کد خبر: ۱۱۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۶
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در پاسخ به شیرازه:

ایمن سازی بافت فرسوده و نقاط حادثه خیز مشارکت مردم را می طلبد/مالکین باید خودشان برای مقاوم سازی اقدام کنند

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اعلام کرد: امسال در ایام مبارک دهه‌ی فجر، تعداد ۷۵ پروژه‌ بااعتباری بالغ‌بر 48 میلیارد تومان آماده بهره‌برداری خواهد شد
به گزارش شیرازه، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اعلام کرد: امسال در ایام مبارک دهه‌ی فجر، تعداد ۷۵ پروژه‌ عمرانی بااعتباری بالغ‌بر 48 میلیارد تومان آماده بهره‌برداری خواهد شد که بخشی از این پروژه‌ها درزمینه‌ی زیست پذیری شهری است.

حسین آرگیو یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها را حضور تاثیرگذار در حوزه‌ی حمل و نقل برشمرد و گفت: در بحث حمل و نقل، ابعاد مختلفی اعم از زیرساخت‌ها، وسیله‌ی حمل و نقل عمومی و مدیریت منابع انسانی را باید مورد توجه قرار داد. وی با اشاره به اینکه پرهزینه‌ترین مبحث در حوزه‌ی حمل و نقل، ایجاد زیرساخت‌هایی برای حرکت وسایل نقلیه است ابراز داشت: ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، احداث خیابان، تقاطع و بسترهای تردد مترو و ... مباحثی پرهزینه محسوب می‌شود.


معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با تاکید براینکه در اجرای طرح‌های عمرانی به‌عنوان زیرساخت حمل و نقل، ملاک کار شهرداری اسناد بالادستی نظیر طرح تفصیلی و جامع است، گفت: یکی از مباحث اصلی در تسهیل حمل و نقل کلانشهرها، ایجاد و توسعه‌ی رینگ‌های شهری است. وی عنوان کرد: در شیراز 4 رینگ شهری شامل رینگ پیرامونی، رینگ حفاظتی و رینگ‌های شرقی و غربی تعریف شده است.

حسین آرگیو با بیان اینکه کمربندی‌های شیراز وضعیت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: البته  این به معنای آن نیست که کاری انجام‌نشده؛ بلکه به این معنی است که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله‌ی زیادی داریم. وی با تأکید بر اینکه موضوع احداث تقاطع‌های غیرهمسطح بیشتر در رینگ‌های پیرامونی و حفاظتی مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: احداث تقاطع‌ها باید در مسیر باشد که حرکت تداوم داشته باشد و با اجرای این پروژه‌ها تردد تسریع و دسترسی‌ها تسهیل شود.

آرگیو تاکید داشت که در شیراز باید نگاه‌ها را به شهری انسان‌محور تغییر داد، وی  یکی از مهمترین مباحث در شهری که قصد حرکت به سمت فراهم کردن بسترهای زیست‌شهری دارد، توجه به معابر پیاده، مسیرهای دوچرخه‌سواری و تسهیل تردد عابران و البته مد نظر داشتن ایمنی ترددها دانست و گفت: با همکاری مردم، بهره‌گیری از توان تخصصی شهرداری و همراهی شورای اسلامی شهر شیراز، تلاش خواهیم کرد تا شیراز را به شهری زیست پذیر تبدیل تا شهروندان از زندگی در این شهر لذت ببرند.آرگیو گفت: یکی از ویژگی‌های بارز و مهم شهرهای زیست‌پذیر، توجه به انسان است

 
اثری از اجرایی شدن سه تقاطع مورد تعهد راه و شهرسازی نیست
 
وی با یادآوری اینکه تاکنون اقداماتی در بهبود تردد در کمربندی‌های شیراز انجام‌شده است، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌های گذشته، باید در کمربندی شرقی غربی شیراز حدفاصل پل فسا و اکبرآباد، ۶ تقاطع غیرهمسطح اجرا می‌شد که سه تقاطع بر عهده شهرداری شیراز و ۳ تقاطع بر عهده‌ی راه و شهرسازی فارس بود.

آرگیو بابیان اینکه هنوز اثری از اجرایی شدن سه تقاطع مورد تعهد راه و شهرسازی نیست، گفت: امیدورایم هرچه زودتر خبرهای خوبی در این باره بشنویم.

پروژه های عمرانی را تعطیل نکردیم، تعلیق برخی پروژه ها به خاطرمشکلات تملک است

آرگیو در پاسخ به خبرنگاران در خصوص علت تعطیلی برخی پروژه های عمرانی گفت :  ما هیچ یک از پروژه های عمرانی را تعطیل نکردیم، اما تعلیق برخی پروژه ها به خاطرمشکلات تملک است. ما معتقدیم  قبل از اجرایی شدن هر پروژه ابتدا باید موضوع تملک آن را به شکلی مطلوب حل کرد تا در زمان اجرا، با مشکل و توقف روبرو نشود. اما پروژه ای که با مشکلات عمده در بحث تملک روبروست و تا بیش از شش ماه دیگر هم این مشکلات حل نمی شود دلیلی ندارد راه مردم راببندیم .اینگونه پروژه ها مانند میدان قصردشت را معلق کردیم

وی اذعان داشت: قبلا اگر یک ملک در مسیر قرار می‌گرفت و شهرداری قصد تملک آن را داشت، مالک نگران می‌شد و تلاش می‌کرد شهرداری را منصرف کند اما اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که افراد تلاش می‌کنند املاکشان در مسیر پروژه‌ها قرار گیرد!!

آرگیو با تاکید بر لزوم فازبندی پروژه ها یاداور شد وقتی همزمان کلنگ چند پروژه زمین می زنیم و بدون توجه به زمان بندی پروژه ها و مشکلاتی که در مسیر وجود دارد چند مسیر را می بندیم و در مسیر مردم اختلال ایجاد می کنیم نارضایتی پیش می اید

با فازبندی پروژه ها مردم دیگر پشت حصارهای ما گیر نمی کنند .وی اظهار داشت تمام پروژه هایی که کلنگ زنی شده بر عهده ماست ما تمام این پروژه ها را اولویت بندی می کنیم و اول سراغ پروژه هایی می رویم که هیچ مشکلی سر راه اجرای انها نباشد.
 

 قصد نداریم کلنگ‌های نمادین بر زمین بزنیم

وی با اشاره به اینکه قرار است تا پایان سال ۹۷ آزادراه شیراز اصفهان آماده بهره‌برداری شود، گفت: این پروژه‌ حجم تردد در محور شمال غرب شیراز را افزایش خواهد داد لذا مطالعاتی را برای ایجاد مسیرهای بزرگراهی دسترسی در آن محدوده آغاز کرده‌ایم.

آرگیو تاکید کرد که مسیرهایی در شمال و جنوب محور کنونی شیراز به قلات، مد نظر مشاور برای احداث بزرگراه دسترسی به آزادراه شیراز اصفهان است که برای نهایی شدن آن باید تا پایان مطالعات صبوری کرد.

آرگیو با تصریح اینکه شهرداری شیراز قصد ندارد کلنگ‌های نمادین را زمین بزند، گفت: سال آینده امیدوار هستیم که تقاطع شهید رودکی آماده بهره‌برداری شود؛ البته یکی از لوپ‌ها مشکل تملک دارد؛ اما اگر این مشکل هم رفع نشود، بدون اجرای این لوپ، پروژه افتتاح خواهد شد.

آرگیو با بیان اینکه تسهیل تردد در مرکز شهر، باید با توسعه‌ی حمل و نقل عمومی حل شود، گفت: اجرای تقاطع و پل در مرکز شهر، رفع کننده مشکل ترافیک نیست؛ با این اقدام گره‌های ترافیکی را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌کنیم.معاون شهرداری شیراز تاکید دارد که باید زمینه‌ برای توسعه‌ی شیوه‌های مختلف حمل و نقل عمومی در مرکز شهر به شکلی فراهم شود که افراد نیازی به استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند.

 

برنامه معاون شهرداری برای پیشگیری از تکرار حوادثی مانند پلاسکو

با توجه به سالگرد حادثه پلاسکو و نقاط حادثه خیزی در بافت فرسوده شیراز که هرکدام می تواند  چندین حادثه نظیر پلاسکو را در دل خود بیافریند، معاون فنی عمرانی شهرداری در پاسخ به خبرنگار شیرازه درباره برنامه شهرداری برای مقاوم سازی این مکان ها وپیشگیری از چنین حوادث دلخراشی گفت:دولت قول های خوبی برای مقاوم ازی بافت فرسوده در شیراز داده و شهرداری هم تسهیلات خوبی برای این بافت پیش بینی کرده است اما ایمن سازی این مکان ها مشارکت مردم را می طلبد.

وی تصریح کرد: مالکین مستقر در بافت فرسوده باید به این نتیجه برسند که باید مقاوم سازی کنند.دولت هرچه تلاش کند اگر خود مالکان به این نتیجه نرسند و همراهی نکنند به نتیجه نمی رسیم.برای مقاوم سازی باید خود مردم اقدام کنند


نظرات بینندگان