کد خبر: ۱۱۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

انتقاد از شورای چهارم و شهردار سابق در صحن علنی شورا/ آیا مدیریت سابق شهرداری شیراز ناکارآمد بود؟

نایب رئیس شورای شهر شیراز مدیریت سابق شهرداری شیراز را یک مدیریت ورشکسته دانست و گفت: مصرف هزاران میلیارد تومان طی چهار سال، حجم بالای بدهی و فروش املاک برای شهر میراث مدیریت سابق شهرداری است و در حال حاضر شهرداری شیراز روزهای سختی را می‌گذراند.
انتقاد از شورای چهارم و شهردار سابق در صحن علنی شورا/ آیا مدیریت سابق شهرداری شیراز ناکارآمد بود؟به گزارش شیرازه، نایب رئیس شورای شهر شیراز دوشنبه (2 بهمن) در بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اعلام اینکه اخیراً یکی از اعضای شورای چهارم شهر شیراز گزارش ارائه‌ شده به مردم توسط شهردار در خصوص وضعیت مالی شهرداری را به ‌مثابه عجز و ناتوانی تعبیر کرده است، گفت: چگونه بیش از ۷۰ درصد از املاک و دارایی‌های شهرداری را در یک دوره ۴ ساله یا فروخته و یا هبه کرده‌اید، آیا این تاراج شهر نیست؟

ابراهیم صبوری بیان کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان بدهی در قالب اوراق مشارکت، LC و... با سودهای نجومی بالای ۲۰ درصد، تنها در ۴ سال برای شهرداری به بار آمده در حالیکه هزینه کردن از جیب مردم را درآمدزایی توصیف می‌کنند.

وی اظهار داشت: بیش از ۵/۳ میلیون مترمربع تراکم پیش‌فروش شده و حتی پروانه‌ای برای آن صادر نشده است و مشخص نیست پول آن در کجا هزینه شده است.

نائب رئیس شورای شهرشیراز گفت: در ۴ سال گذشته، ۲ سال آینده شهر را پیش‌فروش شده، بیش از ۲۴۰ قطعه زمین را در یک دوره ۴ ساله به هرکسی که خواسته اند بخشیده اند، از هزار مترمربع تا 300 هزار مترمربع.

صبوری بیان کرد: در شهرداری که تنها ظرفیت ۶ الی ۷ هزار نیرو را دارد تنها طی چهار سال، پرسنل را به حدود ۱۲ هزار نیروی عمدتاً غیر کارشناس و ناکارآمد افزایش داده‌اند؛ یعنی در یک دوره چهارساله پرسنل دو برابر شده است، این یعنی دو برابر شدن هزینه جاری شهرداری از جیب مردم؛ امروز مردم باید بدانند هزینه شاغل شدن چه کسانی را می‌دهند!

وی افزود: شهردار پیشین شیراز در جلسه تودیع خود، ادعای خلاف واقعی را مطرح کرد که امروز ما و مردم منتظریم پاسخگویِ آن ادعا باشند؛ گفته شده تنها هزار میلیارد تومان بدهی برای شهرداری باقی گذاشته‌اند درحالی‌که امروز بررسی‌ها نشان می‌دهد سه هزار میلیارد تومان بدهی باقی‌مانده آن دوران مبهم و تاریک است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: شهردار سابق مدعی شده بود که بیش چهار هزار میلیارد تومان املاک در شهرداری برای تهاتر با بدهی‌ها باقی‌مانده که این هم نادرست است و امروز با حساب ‌وکتاب کارشناسان و مدیران منصوب خودشان فقط دو هزار و 800 میلیارد تومان است که به گمان ما این عدد هم غیرواقعی است و مجموع قیمت املاک باقی‌مانده کمتر است چرا که بسیاری از قیمت‌های کارشناسی بالاتر از قیمت میدانی است.

صبوری گفت: حجم تعهدات شهرداری شیراز دو هزار و 450 میلیارد تومان است درحالی‌که تا هفته گذشته تصور می کردیم این مبلغ هزار و 800 میلیارد تومان است!

وی با تاکید بر اینکه شهردار سابق شیراز باید برای این آمار اشتباهی که ارائه شده و تمامی پروژه‌های غیراصولی و غیرضروری خود پاسخگو باشد، اظهار داشت: امروز شهرداری شیراز روزهای سختی را می‌گذراند؛ اما با تکیه‌بر نیروها و متخصصین خود یک سازمان پویاست که هیچ گاه ورشکست نمی‌شود.

نایب رئیس شورای شهر شیراز مدیریت سابق شهرداری شیراز را یک مدیریت ورشکسته دانست و بیان کرد: مصرف هزاران میلیارد تومان طی چهار سال، حجم بالای بدهی و فروش املاک برای شهر میراث مدیریت سابق شهرداری است که مدیریت جدید این مجموعه شهری به دنبال جبران خواهد بود و روزهای رونق و شکوه را به این شهر بازخواهد گرداند.

