کد خبر: ۱۱۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶

آلوده شدن منابع آبي، مانعي بر سر آزاد راه شيراز - اصفهان

با وجود گذشت بيش از 6 سال از آغازعمليات ساخت آزاد راه شيراز- اصفهان، به عنوان نخستين آزاد راه جنوب کشور و وعده افتتاح آن تا اواسط سال 97، وجود موانع جديد بر سر راه اين پروژه ابهاماتي را در خصوص زمان بهره برداري از اين مسير ايجاد کرده است.
به گزارش شیرازه، آزاد راه شيراز به اصفهان را مي توان يکي از بزرگترين پروژه هاي ملي استان فارس در يک دهه اخير دانست. آزادراهي به طول 225 کيلومتر که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع اجرايي شده و علاوه بر کاهش 135 کیلومتری فاصله بين شيراز و اصفهان سبب کاهش تصادفات و تلفات در اين محور، کاهش مصرف سالانه ۱۸میلیون لیتر سوخت و آلودگی‌های زیست محیطی مي شود.

طی سال های گذشته این پروژه ملی مسئولین کشور و استانی زیادی را به خود دیده که هرکدام به نوبه خود زمان افتتاح آن را سال بعد اعلام کرده اند به دليل نبود مطالعات کارشناسي دقيق تاکنون چندين بار با موانع بسياري روبرو شده که ان را از زمان مقرر دور کرده است. احتمال ايجاد آسيب هاي زيست محيطي و مخالفت دوستداران محيط زيست در خصوص تخريب چندين اصله درخت در مسير گذر اين آزاد راه از جمله مواردي بود که پروژه را در ميانه راه به سوي تغيير مسير سوق داد. هر چند اين موضوع با رايزني ها مسئولان استان ها حل و فصل شد اما روند پروژه را به تعويق انداخت.

حالا در شرايطي که مسئولان استان فارس از پيشرفت 62 درصدي آزاد راه شيراز اصفهان و افتتاح آن تا سال آينده سخن به ميان اورده اند، کارشناسان بهداشت گزارشاتي در خصوص احتمال الودگي اب سد درودزن با گاز مونوکسيد در اثر گذر طولاني مدت خودروها از اين مسير هشدار مي دهند!

چرا که به دليل کوتاهي راه اصفهان به شمال کشور پس از بهره برداري، تردد خودروها به ويژه خودروهاي سنگين از اين مسير زياد شده و حجم گذر از اين مسير مي تواند بر آب موجود بر سد درودزن که از منابع ابي مهم فارس است، تاثيرات مخربي بگذارد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط کامفیروز دراين خصوص مي گويد: مشکلی که مسئولین باید به آن توجه ویژه داشته باشند جلوگیری از تاثیر گاز منوکسید کربن بر آب موجود بر سد درودزن است چرا که سد درودزن در میان کوه قرار گرفته و گازهای ناشی از تردد خودروها از جمله منوکسید کربن در میان این کوه ها خواهد ماند و با توجه به مسير گذر باد از اين منطقه، اين گاز بر مخزن سد درودزن مي نشيند و در طولاني مدت مي تواند بر سلامت مردم شیراز و مرودشت تاثیر مخربي داشته باشد.

فرزاد توکل مي افزايد: هرگونه آلودگی در آب را می توان با راه اندازی یک تصفیه خانه مجهز از بین برد اما وجود گاز منوکسید کربن به راحتی قابل رفع نیست. ضمن اينکه بخشی از رودخانه های تامین کننده آب سد درودزن در کنار مسیر آزاد راه قرار دارند که تاثیر آلایندگی تردد خودروها بر این رودخانه ها فراوان است.

با اين وجود برخي کارشناسان و مسئولان استان فارس معتقدند اين موضوع نياز به بررسي بيشتر و دقيق تر دارد و تا زماني که مطالعات دقيقي در اين خصوص صورت نگيرد نمي توان حکمي صادر کرد و اين ازاد راه را تهديد کننده محيط زيست فارس دانست. اين در حالي است که برخي ديگر از کارشناسان يکي از مزيت هاي بهره برداري از اين آزاد راه را کاهش الودگي هوا ناشي از سوخت خودروها دانسته اند!

پروفسورعزت‏ الله رئیسی بنيانگذارعلم هیدرولوژی آب های زیرزمینی در ایران در اين خصوص معتقد است: از اثرات بسيار مثبت کاهش مسافت در اثر ساخت اين ازاد راه و در پي ان کاهش مصرف سوخت بنزين و گازوئيل که ميزان الودگي هوا را در حد قابل توجهي کاهش مي دهد نمي توان غافل شد با اين حال تا زماني که در خصوص حرکت گاز مونوکسید کربن بر روی آب بررسی هاي دقيق و مطالعات گسترده انجام نشود نمي توان ادعاي الودگي منابع ابي فارس در اثر افزايش تردد در آزادراه را پذيرفت.

اين در حالي است که مطرح کردن اين هشدار و لزوم انجام تحقيقات مي تواند به توقف و درنگ بيشتر در ادامه مراحل ساخت ازادراه منجر شود.
منبع: روزنامه جوان

نظرات بینندگان