کد خبر: ۱۱۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
سرپرست دانشگاه شیراز:

فضا برای فعالیت تمام تشکل‌های دانشجویی باز است/سرقت‌های علمی با سامانه همانندجو لو می‌رود

نادگران محبوبیت، مقبولیت، مرتبه علمی، اعتدال، استقلال رای و تجربه را ازمعیارهای مهم انتصابات اخیر در دانشگاه شیراز عنوان کرد.

فضا برای فعالیت تمام تشکل‌های دانشجویی باز است/به گزارش شیرازه، سرپرست دانشگاه شیراز امروز در اولین نشست خبری پس از جلسه معارفه‌اش به سوالات اهالی رسانه فارس پاسخ داد. حمید نادگران با اشاره به نگرانی دانشجویان از انتصاب های اخیر که فضای بسته دانشگاه را متصور کرده است، گفت: به تمام جریان‌ها و تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی فعال در این دانشگاه اطمینان می دهم که فضا برای فعالیت‌های قانونمند باز خواهد بود و مجموعه‌ی مدیریتی از چنین فعالیت‌هایی حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: با تشکیل جلسات متعدد و صرف وقت مناسب، از دانشجویان رفع نگرانی کرده و این تاکید را داشتیم که با کمک خودشان حوزه‌های مختلف را به پیش می بریم.

نادگران تصریح کرد: این اطمینان را می‌دهم که تشکل‌ها،‌ انجمن‌ها و فعالیت‌های دانشجویی در قالب قانون می‌توانند فعالیت کرده و دانشگاه را حمایت و نقد کنند و حمایت شوند؛ همه این امکان را دارند که عملکرد دانشگاه را نقد یا حتی به آن اعتراض داشته باشند؛ تنها تاکید ما رعایت چارچوب‌های قانونی است.

وی ابراز داشت: ما خودمان خواهان چنین فعالیت هایی هستیم و جمع کثیری از دانشجویانی که شاید در شرایط بی‌تفاوتی قرار دارند تشویق می کنیم که وارد تشکل ها شوند یا تشکل راه بیاندازند و در فعالیت‌های مختلف مشارکت داشته باشند.

سرپرست دانشگاه شیراز یادآور شد: در احکامی که برای متصدیان حوزه‌ی فرهنگی صادر شد، به فعالیت انجمن‌ها توجه ویژه‌ای کرده و لزوم برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی مد نظر قرار گرفته و برنامه هایی نیز در حوزه‌ی دانشجویی و فرهنگی برنامه‌ریزی شده که به تدریج اجرا می‌شود.

وی افزود: این برنامه‌ها شامل سخنرانی‌ها و مناظره‌های تخصصی در حوزه‌ی علوم انسانی و سایر فعالیت‌هایی که به رشد و توسعه‌ی برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و اثرگذاری آنها منجر شود، خواهد بود.

نادگران با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی را مجتمع‌های بسیار مبارکی برای دانشگاه می‌داند، خاطرنشان کرد: دانشگاه بدون تشکل و حرکت دانشجویی و هیجان و شور دانشجویی، دانشگاه نیست؛ دانشجو باید کار تشکیلاتی را در محیط دانشگاهی تجربه کند.

نادگران تاکید داشت که دانشجویان در این گام می‌توانند کار منسجم و تیمی انجام دهند و هم اینکه کار مدیریتی را فرا گرفته و تمرین کنند و در مسائل فکری و برنامه‌ریزی‌ها نیز پشتوانه‌ی فکری دانشگاه و جامعه باشند؛ باید مسائل را نقد و در مورد کاستی‌ها نیز اعتراض داشته باشند و البته راهکارهای بهبود را ارائه دهند.

معیارهای انتخاب افراد در انتصابات اخیر دانشگاه شیراز

سرپرست دانشگاه شیراز محبوبیت و مقبولیت و مرتبه علمی و اعتدال و استقلال رای و تجربه را ازمعیارهای مهم انتصابات اخیر عنوان کرد و با اشاره به این که دانشگاه با برنامه‌های منسجم در موضوع بین‌المللی شدن گام برداشته ادامه داد: این فعالیت‌ها در سطح وزارت علوم نیز مشهود است.

نادگران با یادآوری اینکه دانشگاه شیراز در فهرست 5 دانشگاه برتر کشور قرار دارد، گفت: دانشگاه شیراز دومین دانشگاه جامع کشور است و قطعا برنامه‌هایی را برای جهانی شدن در دست تدوین و اجرا داریم.

