82 آقای خاتمی، رئیس‌جمهور وقت در جلسه ستاد حاضر و از همت مسئولان تقدیر و تشکر کرد و بعد از آن جلسه بدون اعلام رسمی، عملاً ستاد تعطیل شد تا در سال 83 یک جلسه‌ برگزار شد که از رسانه‌ها فقط دو خبرنگار حضور داشتند و هیچ خبر دیگری منتشر نشد. حال سوالی که ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند این است که فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب چقدر پیگیری شده است؟ آیا این بی‌حرمتی به فرمان رهبری نیست؟


ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، یک ستاد تشریفاتی است

استاد دانشگاه تهران افزود: به گفته آقای دهقان عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛ این ستاد ساختاری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست و در واقع یک ستاد تشریفاتی است. همچنین آقای شاهرودی، رئیس قوه قضائیه وقت طی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درمورد ستاد مبارزه با فساد گفته بود؛ "مهم‌ترین اقدامی که ستاد مبارزه با فساد اقتصادی انجام داده است؛ ایجاد توجه در جامعه نسبت به اصل فرهنگ مبارزه با مفاسد اقتصادی است. زیرا هیچ فسادی را در یک شب نمی‌توان ریشه‌کن کرد.آیا مردم کوچه و بازار با فرهنگ مبارزه با مفاسد اقتصادی آشنایی ندارند؟!


این استاد دانشگاه ادامه داد: بنده فسادهای قبل از انقلاب را دیدم و به همین دلیل بخاطر خون‌هایی که برای حکومت اسلامی ریخته شد، دلم می‌سوزد. حکومت قبل از انقلاب دارای استحکام فراوانی بود به طوری که جزیره ثبات نام گرفته بود اما بخاطر فساد و نارضایتی مردم چون کوهی به یکباره ریخت و از بین رفت.

طرح تفحص از میزان دارایی مسئولان بعد از ده سال تصویب شد اما هنوز ابلاغ نشده!

زیبا کلام یادآور شد: طرح تحقیق و تفحص از میزان دارایی مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی در تیرماه 84 مطرح شد و پس از طی مسافت طولانی با گذشت ده سال در آبان ماه 94 تصویب شد. البته این قانون سه مشکل دارد؛ اول اینکه هیچ ضمانت اجرایی برای تخلف از قانون پیش‌بینی نشده است. همچنین در این قانون به افزایش غیرمتعارف اموال مسئولین، همسر و فرزندان‌شان توجه شده اما به سرمایه‌گذاری و شراکت فرد مسئول با شرکت یا افراد حقوقی مسکوت مانده است. البته این قانون بسیار کم خاصیت بعد از دو سال از تصویب آن، هنوز توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ نشده است.

آیا سرمایه‌گذاری در ایران با فساد و غارت توام شده؟

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: آیت الله شاهرودی طی یک مصاحبه گفته بود که "قانون رسیدگی به اموال مسئولین، اولا حریم خصوصی افراد نقض می‌شود و امنیت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری را به تزلزل می‌اندازد." در واقع به بهانه نقض حریم خصوصی افراد برای عده‌ای حریم امن بوجود می‌آورند تا به بیت المال تجاوز کنند. آیا سرمایه‌گذاری در ایران باید توام با فساد و غارت و چپاول باشد؟

نعمت‌زاده و خانواده‌اش در ده شرکت سهامدار و عضو هیئت مدیره هستند

زیبا کلام گفت: در حالی‌که طبق قانون اساسی افرادی که در مشاغل دولتی مسئولیت دارند نمی‌توانند دارای دو شغل و یا در شرکت‌های خصوصی فعال باشند اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت و معدن، همسر و فرزندانش سهامدار، عضو هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره ده شرکت مربوط به پتروشیمی هستند. آیا رئیس جمهور این مسئله را نمی‌دانست که او را به عنوان وزیر انتخاب کرد؟ یا قوه قضائیه از این موضوع آگاهی نداشت؟ آیا با وجود چنین مسئله‌ای تعارض منافع رخ نمی‌دهد؟ در حالی‌که در کشورهای اروپایی با تعارض منافع برخورد جدی می‌شود و تمهیدات لازم برای پیشگیری از آن پیش‌بینی شده است اما در جمهوری اسلامی هیچ اهمیتی به این مسئله داده نمی‌شود!


مبارزه با مفاسد اقتصادی را نمی‌شود صرفا با  احکام حکومتی تحقق بخشید

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با مفاسد صرفا با سفارش و فرمان دادن موثر نخواهد بود، گفت: حال طرح چند سوال در این زمینه ضروری است؛ آیا مبارزه با مفاسد اقتصادی، مالی و زمین‌خواری را می‌شود با فرامین و فرمایشات و احکام حکومتی صورت بخشید؟ آیا تاکنون بخش‌نامه‌های حکومتی و دولتی به نتیجه رسیده است؟ فرامین از این قبیل در طول 38 سال گذشته کدام مفاسد اقتصادی را ریشه‌کن کرده؟ برگزاری همایش، ایراد نطق و خطابه کدام مشکل را حل کرده است؟ بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که فساد در حکومت‌های اسلامی نهادینه شود.


