کد خبر: ۱۱۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

از سیاست متنفرم/ طلب 750 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیمه‌ها/ سیستم تامین نیروی متخصص شهرستان‌ها نیازمند اصلاح در سطح ملی

نحوه ادامه طرح پزشک خانواده، شیوع بیماری سالک درفارس، توریسم سلامت، مطالبات دانشگاه از بیمه‌ها و کمبود داروهای خارجی از جمله موضوعاتی بود که در اولین نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح شد.

از سیاست متنفرم/ طلب 750 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیمه‌ها/ سیستم تامین نیروی متخصص شهرستان‌ها نیازمند اصلاح در سطح ملیبه گزارش شیرازه، اولین نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همراه معاونانش بااهالی رسانه فارس به مناسبت معرفی پروژه های آماده افتتاح در دهه فجر برگزار شد. دکتر علی بهادر با اشاره به نقش رسانه‌ها در همراهی با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جهت آموزش سلامت به شهروندان اظهار داشت: بسیاری از مسائل حوزه سلامت به عدم آگاهی مردم برمی‌گردد که هزینه درمان را نیز بالا می‌برد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست اعلام کرد: در دهه فجر 72 پروژه عمرانی در حیطه سلامت و درمان با هزینه بالغ بر 39 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد . بیمارستان قلب و عروق آباده و بیمارستان 10 تخت خوابی ایزدخواست و بیمارستان 32 تخت خوابی کوار از جمله این پروژه هاست.

تیر سیاست بازان به سنگ خورد

وی در پاسخ به سوالات تمام نشدنی درباره طرح پزشک خانواده ابراز داشت: فارس برای اجرای طرح پزشک خانواده پایلوت نبوده بلکه این طرح یک طرح ملی است که به همه استان ها ابلاغ شد اما دو استان قادر به اجرای آن شدند درحال حاضر هم همه مسئولین کشور بر اجرای نظام ارجاع در سرار کشور تاکید دارند.

وی در اولین نشست خبری خود تیر سیاست بازان را به سنگ زد و با دفاع تمام قد از طرح پزشک خانواده گفت: متاسفم که پزشک خانواده را سیاسی بدانید من از یک روش علمی دفاع می کنم. من هیچگاه در سیاست نبوده و نیستم و از آن تنفر دارم. اگر روزی بدانم سیاست مرا می گرداند، حاضر نیستم بگردم!

وی تصریح کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع را جناح چپ و جناح راست نیاوردند بلکه این طرح یک موضوع علمی تایید شده ای است که از بعد از چند ده سال اجرا در کشورهای پیشرفته به ما رسیده است. سیاسیون و غیرسیاسیون اگر بخواهند مشکلی را حل کنند راهی جز اجرای نظام ارجاع ندارند. از رسانه ها هم انتظار دارم سلامت مردم را جدی بگیرند و درباره الگوهای خوب دانشگاهی و درمانی مطالعه داشته باشند. هرکس درباره پزشک خانواده مطالعه داشته باشد اذعان دارد که نباید این طرح را رها کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: بیشترین هزینه در هر کشور صرف درمان می‌شود که اگر بخواهیم کنترل هزینه داشته باشیم هیچ راهی جز پزشک خانواده نیست، این طرح محدودیت‌های منطقی ای را برای مردم داشته که ممکن است موجب نارضایتی آن‌ها نیز بشود اما در بلند مدت با دیدن اثرات مثبت، آن نارضایتی ها رفع خواهد شد

بهادر افزود: طرح پزشک خانواده درگام های اول سامان‌دهی و اجرا ممکن است با ارزان شدن هزینه‌ها همراه نباشد اما در طولانی‌مدت در کاهش هزینه ها اثربخشی موثری دارد که شناسایی بیماری‌های غیرواگیر در مراحل اولیه و قابل کنترل ازآن جمله است.

واژه پایلوت را باید از ادبیات طرح پزشک خانواده حذف کرد

معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این خصوص اظهار داشت: کلا واژه پایلوت را باید از ادبیات این طرح خارج کرد.طبق گفته معاون جدید بهداشت در وزارت این طرح با قوت در تمام کشور ادامه خواهد یافت و اجرای آن سلیقگی نیست بلکه یک برنامه کشوری است که همه استان ها مکلف به اجرای ان هستند

روش اجرای پزشک خانواده در فارس در کشور الگو شده است

مقدمی تصریح کرد: ما هیچ وقت مدعی نبودیم بهترین روش اجرا را داشتیم اما این قطار در حال حرکت را رصد کرده و برای رفع عیوب تمام تلاش مان را می کنیم .همین روشی که در فارس اجرا شد در کشور الگو شده است.

بهادر در بخش دیگری ازسخنانش به کمبود بودجه های آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: یک تا سه درصد درآمد بیمارستان ها به آموزش و پژوهش تخصیص داده می شود که این مقدار کافی نیست و نیاز است برای افزایش کیفیت خدمات بودجه های ملی برای پژوهش اختصاص یابد. حق پژوهش استادان با تاخیر خیلی زیاد پرداخت می شود که کار را سخت می کند .باید برای آن فکری کرد تا بتوانیم به سمت دانشگاه های نسل سوم تولید کننده علمی هستند که به عمل منجر شود.

آمار بروز سالک در فارس نسبت به سالهای گذشته به یک چهارم کاهش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص شیوع سالک در فارس نیز ارائه توضیحات را به معاون بهداشتی دانشگاه سپرد. مقدمی در این خصوص توضیح داد: معمولا بروز سالک در اسفند و بهار در فارس بیشتر می شود .

