کد خبر: ۱۱۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
مدیر کل ثبت احوال استان فارس:

پایان اعتبار کارت های ملی عادی تا آخر سال 96/ تعداد نوزادان پسر متولد شده در استان بیش از دختران است/ كاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق در استان فارس

مدیرکل ثبت احوال استان فارس با اشاره به اينكه تنها سه ماه تا پايان سال 96 فرصت باقي است، گفت: از سال جديد تمام فعاليت‌هاي بانكي و اداري در كل كشور تنها با كارت‌هاي ملي هوشمند انجام خواهد شد.
به گزارش شیرازه، مدیر کل ثبت احوال استان فارس پیش از ظهر شنبه (2 دی) در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز ملی ثبت احوال، ثبت احوال نوین_هویت دیجیتال را شعار امسال عنوان کرد.

علیرضا با اعلام اینکه در هر شبانه روز 234 نوزاد در سطح استان متولد می شود، از کاهش 1.5 درصدی ولادت در سال جاری نسبت به سال 95 خبر داد و گفت: فارس رتبه 21 کشوری در ولادت را دارد.

وی با اظهار اینکه از ابتدای سال 96 تا آبان ماه امسال 29 هزار و 610 پسر و 27 هزار و 910 دختر متولد شده است، در خصوص جمعیت استان فارس بیان کرد: جمعيت استان فارس بر اساس آخرين سرشماري 4 ميليون و 851 هزار و 274 نفر بوده است كه از اين تعداد 2 ميليون و 461 هزار و  251 نفر مرد هستند و نسبت جمعيتي در فارس 103 مرد به ازاي 100 زن است.

مدیر کل ثبت احوال استان فارس با بیان اینکه 6.01 جمعیت استان سالمندان بالای 65 سال هستند، اظهار داشت: 22.9 درصد از كل جمعيت فارس زير 14 سال، 25.2 بین 15 تا 29 سال و 70.9 درصد نيز در رده ي سني 15 تا 64 سال هستند.

انصاری با بیان اینکه امید به زندگی در شهرها و روستاها برای زنان بیش از مردان است، افزود: در شهرها مردان 72.2 و زنان 73.69 درصد و در روستاها نیز مردان 69.15 و زنان 70.95 امید به زندگی دارند.

وی از کاهش 0.4 درصدی فوت در استان خبر داد و بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های دستگاه تنفسی و عفونی و حوادث غیرعمد را از جمله علت های اصلی فوت بیان کرد.

مدیرکل ثبت احوال فارس با اعلام اینکه نرخ ازدواج در فارس با کاهش 9.3 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبرو بوده است، اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال جاری 23 هزار و 780 ازدواج ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور با کاهش افرادی که در سن ازدواج قرار دارند مواجه هستیم، بیان کرد: فارس در امر ازدواج رتبه پانزدهم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ در سال جاری مردان در سن 28.3 و زنان نیز در سن 23.4 سالگی ازدواج کرده اند.

انصاری از افزایش آمار طلاق در استان خبر داد و گفت: تاکنون از هر 5 ازدواج يك مورد طلاق ثبت شده است.

وی افزود: در نيمه‌ي اول سال جاری 4 هزار و 251 فقره طلاق در فارس ثبت شده و ميانگين سن طلاق در مردان 35.8 و در زنان 31.7 سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال فارس با اظهار اینکه بيشترين ميزان زايمان در زنان 25 تا 29 سال ثبت شده است، میانگین سن باروری زنان در استان را 29.4 درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نرخ باروری در کشور 28.8 درصد است ما در فارس در رتبه بالاتری قرار داریم.

انصاری با اعلام اینکه در سال جاری 1013 مورد چندقلوزایی در فارس به ثبت رسیده است، بیان کرد: 975 مورد دوقلو، 37 مورد سه قلو و یک مورد هم چهار قلو در استان بوده است.

به گزارش شیرازه، اميرعلي، امير حسين، حسين، محمد، علي، محمدطاها، ابوالفضل، امير محمد، اميرعباس و ماهان در پسران و فاطمه، زهرا، آوا، نازنين زهرا، يسني، هلما، رها، باران، آيلين و زينب در دختران نام هایی هستند که بیش از دیگر اسامی در استان فارس به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس با تاکید بر لزوم تعويض كارت‌ ملي تا پايان امسال، گفت: کارت های ملی عادی تنها تا آخر سال 96 اعتبار دارند.

انصاری با بیان اینکه تاكنون 55 درصد از جمعيت واجد شرايط فارس براي دريافت كارت ملي هوشمند برای دریافت اقدام كرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس با اشاره به اينكه تنها سه ماه تا پايان سال 96 فرصت باقي است، گفت: از سال جديد تمام فعاليت‌هاي بانكي و اداري در كل كشور تنها با كارت‌هاي ملي هوشمند انجام خواهد شد.

وي افزود: حداكثر ظرف مدت 2 تا سه هفته كارت ملي هوشمند افراد صادر خواهد شد؛ البته در زمان تحويل كارت جديد حضور فرد الزامي است و كارت ملي قديمي نيز از افراد اخذ نخواهد شد.
نظرات بینندگان