گفتمان انقلاب از جمله عدالت‌خواهی در دست فراموشی

این فعال اجتماعی ادامه داد: درمورد شعارهای انقلاب اسلامی از جمله استقلال، آزادی، جمهوری و عدالت‌خواهی تعاریف روشن و ملموسی وجود ندارد و مختصات آن به درستی تعریف نشده است. امروزه عدالت‌خواهی آرمانی‌ تقریبا بر زمین افتاده و غبارآلود و نامتعین است. مثلا اجرای عدالت دغدغه چند درصد از مسئولین جمهوری اسلامی است؟ عدالت‌طلبی به چه میزان در رسانه‌ها، عرصه سیاست از جمله حکومت و فعالیت‌های سیاسی مطرح است؟ بنابراین با شرایط فعلی نمی‌توانیم عدالت را در جامعه اجرا کنیم و باید به امر فساد ستیزی و ظلم‌ ستیزی رو بیاوریم.

ثروت نامتعارف مسئولان شفاف‌سازی شود

سعید زیبا کلام افزود: عده‌ای ذکر خلأهای جامعه را ایجاد ناامیدی و تشویش اذهان عمومی می‌دانند! در حالی‌که باید نسل جوان با گفتمان انقلاب اسلامی و واقعیت‌های جامعه آشنا و روبرو شوند تا بلکه یک راه حل برای مسائل جامعه بیابند. عموم جامعه در مورد سرمایه و ثروت نامتعارف مسئولان باید شفاف‌سازی را مطالبه کنند و با فساد مبارزه کنند. 

صغارت‌پذیری با عدم رشد و تعالی معرفت وجودی موجب عقب‌افتادگی جامعه است

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: نگرش صغارت‌پذیری تبعات فراوانی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت. صغارت‌پذیری یعنی؛ بدون تفکر و تحلیل منتظر دستور و نظرات دیگران باشیم. این نگرش دارای تبعات فراوانی از جمله؛ عدم رشد و تعالی بینش و معنویت و معرفت وجودی است که عقب‌افتادگی فکری جامعه را در پی خواهد داشت. و این موضوع با سیره نبوی و ائمه در تضاد است. زیرا ائمه اطهار مردم را به بیان نظرات و نقد دعوت می‌کرد که این دعوت رشد فردی و ارتقاء مسئولیت اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

تمرکز قدرت؛ افزایش فساد در خواص و نارضایتی در عموم جامعه

وی متذکر شد: برخی مسئولان جهت تحکیم و بسط قدرت خود میخواهند مردم از نظر فکری کوتوله و صغیر باشند اما توجه ندارند که تمرکز قدرت موجب افزایش نارضایتی می‌شود. تمرکز قدرت افزایش فساد در خواص و نارضایتی در عموم جامعه را به همراه خواهد داشت. بنابراین قدرت به صورت عادلانه باید میان مردم توزیع شود‌. سومین تبعه صغارت‌پذیری، تزلزل و ضربه‌پذیری حکومت را موجب می‌شود. زیرا وقتی مردم بینش و تحلیل نداشته باشند با کمترین توطئه دشمنان تحت تاثیر قرار می‌گیرند‌.

استکبارستیزی نه صرفا در شعار بلکه باید در عمل مسئولان جلوه‌گر شود

برخی‌ مسئولان و روشنفکران که با قلم و زبان خود در راستای اهداف و امیال استکبار جهانی فعالیت دارند اما برخی مسئولان گرچه با زبان مرگ بر آمریکا می‌گویند اما در عمل رو به آمریکا دارند و نه تنها تزلزلی در دشمن ایجاد نمی‌کنند بلکه با نهادینه کردن گفتمان استکبار، پازل دشمن را کامل می‌کنند. بنابراین استکبارستیزی و مرگ بر آمریکا نه صرفا در شعار بلکه باید در عمل مسئولان خود را نشان دهد. 

نگارش نامه به قوه قضائیه در چرایی برخورد با چهار جوان عدالت‌خواه شیرازی

استاد دانشگاه تهران در پایان با اشاره به نگارش نامه خود به قوه قضائیه و چرایی برخورد با چهار جوان عدالت‌خواه شیرازی، گفت: متاسفانه سالهاست شاهدیم قوه قضائیه بجای برخورد با مفسدین با مبارزین فساد برخورد می‌کند. اتفاقا قوه قضائیه باید از امثال این افراد تقدیر کند که هر خلأ، مشکل و فسادی را سوت زده و اعلام‌خطر می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان