کد خبر: ۱۱۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
راوی معروف کشوری در گفتگو با شیرازه؛

لزوم پرورش راوی با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی / قبل از سفر به شلمچه، دل‌ها و ذهن‌ها در شهرها آماده شود / نگاه جناحی به دفاع مقدس ظلم به شهداست

احمدیان گفت: تمام ارزش‌های اسلامی در دفاع مقدسِ انسان‌ساز جمع شده است. از همین رو شلمچه نقطه مزد گرفتن و عروج است و قبل از سفر به اینجا در شهرها باید دل‌ها آماده شود تا در دیار شهدا بال پرواز گشوده شود.
لزوم پرورش راوی با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی / قبل از سفر به شلمچه، دل‌ها و ذهن‌ها در شهرها آماده شود / نگاه جناحی به دفاع مقدس ظلم به شهداست
به گزارش شیرازه؛ "کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود"، روایت‌گر نقش بانوی صبر و استقامت در انتقال پیام راستین کربلا و برافراشتن پرچم حقیقت در تاریکی‌های زمان است. بانویی که چون کوهی استوار ندای مظلومیت حسین (ع) و یارانش را به گوش تاریخ رساند و نهضت کربلا را احیا نمود. اما قرن‌ها پس از شهادت حسین (ع)، تاریخ شاهد کربلایی دیگر بود. کربلای یاران حسین در سرزمین ایران، کربلایی که اگر پیام آن به گوشِ دل نسل‌های بعد و جهانیان نرسد در انبوه لایه‌های غبار زمانه مدفون شده و برای همیشه تحریف خواهد شد.

از همین روست که زینبیان زمان با به دوش کشیدن رنج فراغ یاران، آرمانِ فدائیان حضرت دوست را به تصویر کشیده تا مبادا یکبار دیگر خورشید حقیقت سر به نیزه شده و قرآن ناطق پرپر شود. حاج محمد احمدیان یکی از راویانی است که هنوز با گذشت دهه‌ها از دفاع مقدس، یاد یاران عشق را زنده نگه داشته و با حضور در جمع زائران راهیان‌نور با زبانی شیرین از عمق جان روایت‌گر قصه عاشقانه یاران پر کشیده است. شیرازه به گفتگو با وی پرداخته است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید:

محمد احمدیان در مورد کیفیت معنوی اردواهای راهیان نور، گفت: اگر چه کیفیت اردوی راهیان‌نور استان فارس بسیار خوب است اما حقیقتا در سطح کشور ظرفیت عظیم نوجوانان مورد غفلت قرار گرفته است. سال‌ها پیش به اردوی دانش‌آموزی اعتقاد نداشتم اما اکنون بر استفاده از این فرصت تاکید دارم و امیدوارم با برنامه‌ریزی و انسجام بیشتر برگزار شود. سفرهای راهیان‌نور دانش‌آموزی معبری به سوی شهادت و مسیری الهی است که به روی نوجوانان گشوده می‌شود‌. در این سفرها به وضوح می‌توان دید که نسل امروز عطش دارد و پذیرای دریافت پیام حق است.

راویان بر تهیه و تدوین محتوای غنی تمرکز کنند
احمدیان افزود: با توجه به فرصت عظیم و بی‌نظیر راهیان‌نور، راویان باید بر تهیه و تدوین محتوای غنی تمرکز کنند تا گفتمان دفاع مقدس به بهترین شکل ممکن به نسل‌‌های پس از جنگ انتقال داده شود‌. زیرا اگر این اردوها با طرح و برنامه‌ منسجم برگزار شود مطمئنا موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد. تمام افتخار ما به جوانان این سرزمین است که می‌توانند در همه عرصه‌ها بعنوان یک بمب اتم عمل کرده و دشمن را منهدم کنند. حال ما برای نسل جوان چه برنامه‌ریزی کرده و چه محتوایی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم؟ چقدر با دل جوان‌ها ارتباط ارتباط برقرار می‌کنیم؟

جوانان امروز معرکه هستند و با شنیده‌ها به حقایق ایمان می‌آورند
این راوی دفاع مقدس ادامه داد: جوانان امروز به مراتب بهتر از نسل‌های گذشته هستند زیرا ما خیلی از حقایق و فداکاری‌ها را دیدیم اما نسل امروز صرفا با شنیده‌ها به حقایق ایمان آورده است. دل‌ها آماده و فقط نیازمند کاشت بذر دین است. جوان‌های امروز معرکه هستند، وقتی پا به شلمچه می‌گذارند به اجبار آن‌ها را از اینجا جدا می‌کنیم. دلیل فاصله نسل امروز ضعف و عملکرد منفی برخی مدعیان و مبلغان دین است و طبیعتا تضادها در ذهن انسان دوگانگی و ابهام ایجاد می‌کند.