نقش دستگاه های خدمات رسان در بافت تاریخی شیراز نیازمند تعریف است
سیروس پاک فطرت بایدها و نبایدهای بافت تاریخی و فرهنگی در شیراز و گسترش فضاي بي رويه و بدون برنامه شهرهاي بزرگ و متوسط كشور در چند دهه گذشته را عامل شكل گيري بافت هاي جديد در مجاورت شهرها و جابجايي ساكنان دانست و گفت: در نتيجه اين جابجايي، به تدريج بافت هاي قديمي شهرها كاركرد و حيات اجتماعي و اقتصادي خود را از دست داده اند.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه بافت های قدیمی با از دست دادن حيات شهري خود، به سمت ركود و فرسودگي گرايش پيدا كرده اند، اظهارداشت: اين بافت ها در برگيرنده ارزش هاي معماري و شهرسازي و هويت ملي، نمايانگر خاطرات قومي و آثاري متعلق به تمامي نسل هاي حاضر و آينده كشور است كه در عين حال جايگزين ناپذير هستند.

وی افزود: بافت تاریخی فرهنگی كه خاستگاه اوليه شهر شيراز است زمانی مناسب ترين مكان سكونت در شهر بوده، ولي امروزه به دليل معضلات و مشكلات مختلف اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و كالبدي، جاذبه خود را از دست داده و محل استقرار گروه هاي مختلف جامعه با پايگاه و منزلت اجتماعي پايين (منظور افراد کم درآمد و با تحصیلات پایین و بیشتر مهاجرنشین و بعضا مهاجرین از کشورهای دیگر) شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا گفت: سكونت افراد و گروه ها با مسائل فرهنگي متفاوت و دقيقاً متضاد، بافت قديم را به منطقه اي جرم خيز تبديل کرده و از طرف ديگر جابجايي و تخليه جمعيتي بافت در فرسودگي و تخريب آن مؤثر بوده است.

پاک فطرت با اشاره به اینکه بافت قدیمی شیراز در حال حاضر از مناطق جنوبی این شهر به شمار می آید، بیان کرد: به دلیل تمرکز کانون زندگی و سازندگی در بافت جدید، به یک باره گرد فراموشی و ناسپاسی بر بافت کهن افشانده شده است.

عضو کمیسیون خدمات شهری ، محیط زیست و سلامت شورا كمبود امكانات، خدمات شهري و تأسيسات زيربنايي را علت مهاجرت ساكنان بومي به مناطق ديگر شهر و منفي شدن نرخ رشد جمعيت بافت، طي سال هاي اخير عنوان و تصریح کرد: به خاطر وضعيت اجتماعي و اقتصادي ساكنان بافت روند بهسازي و نوسازي درون بافت كند شده كه اين عوامل سبب فرسوده شدن و تخريب بيشتر بافت شده است.

وی به بیان دیگر مشکلات موجود در بافت های قدیمی پرداخت و در ادامه گفت: با وجود تمامی مشکلات، این بافت واجد ارزش ها و پتانسیل های بی بدیلی است که می تواند نه تنها برای خود بلکه برای تمامی شهر شیراز تاثیرگزار باشد.

پاک فطرت وسعت زیاد و یکدستی را دو ویژگی منحصر بفرد بافت تاریخی شهر شیراز در مقایسه با دیگر کلانشهرها اعلام کرد و اظهار داشت: این ظرفیت های مطلوب باعث شده تا در این نقطه شهری کارها و اقدامات مختلفی جهت ایجاد امکانات مورد نظر در راستای صیانت آثار و رونق گردشگری و فرهنگی بتوان انجام داد.

عضو شورای شهر شیراز کالبدی فضایی، اجتماعی هویتی، اقتصادی و  مدیریتی را چهاررکن اساسی و موثر در بافت تاریخی معرفی کرد که این ها باید پس از شناخت لازم مورد برنامه ریزی و اجرا قرار بگیرند و تصریح کرد: نقش دستگاه های خدمات رسان در بافت تاریخی شیراز نیازمند تعریف است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت جایگاه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه بافت تاریخی و قدیمی، گفت: ورود این سازمان و اظهار نظر در خصوص کاربری ها، رها نمودن منازل میراثی واجد ارزش، عدم تصویب جرائم اماکن تاریخی، برخوردهای سلیقه ای با طرح ها و نقشه ها، عدم توجه به اماکن تاریخی خصوصاً بازار وکیل که امروز به مخاطره ای برای شهر تبدیل شده است، از جمله نکات قابل ذکر است که باید به آن اندیشید و برای آنها چاره اندیشی کرد.
نظرات بینندگان