کد خبر: ۱۱۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی مشکل اساسی روستای «قلعه بیابان» داراب

مردم «قلعه بیابان» می گویند:متاسفانه فرسودگی لوله ها و هدر رفت آب باعث می‌شود در این روزها که همه روستا ها به دلیل خشکسالی با کمبود آب مواجه هستند مشکلات مادو چندان شود.
فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی مشکل اساسی روستای «قلعه بیابان» داراب
به گزارش شیرازه، حدودا سال 1370 خبر احداث خط انتقال آب به روستای «قلعه بیابان» داراب و روستاهای اطراف به گوش اهالی آنجا رسید، خبر خوشی که با غیر اصولی کار گذاشتن این خطوط، زیاد دوامی نداشت و امروز پس از گذشت حدود 25 سال از آن زمان مردم این روستاها همچنان با مشکل فرسودگی لوله ها و شیفت بندی آب مواجه هستند. فرماندار داراب سال گذشته گفته بود، در داراب 300 روستا وجود دارد که بسیاری از آنها با فرسودگی شبکه انتقال آب روبه‌رو هستند که برای ساماندهی همه آنها 150 میلیارد تومان نیاز است. وی وعده رسیدگی کوتاه مدت به خطوط انتقال در داراب را داده بود.

مردم «قلعه بیابان»در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به اینکه عدم رسیدگی به مشکلات باعث شده برخی از اهالی روستا به شهر مهاجرت کنند، می گویند: متاسفانه فرسودگی لوله ها و هدر رفت آب باعث می‌شود در این روزها که همه روستا ها به دلیل خشکسالی با کمبود آب مواجه هستند مشکلات مادو چندان شود.

یکی از اهالی روستا با اشاره به شیفت بندی آب در روستا نیز می گوید: این کار باعث می‌شود تا برخی روزها ما آب نداشته باشیم و در روزهای گرم تابستان که مصرف آب بیشتر است دچار مشکل می شویم.

تنها راه حل مشکل روستا احداث چاه آب جدید است


سید علی حسینی مهر دهیار این روستا در گفتگو با خبرنگار  شیرازه با اشاره به اینکه خطوط انتقال قلعه بیابان مربوط به 25 سال پیش است، گفت: این خطوط انتقال حدود 25 سال پیش به صورت غیراصولی احداث شده و به مرور زمان دچار فرسودگی و هدر رفت آب شده است.

وی با بیان اینکه در مدت 11 سال خدمتش در دهیاری توانسته تنها 5/3 کیلومتر از این خطوط را تعویض کند، افزود: تا مشکل به صورت ریشه‌ای برطرف نشود باز هم شاهد تخریب بخشی دیگر از این خطوط هستیم همانطور که باز هم پس از تعویض آن سه کیلومتر شاهد فرسودگی در بخشی دیگر از این خطوط بوده‌ایم.

حسینی مهر در ادامه خاطر نشان کرد: در نزدیکی روستا مجموعه ای ساخته شده است که یک چاه با هزینه خودشان برای تامین آب این مجموعه احداث کرده‌اند و دولت قول داده بود که در کنار آن یک چاه جهت تامین آب دو روستای ما احداث کند اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مشکل آب این روستا ها به طور دائمی حل نشود شاهد بروز مشکلات مجددی در خط انتقال قدیمی هستیم، تصریح کرد: تنها راه حل این مشکل احداث چاه آب و تامین آب مصرفی از این مخزن است که ما از دولت و مسئولان انتظار داریم جهت رفع این مشکل هرچه زود تر اقدام کنند تا مردم روستا از این مشکل چندساله راحت شوند.

مسلم پذیرش عضو شورای این روستا در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: خطوط انتقال قلعه بیابان به دلیل فرسودگی مشکلات زیادی را به وجود آورده است با وجود اینکه بخشی از این خطوط ترمیم شده اما متاسفانه باز هم ترکیدگی لوله در بخش های دیگر قابل مشاهده است.

وی ضمن تشکر از نماینده داراب ادامه داد: ماه رمضان امسال به دلیل وضعیت بد شیر فلکه ها ضمن تماس  با دکتر انصاری نماینده داراب، سه شیر فلکه به ما تحویل دادند و توانستیم شیفت بندی روستاها جهت انتقال آب را انجام دهیم.

پذیرش در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه این اقدامات فقط یک مرحم کوتاه مدت است و تنها با احداث یک حلقه چاه و خطوط انتقال فلزی برای روستای قلعه بیابان که مرکز دهستان  میباشد این مسئله قابل حل است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: دیدگاه اداره ابفا این است که از این به بعد  هزینه ای برای ترمیم خط انتقال انجام نشود چون با سالی یک کیلومتر مشکل ما حل نمی‌شود و قول داده اند از مجموعه غدیر برای ما خط انتقال جدید کشیده شود که تا امروز به دلیل اینکه هزینه بالایی می خواهد اقدامی انجام نشده است.

وی در پایان گفت: از مسئولان انتظار داریم جهت حفر چاه برای رفع مشکل آب این روستاها اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش شیرازه، حفر یک حلقه چاه راه حلی است که مسئولان میتوانستند پیش از اینها نسبت به انجام آن اقدام کنند تا اهالی این روستا در این همه سال برای مهم ترین نیاز زندگی خود این همه سختی را متحمل نشوند و امروز همچنان چشم انتظار اقدامی از سوی مسئولان هستند.

سایت خبری تحلیلی شیرازه در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی خود به بیان مشکلات و توانمندی‌های  روستاها و شهرستانهای استان فارس بپردازد. ‌

مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های محله خود را  از ساعت 8 تا 17 از طریق شماره 09170629396 به ما اطلاع دهند تا جهت مطالبه آن از مسئولان  شمارا یاری کنیم.

نظرات بینندگان