22رشته جدید به رشته های دانشگاه شیراز افزوده می شود

او با بیان اینکه دانشگاه شیراز به‌دنبال افزایش تعداد رشته‌ها خصوصا رشته‌های میان‌رشته‌ای در مقاطع تحصیلات تکمیلی است، گفت: در این بخش اضافه شدن 22 رشته را در دستور کار و بررسی داریم.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی دانشگاه گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی است، حفظ رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی را از برنامه‌های دانشگاه شیراز برشمرد و گفت: ارزیابی هرم اعضای هیئت علمی این دانشگاه وضعیت خوبی را نشان می دهد البته هنوز نسبت به سطح مطلوب در این بخش فاصله وجود دارد؛ خصوصا در بخش رشته‌های نو و رشته‌های بین رشته‌ای نیاز به جذب نیروهای متخصص و متعهد وجود دارد.

وی در خصوص موزه دانشگاه به خبرنگاران پاسخ داد: سابقه‌ی طراحی و پیشنهاد احداث موزه‌ی هنرهای معاصر دانشگاه شیراز به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد؛ در سال‌های گذشته این موضوع دنبال و قرار شد با تکمیل نقشه‌ها و طراحی‌ها مکان مناسبی برای این منظور ایجاد شود.

نادگران گفت: ضمن تماس با مراجع ذیربط، زمینی در محدوده‌ی رصدخانه دانشگاه شیراز پیش‌بینی و طرح‌های آن آماده شد؛ به دنبال حمایت‌های مالی هستیم و در صورت تحقق، به زودی عملیات اجرایی را آغاز خواهیم کرد.

جذب نیرو سالانه بیشتر از تعداد بازنشستگان دانشگاه است

وی در خصوص کمبود کارشناسان آموزشی برای هر رشته نیز به خبرنگار شیرازه پاسخ داد: بیشتر فرایند های آموزشی دانشگاه از طریق اتوماسیون انجام می شود و برخی مواقع اوایل ترم کارشناسان آموزشی سرشان شلوغ می شود اینکه به طور متوسط هر کارشناس به چند دانشجو خدمات می دهد آمار دقیقی نداریم که بتوانیم بین کارشناسان آموزشی، عدالت اداری برقرار کنیم اما می توان در بخش هایی که دانشجویان بیشتری دارد در صورت نیاز کارشناسان آموزشی بیشتری به کار گرفت.

وی درباره تناسب تعداد افراد بازنشسته و نیرهای جدیدالورود در دانشگاه نیز ابراز داشت: در 5سال گذشته 35تا40نفر استخدام داشتیم خروجی ما حداکثر 15نفر بوده است هر ساله تعداد جذب هیات علمی بیشتر از بازنشستگان است البته ما تصمیم داریم که از اساتید بازنشسته‌ی دانشگاه استفاده مطلوبی را داشته باشیم؛ آنان صاحبان تجربه در حوزه‌های آموزش و پژوهش و افرادی توانمند محسوب می‌شوند که از ظرفیت‌هایشان خصوصا در حوزه‌ی تحصیلات تکمیلی استفاده می‌کنیم.

احداث خوابگاه های جدید چشم انتظار تامین منابع مالی است

سرپرست دانشگاه شیراز همچنین گفت: بالغ بر 60 تا 65 درصد دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه شیراز امکان اسکان خوابگاهی را دارند البته این افراد تا پایان تحصیلات نمی‌توانند از این امکان بهره مند باشند و باید جای خود را به بقیه بدهند.

نادگران ادامه داد: طرح احداث خوابگاه‌های جدیدی را از گذشته آغاز کرده بودیم که به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات لازم متوقف شد؛ امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم این طرح‌ها به سرانجام برسد؛ البته بحث بهسازی و بازسازی و تعمیر خوابگاه‌های موجود را به شکل برنامه‌ریزی شده و مرتب دنبال کرده‌ایم و اکنون هم در حال انجام این اقدامات هستیم.

سرپرست دانشگاه شیراز با بیان اینکه این دانشگاه رتبه دوم دانشگاه‌های جامع و رتبه‌ی 5 دانشگاه‌های تخصصی را دارد، گفت: ما جزو 13 دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شویم و بالغ بر 56 درصد از اعضای هیئت علمی مرتبه‌ی دانشیاری و استادی دارند و برنامه‌ ریزی دانشگاه ارتقاء این عدد به 60 درصد است.

سرقت های علمی با سامانه همانند جو لو می رود

وی در خصوص مشکل پایان نامه های تقلبی و تکراری نیز توضیح داد: بحث سرقت علمی و تخلف پژوهشی مدتی است اخیرا در کشور داغ شده خوشبختانه دانشگاه شیراز آسیب کمتری در این قضیه دیده اما دلیل نمی شود که پیشگیری نکنیم.

از یک ماه پیش یک سامانه قوی همانند جو فعال شده که پس ازاستاد راهنما پایان نامه را بررسی می کند و از این طریق پایان نامه ها چک می شود. ارتقای کیفیت آموزش ها در دانشگاه هم به طور موثری از کپی برداری و سرقت علمی پیشگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان