کد خبر: ۱۱۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶
زیبایی هایی که در پشت محرومیت ها پنهان شده است؛

«گویمِ» ممسنی؛ روستایی زیبا و محروم از ابتدایی ترین امکانات زندگی

در 63 کیلومتری شهرستان ممسنی روستایی وجود دارد به نام گویم که رنگ و بویی از آبادانی در آنجا به چشم نمی‌خورد و اهالی روستا نا امید از مسئولان روزو شب می گذرانند.
به گزارش شیرازه، در 63 کیلومتری شهرستان ممسنی روستایی وجود دارد به نام «گویم» که رنگ و بویی از آبادانی در آنجا به چشم نمی‌خورد. تنها امید اهالی روستا خانه های خشتی و گلی است که تنها دارایی آن ها نیز به حساب می آید.

در کوچه پس کوچه های این روستای زیبا که قدم می زنی، می‌توان سایه محرومیت را بر سر خانه هایشان مشاهده کرد؛ محرومیتی که هرساله با وعده ای امیدوار کننده تا سال بعد تمدید می شود!

یکی از اهالی خونگرم این روستا در گفتگو با خبرنگار شیرازه در مورد مشکلات روستا می گوید: فصل سرما و بارندگی آغاز شده و به دلیل نبود گاز در روستا، فرزندانمان معمولا دچار سرماخوردگی شدید می شوند اما  نه جاده مناسبی برای انتقال آن‌ها به شهر داریم و نه مرکز بهداشت مجهز در روستا است که بتوانیم به آنجا مراجعه کنیم.

او درآمد کم اهالی روستا را یکی دیگر از مشکلات خانواده های روستا می داند و ابراز می دارد: فرماندار ممسنی  یکی از راههای درآمد زایی در این روستا را گردشگری می داند، اما جناب فرماندار توضیح نمی دهد گردشگران چگونه از جاده خراب و پر از گل و لای این روستا به این طبیعت سر بزنند.

به گزارش شیرازه، اینجا سهم جوانان تنها کار کشاورزی و دامداری است، جوانانی که اگر در شهر بودند می توانستند از امکانات ورزشی و تفریحی زیادی بهره مند شوند و حالا با کمک دهیار روستا تنها توانسته بودند زمینی کوچک برای ورزش خود آماده کنند، زمین که با وجود خرابی باز هم امید جوانان برای تفریح و ورزش بود.

علی اصغر کوهپیما دهیار این روستا که گویا از وعده های بی اثر مسئولان خسته شده در گفتگو با خبرنگار شیرازه بیان داشت: روستای ما مشکلات زیادی دارد که هر بار مسئولان وعده پیگیر آن را می دهند اما متاسفانه بعد از آن اقدامی صورت نمیگیرد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل روستا راه و مسیر  روستا است افزود: در دو دوره قبل  زمانی که علی احمدی نماینده مجلس ممسنی بود، زیرسازی راه انجام شد اما متاسفانه با تغییر نماینده کار آسفالت کردن راه متوقف شد و تا امروز هنوز اقدامی برای این راه صورت نگرفته است  و این مدت طولانی باعث شده است زیر سازی راه به کلی از بین برود.

کوهپیما با بیان اینکه بارها به دفتر فرماندار و اداره راه مراجعه کردیم، ادامه داد: آخرین قولی که به ما داده شد توسط مسعود گودرزی نماینده ممسنی حدود یک ماه پیش بود که پس از آن خبری از عملی شدن این قول نشد و متاسفانه به دلیل بارندگی های اخیر جاده به کلی خراب شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات آنقدر زیاد است که حضور ذهن ندارم خاطر نشان کرد: مرکز بهداشت این روستا حتی از ابتدایی ترین امکانات هم برخوردار نیست و در 5 سالی که من دهیار هستم تنها سال اول یک هزینه حداقلی به ما داده‌اند و تا امروز مشکلی حل نشده است.

کوهپیما با اشاره به زمستان‌های سرد و سخت این روستا ادامه داد: با وجود اینکه لوله‌کشی گاز تا 15 کیلومتری این روستا آمده اما مردم روستا از نعمت گاز محروم هستند و این باعث مهاجرت روز افزون اهالی روستا شده است.

وی همچنین با بیان اینکه آنتن دهی در این روستا بسیار ضعیف است ادامه داد: با وجود این همه مشکل قطعا نیاز به تلفن های ضروری بیش از جاهای دیگر احساس میشود اما متاسفانه آنتن دهی آنقدر ضعیف است که استفاده از این تکنولوژی را برای اهالی روستا ناممکن کرده است.

گویمِ ممسنی؛ روستایی محروم از ابتدایی ترین امکانات زندگی

به گزارش شیرازه، براساس قانون؛ روستاهای بالای 20 خانوار مشمول گازرسانی هستند اما این روستا که دارای 64 خانوار است هنوز از نعمت گاز محروم هستند.

در گویم ممسنی با تمام وجود صحنه‌هایی عمیق از محرومیت را می‌توان دید و باید گفت آقایان مسئولان تا دیر نشده مردم این دیار را دریابید نه تنها در شعار بلکه باید در عمل تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید.
نظرات بینندگان