لزوم پرورش راوی با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی
احمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر چگونگی ارتقا کیفیت اردوهای راهیان نور، گفت: ابتدا باید به سمت پرورش راوی با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم. متاسفانه اکنون در سطح کشور برخی راویان دفاع مقدس صرفا بر موقعیت جغرافیایی و ابعاد نظامی مناطق دفاع مقدس می‌پردازند که اگر چه این مسئله لازم است اما نباید در این رویکرد محدود شد‌. زائران شهدا به دنبال گم‌شده دل‌شان هستند و انتظار دارند فضای اینجا متفاوت از کلاس درس باشد. راویان باید بتوانند با دل جوان‌ها ارتباط بگیرند و خاطرات و محتوای ناب ارائه دهند.

معلمان در کلاس درس در جایگاه راوی قرار دارند
وی تصریح کرد: پیش از سفر به مناطق دفاع مقدس باید در مدارس زمینه‌های لازم جهت انتقال معرفت شهدا ایجاد شود. در واقع آغاز تحول معنوی زمانی است که فرد با رویکرد چالشی، فکر و عقاید خود را مورد بررسی قرار دهد و این روند باید در مدارس اتفاق بیفتد تا سپس در راهیان نور تیر خلاص و رهایی از مادیات زده شود. بسیج دانش‌آموزی و خدام‌الشهدا باید در این زمینه باید تلاش کنند.‌ همچنین معلمان در کلاس درس در جایگاه یک راوی قرار دارند اما متاسفانه این نگاه در آموزش و پرورش وجود ندارد و کوتاهی‌ بسیاری در این زمینه صورت می‌گیرد.

قبل از سفر به شلمچه، دل‌ها و ذهن‌ها در شهرها آماده شود
احمدیان خاطر نشان کرد: از طرفی محتوای کتب درسی در مقاطع مختلف ارتباط چندانی با ارزش‌های اسلامی ندارد و همان چند صفحه مختصری هم که به دفاع مقدس پرداخته شده واقعیت نیست بلکه تحریف دفاع فرهنگی ایران است. جنگ ما ترویج خشونت نبود بلکه ترویج حماسه، مردانگی، عزت و غیرت بود. تمام ارزش‌های اسلامی در جنگ هشت ساله ما جمع شده و نبردی انسان‌ساز بود. بنابراین شلمچه نقطه مزد گرفتن و عروج است و قبل از سفر به اینجا باید در شهرها و مدارس، دل‌ها و ذهن‌ها آماده شود تا در دیار شهدا بال پرواز گشوده شود.

نگاه جناحی به دفاع مقدس ظلم به شهداست
این راوی اهل دل افزود: رهبر انقلاب هفت بار به شلمچه سفر کرده و می‌فرماید؛ دفاع مقدس معدنی است که باید استخراج شود. بنابراین رزمندگان، راویان جوان و متولیان فرهنگی هشت سال دفاع مقدس را باید بعنوان معدن و گنجینه غنی در نظر داشته باشند. متاسفانه برخی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نسبت به دفاع مقدس و سرزمین معنوی شلمچه بی‌توجه هستند. برخی مسئولین و شبه روشنفکران با نگاه جناحی و سیاسی دفاع مقدس را تفسیر می‌کنند که این ظلم بزرگ به شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

در سفر‌های راهیان نور بذر محبت و دین در دل زائران کاشته می‌شود
محمد احمدیان در پایان یادآور شد: سفر‌های راهیان نور یک منبع برای ارتباط مستقیم نسل جوان با دفاع مقدس است. در این اردوها بذر محبت در دل زائران کاشته می‌شود و ما راویان با ذکر خاطرات دفاع مقدس دل‌ها را نرم می‌کنیم تا ثمر عقلانی در پی داشته باشد. البته این احساس ریشه در عقل و منطق دارد و اگر بذر دین در دل کشت و با اشک آبیاری شود تا عمق وجود انسان ریشه می‌دواند. از همین رو نباید منتظر سایر نهادها و ارگان‌ها ماند بلکه در مساجد و حسینیه همه باید دست به دست یکدیگر داده و با استفاده از همه ظرفیت‌ها، خلاهای موجود را پر کنیم تا انقلاب فرهنگی صورت پذیرد.

نظرات بینندگان