شرایط اقلیمی استان فارس و مشکلات زیرساختی روستاها، نگهداری دام در منازل روستایی و... از عوامل شیوع سالک در استان است که البته با اقدامات انجام‌شده میزان آن کاهش‌یافته و نسبت به سال‌های گذشته به یک‌چهارم رسیده است.

وی ابراز داشت: مخزن در انتقال بیماری سالک مهم است که معمولا جونده ها مخازن خوبی برای میزبانی سالک هستند و با مقابله موثر با جونده ها می توان بروز سالک را مهار کرد. در شهر شیراز نیز به‌صورت موردی بروز سالک داریم که یکی از دلایل به رودخانه خشک و عدم بهسازی آن مربوط می‌شود.در دروازه کازرون هم با ساماندهی تخریب های صورت گرفته می توان موارد معدود سالک را مهار کرد

سرپرست دانشگاه در ادامه جلسه در خصوص توریسم سلامت در شیراز نیز پاسخ داد: چند بیمارستان‌ خصوصی و دو بیمارستان خیریه‌ای در شیراز پذیرش توریست دارند، اما بیمارستان‌های دولتی با وجود قابل‌ترین پزشک‌ها به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه هستند، مکان مناسبی برای جذب توریست ندارند.

به گفته وی با وجود ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پیوند کبد از فرد زنده به زنده، پیوند به فرد خارجی که در حال حاضر مجوز ندارد با رایزنی‌های انجام‌شده و در صورت موافقت وزارت بهداشت در شیراز انجام می‌گیرد که می‌تواند برای شهر شیراز ارزآوری داشته باشد اما به دلیل کمبود عضو که در همه جای دنیا وجود دارد پیوند عضو به فرد خارجی نداریم.

برای گرفتن مطالبات دانشگاه از بیمه ها به هردری زدیم

در این جلسه به مطالبه 750 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیمه سلامت و 420 میلیارد تومانی از تأمین اجتماعی نیز اشاره شد. دکتر بهادر در این خصوص توضیح داد: برای مطالبه بدهی بیمه‌ها به دانشگاه به هر دری زدیم و با همه مسئولین شهری و استانی و کشوری صحبت کردیم با خواجه حافظ هم درددل کردیم و منتظر نتیجه هستیم! یکی از بیمه ها برای مطالبات ما اوراقی ارائه داده است که دو سال دیگر نقد می شود؛ تسویه بدهی دانشگاه با اوراق هم ما را در پرداخت معوقات اساتید و پرسنل دچار مشکل می کند. حجم سنگین بدهی بیمه ها خیلی به دانشگاه و سیستم درمان فشار آورده است.

ادعای کشف داروی ایدز جایگاه علمی ندارد

در ادامه این نشست حسین نیک نهاد، معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص اخباری مبنی بر کشف داروی ایدز نیز پاسخ داد: روزانه چند نفر با مراجعه به این مجموعه ادعای کشف داروی جدید دارند و در خصوص داروی ایدز نیز همین اتفاق افتاد و اساتید ما وارد کار شدند وبه عنوان طرح تحقیقاتی با این فرد همراه شدند اما این ادعا به نتیجه نرسید و دارای جایگاه علمی نیست.

از سیاست متنفرم/ طلب 750 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیمه‌ها/ سیستم تامین نیروی متخصص شهرستان‌ها نیازمند اصلاح در سطح ملیسیستم تامین نیروی متخصص برای شهرستان ها نیازمند اصلاح در سطح کشور است

معاون درمان دانشگاه نیز در خصوص گلایه شهرستان ها از نبود پزشک متخصص نیز ابراز داشت: ما یک سوم متخصصین دولتی را به شهرستان ها اختصاص دادیم.

دکتر بهادر در حاشیه جلسه در مصاحبه با خبرنگار شیرازه درخصوص رفتن نیروهای متخصص از شهرستان ها به محض اتمام طرح شان گفت: متاسفانه سیستم به کارگیری در سیستم بهداشت و درمان به همین شکل است هرکس طرح خود را خارج از مرکز بگذراند پس از اتمام طرح می تواند به هرجا مایل است برود. من هم معتقدم سیستم تامین نیروی متخصص برای شهرستان ها به این شکل درست نیست یا باید تعدادی نیرو برای شهرستان ها با زمان مشخص استخدام کنیم یا متعهدینی بگیریم که تعهد بدهند تا ده پانزده سال در شهرستان بمانند. من هم منتقد این روش حضور متخصصان در شهرستان ها هستم اما گره گشایی در این خصوص دست ما نیست به صورت کشوری باید برای این مشکل تصمیم گیری شود.

لابی گری برای صدور مجوز مرکز رادیولوژی در شهرستان ها وجود ندارد

بهادر لابی گری در صدور مجوز مرکز سونوگرافی و رادیولوژی را در شهرستان ها رد کرد و درباره نارضایتی برخی شهرستان ها از نبود رادیولوژیست خانم گفت: برای ثابت کردن این موضوع که لابی وجود ندارد و جنسیت افراد واجد الشرایط در گرفتن مجوز مرکز رادیولوژی اصلا تعیین کننده نیست، اگر خانم واجدالشرایطی در شهرستان هایی که از لابی گری گلایه دارند سراغ دارید، معرفی کنید تا کارهای صدور مجوزش انجام شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان