کد خبر: ۱۱۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶

نداي وحدت و دوستي از شيراز به قدس شريف رسيد/ قدس شریف به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شد

امروز پرونده یک‌ساله «شيراز پايتخت جوانان جهان اسلام» بسته شد و در تصمیمی تحسین‌برانگیز سازمان کنفرانس اسلامی قدس شریف را به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام در سال 2018 انتخاب کرد.

نداي وحدت و دوستي از شيراز به قدس شريف رسيد/ قدس شریف به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شدبه گزارش شیرازه، رئیس مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی با قدردانی از اقدامات مسئولان شیراز در اجرای برنامه‌های پایتختی جوانان جهان اسلام، از انتخاب قدس شریف به‌عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام برای سال 2018 خبر داد.

سفیر ارشاد اسکندروف عصر سه‌شنبه 28 آذر در مراسم اختتامیه برنامه‌های شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام، گفت: انتخاب قدس پاسخی دندان شکن در مقابل تصمیم ظالمانه و نا عادلانه برخی قدرت‌های جهانی در مورد فلسطین و قدس شریف بود.

او با بیان اینکه جوانان فلسطینی بی تردید با آغوشی باز از جوانان جهان اسلام استقبال خواهند کرد تا نماد وحدت مسلمانان را به جهانیان نشان دهند، گفت: انتخاب قدس شریف فقط یکی از اقدامات کشورهای اسلامی در مسیر نشان دادن اتحاد ملت مسلمان سراسر جهان بشمار می‌رود.

اسکندروف با بیان اینکه شیراز طی یکسال گذشته خانه جوانان چهارگوشه‌ی جهان اسلام بود، از برگزاری برنامه‌های مختلف پایتختی جوانان جهان اسلام در این شهر ابراز رضایت کرد و گفت: همه اتفاقات از سازمان‌دهی تا میهمان‌نوازی و انتخاب محتوا و حضور مخاطبان و ... در شیراز به طور شگفت‌انگیزی خوب انجام شد.

او با اشاره به مشترک بودن پایتختی جوانان جهان اسلام در سال 2017 بین کشورهای ایران، مراکش و مالزی، گفت: شیراز پایتخت نمونه جوانان جهان اسلام در سال 2017 بود.

رئیس مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی، یکی از برنامه‌های پیش روی این سازمان را نشست وزرای ورزش و جوانان کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: ما اطمینان داریم که مدیران پایتخت‌های جهان اسلام فرصتی را ایجاد خواهند کرد که جوانان به کشورهای مختلف اسلامی سفر کرده و با جوانان سایر کشورها تبادل نظر کنند.

اسکندروف با بیان اینکه ماه آینده شیراز میزبان مجمع جوانان ایرانی خواهد بود، گفت: این نشان می‌دهد که شیراز پرچم پایتختی جوانان جهان اسلام را برداشته و به راحتی آن را زمین نخواهد گذاشت.

او گفت: امروزه فشارهای زیادی بر علیه مسلمانان و جوانان کشورهای اسلامی و تمدن اسلامی در جهان وجود دارد و قدرت‌هایی می‌خواهند تاریکی شب را بر جهان اسلام مستولی کنند اما از شیراز شهری که حافظ صلح‌طلب در آن متولد شده است با زبان حافظ به آنان میگویم که ما از تاریکی شب طولانی هراسی نداریم.

اسکندروف در بخشی از سخنان خود با یادآوری اینکه انتخاب پایتخت جوانان جهان اسلام، رویدادی جوان است که 2 سال از عمرش میگذرد، ابراز امیدواری کرد که تمام اهداف طراحی و اجرای این برنامه با همکاری تمام کشورهای اسلامی و جوانان مسلمان قابل دستیابی شود.

لزوم پاسخ به شبهات درمورد اسلام

هادي پژوهش‌جهرمي، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس هم در این همایش بر لزوم تلاش جمعي براي حفاظت از سلامت روح و جسم جوانان جهان تاکید و اظهار کرد: سازمان كنفرانس اسلامي و مجمع جوانان اين سازمان بايد به اهميت حفظ سلامت جسمي و روحي جوانان مسلمان توجه داشته باشند.

او خواستار زمينه‌سازي مناسب توسط سازمان كنفرانس اسلامي براي پاسخگويي به شبهات ايجاد شده درخصوص دين مبين اسلام شد و گفت: شبهات ايجاد شده تمام مذاهب اسلامي را در بر مي‌گيرد و با پاسخگويي مناسب نبايد جوانان مسلمان در وادي حيرت رها شوند.

پژوهش با تصريح اينكه ايجاد كنندگان مشكل تمام جهان اسلام را نشانه گرفته‌اند، گفت: اگر پاسخگويي مناسبي انجام نشود، مطمئن باشيد كه تمام جوانان در سراسر كشورهاي اسلامي صدمه خواهند ديد.

او با بيان اينكه جوانان مسلمان جهان علاوه بر بعد روحي، به لحاظ جسمي نيز در معرض آسيب و خطر قرار دارند، گفت: آلودگي‌ها و آسيب‌هاي متعددي نظير اعتياد و... جوانان كشورهاي اسلامي را تهديد مي‌كند. آسيب‌هايي كه ابتدا جسم و در نهايت روح جوان مسلمان را نابود خواهد كرد.

پژوهش انتخاب بيت‌المقدس به‌عنوان پايتخت جوانان جهان اسلام در سال 2018 را ستود و گفت: اين انتخاب در شرايطي كه صهيونيست بين‌الملل به‌ دنبال هويت‌زدايي از قدس شريف بود تا شهري متاثر از تفكرات صهيونيستي را در افكار عمومي جا بيندازد، بسيار شايسته و بجا بود.

جهان اسلام بيش از هر زمانی به همگرايي و همدلي نیاز دارد

حيدر اسكندرپور، شهردار شيراز هم در این مراسم گفت: پيام مردم شيراز به‌عنوان وارثان انديشه‌ي صدرايي و خردورزي سعدي و صلح‌‌جويي حافظ و هنرمندان مكتب ريشه‌دار شيراز به تمام جهانيان پيام دوستي، صلح و مهرباني و پرهيز از افراطي گري است.

او با بیان اینکه شيراز شهر شاهچراغ(ع)، زادگاه حكمت و انديشه،‌كانون هنر و فرهنگ، مهد تمدن و مدنيتي است كه ريشه تا عمق 6 هزارساله‌ي تاريخ دارد، گفت: جوانان جهان اسلام انسان‌هايي از جنس معرفت، معنويت و مهرباني هستند.

اسکندرپور با تصريح اينكه جهان اسلام امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند همگرايي، همدلي و تاكيد بر مشتركات فرهنگي و مذهبي دارد، گفت: ميزباني شيراز در برنامه‌هاي پايتختي جوانان جهان اسلام، حركتي الهام بخش براي اقدامات نو در مسير رسيدن به صلح پايدار در جهان اسلام بود.

شهردار شيراز گفت: ضمن اعلام حمايت از انتخاب قدس شريف به عنوان پايتخت آينده جوانان جهان اسلام، اقدام هوشمندانه مسئولان سازمان كنفرانس اسلامي را مي‌ستايم.

اسكندرپور گفت: اين اقدام مدبرانه در شرايطي كه استكبار جهاني با موضع‌گيري‌ نابخردانه احساسات و عواطف مسلمانان جهان را جريحه‌دار كرده است، نشان از تلاش جمعي سران كشورهاي اسلامي براي حفظ وحدت و همدلي مسلمانان در سراسر دنيا دارد.

شهردار شيراز ابراز اميدواري كرد كه اين تهديد در سايه تدبير و دورانديشي سران كشورهاي اسلامي به فرصتي براي وحدت و همدلي و همگرايي بيشتر در كشورهاي اسلامي بدل شود.

حضور جوانان جهان اسلام در شيراز نام سلمان فارسي را زنده کرد

حيدرعلي كامياب، مديركل ورزش و جوانان استان فارس هم در این مراسم گفت: اين رخداد، فرصت مغتنمي بود تا ضمن برگزاري برنامه‌هاي مصوب سازمان همكاري كشورهاي اسلامي، شيراز به عنوان منادي صلح و برابري مطرح شود.

او با بیان اینکه شيراز به‌عنوان شهر فرهنگ، تايخ، علم و انديشه شناخته مي‌شود و پيام پايتختي شيراز، پيامي از جنس خلاقيت و انديشه بود، گفت: وضعيت آب و هوايي، ساختارهاي دانشگاهي و علمي، وجود بيشترين جاذبه‌هاي علمي، فرهنگي، تاريخي و مذهبي، وجود زيرساخت‌هاي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و سابقه فرهنگي و مذهبي، حضور چهره‌هاي علمي و هنري و فرهنگي و مذهبي و جايگاه آثار تمدني و تاريخي، ملاكي براي انتخاب شيراز به‌‌عنوان پايتخت جوانان جهان اسلام بود.

كامياب جوانان خلاق، پرانرژي، متعهد و متخصص را سرمايه‌هاي اصلي هر كشور و جامعه‌اي برشمرد و گفت: جوانان سرمايه‌هايي هستند كه با اتكا به آنان برنامه‌هاي بزرگي نظير جشنواره‌ي عكس، همايش در پرتوي ملاصدرا، جشنواره قرآني جوانان، جشنواره‌هاي موسيقي ملل، فيلم كوتاه، هنرهاي زيبا و ... با شكوه هرچه تمام‌تر برگزار شد.

او تاكيد كرد كه جلوه‌گر شدن شهري تاريخي، فرهنگي و مذهبي از طريق اين برنامه‌ها و معرفي هرچه بهتر آن به جهانيان خصوصا جهان اسلام دست‌آوردي گرانبها بود.

كامياب گفت: حضور جوانان جهان اسلام در شيراز بار ديگر نام سلمان فارسي، صحابه‌ي ايراني پيامبر(ص)، را زنده كرد و زمينه‌اي فراهم شد تا بدون در نظر گرفتن نژاد، زبان، رنگ و قوميت، اسلام به عنوان دين برابري و برادري مطرح شود.

مديركل ورزش و جوانان فارس انعكاس رخدادهاي پايتختي شيراز توسط شبكه‌هاي متعدد داخلي و خارجي را نشان از اهميت اين برنامه‌ها دانست و گفت: امروز و در اين برنامه نداي وحدت و دوستي از شيراز به قدس شريف خواهد رسيد، قدسي كه اكنون به محور وحدت مسلمانان جهان تبديل شده است.

تبريك معاون وزير ورزش مراكش بابت راه‌يابي ايران به جام جهاني

محمد اوراس، معاون وزير ورزش مراكش هم در این مراسم راه‌يابي تيم فوتبال جمهوري اسلامي ايران به جام جهاني روسيه را تبريك گفت و افزود: البته قرار گرفتن تيم‌هاي مراكش و ايران در يك گروه مرا متاسف كرد.

او گفت: علي‌رغم قرار گرفتن ايران و مراكش در يك گروه در رقابت‌هاي جام جهاني روسيه، اما هر كدام از اين تيم‌ها به مرحله بعد راه يابد، در واقع موفقيت امت اسلامي است.

اوراس خاطرنشان كرد: اينكه رويدادي نظير فوتبال مردم را به يكديگر نزديك مي‌كند بسيار جذاب است، همه ملت‌ها به اين مباحث نياز دارند تا عشق و دوستي در جهان گسترش يابد.

معاون وزير ورزش مراكش همچنين گفت: رويداد پايتختي جوانان جهان اسلام، رويدادي تازه است اما طي دو سال برگزاري آن آينده‌اي روشن براي اين برنامه ترسيم شد.

اوراس ابراز اميدواري كرد كه با توجه به انتخاب قدس شريف به‌عنوان پايتخت جوانان جهان اسلام در سال 2018 شاهد بهره‌برداري بسيار بهتري براي همگرايي و همدلي بيشتر بين جهان اسلام باشيم.

شیراز در سال 2017 از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شده بود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان