کد خبر: ۱۱۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
در جلسه شورای کشاورزی فارس مطرح شد؛

نقش تعاونی‌های روستایی در توسعه کشاورزی مشخص شود/ عقب‌ماندگی فارس در بهره‌گیری از صندوق توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی

رضوی گفت: استان فارس در بهره‌گیری از ظرفیت صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی عقب‌مانده و فقط یک صندوق شهرستانی این استان فعال است.

به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد استان در بحث کشاورزی اقدامات انجام شده در این زمینه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اثر بخشی اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی باید بیش از گذشته باشد و زمینه بهره گیری از توان استان فارس در این حوزه در ابعاد مختلف فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه کارکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه کشاورزی باید منطبق بر ظرفیت های عدیده و بی شمار استان فارس باشد، خاطر نشان کرد: عملکرد مناسب در سایه اجرای برنامه های مدیریتی دقیق در حوزه کشاورزی استان فارس نه تنها می تواند در رونق اقتصادی استان موثر باشد بلکه در تولید و اقتصاد ملی نیز نقش برجسته ای خواهد داشت.

استاندار فارس با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور، گفت: استان فارس توانسته است از کانون این بیماری دور بماند و این استان یکی از پایه های تولید مرغ و تخم مرغ در کشور محسوب می شود از این رو کنترل و مراقبت در خصوص پیشگری و مقابله با آنفولانزای پرندگان در فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی همچنین پیشنهادات ارائه شده در زمینه مقابله با آنفولانزای پرندگان در این جلسه را به عنوان مصوبات شورای کشاورزی استان قلمداد کرد و دستگاه های مربوطه از جمله محیط زیست، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را به همکاری بیشتر و همه جانبه با جهاد کشاورزی در این زمینه فرا خواند .

تبادار با اشاره به شرایط تولید مرغ و تخم مرغ در کشور پس از شیوع آنفولانزای پرندگان، نقش استان فارس در تولید این محصولات را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: برنامه ریزی مدون و مدیریتی دقیقی باید برای افزایش تولید در این حوزه در استان فارس وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این جلسه به موضوع تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان فارس پرداخت و افزود: این منابع مالی که با سهم 49 درصدی دولت و 51 درصدی مردم ایجاد می شوند در شرایط کنونی اقتصادی جایگاه موثری دارد.

تبادار همچنین بر لزوم‌تسریع در شکل‌گیری این صندوق ها تاکید کرد و با بیان اینکه چگونگی بهره گیری از این صندوق ها و نظام برنامه ای و سیاست گذاری آنها بسیار مهم است، گسترس این صندوق ها در استان فارس را ضروری توصیف و ابراز امیدواری کرد: با تقویت کارکرد صندوق های توسعه کشاورزی و نظام سیاست گذاری این صندوق ها شاهد نقش آفرینی آنها در ابعاد مختلف توسعه کشاورزی استان فارس باشیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس در این جلسه همچنین بر نقش تعاونی های روستایی در توسعه کشاورزی تاکید کرد و افزود: نقش این تعاونی ها باید در ابعاد مختلف کشاورزی مانند بهره وری اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده، توانمند سازی و بهبود شرایط کشاورزی و... پررنگ و موثر باشد. بر اساس دستور استاندار فارس مقرر شد در جلسه آتی شورای کشاورزی استان برنامه و گزارشی جامع در حوزه تعاونی های روستایی استان ارائه و با نظر اعضاء شورای کشاورزی زمینه حداکثر بهره برداری از این ظرفیت در استان فارس مهیا شود.

عقب‌ماندگی فارس در بهره‌گیری از صندوق توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی

مدیر صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور نیز در این جلسه گفت: باوجود ظرفیت‌های بسیار کشاورزی در استان فارس، این استان در بهره‌گیری از صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عقب‌مانده است.

سید عبدالکریم رضوی با بیان اینکه 110 صندوق فعال در حوزه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در کشور فعال است، تصریح کرد: اکثر سهامداران این صندوق‌ها آحاد کشاورزان و تولیدکنندگان این عرصه هستند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی توسط دولت حمایت می‌شود اما هیچ‌گونه توقعی از جانب دولت از آن نیست و درواقع با نظارت خود مردم اداره می‌شود.

این مقام مسئول افزود: 32 صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در استان‌ها وجود دارد که مجموع سرمایه این صندوق‌ها 889 میلیارد تومان و سهم استان فارس تنها 38 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اگر استان فارس ادعا می‌کند 10 درصد تولید کشور را دارا است، باید 10 درصد پول صندوق نیز متعلق به فارس باشد که در حال حاضر این سهم حدود 4 درصد است.

مدیر اسبق جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه وی سرمایه صندوق کشاورزی شهرستان‌های کشور را 173 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: استان خوزستان با 81 میلیارد تومان رتبه نخست را در بهره‌گیری از صندوق در کشور دارا و استان فارس در کشور ششم است.

رضوی با بیان اینکه تنها در 4 استان تهران، خراسان شمالی، جنوبی و سمنان در تمام شهرستان‌ها صندوق بخش کشاورزی تشکیل‌شده است، تصریح کرد: در استان فارس به‌غیراز شیراز تنها در شهرستان نی‌ریز این صندوق شکل‌گرفته است و امیدواریم تا پایان فروردین ماه سال آینده در 11 شهرستان فارس این صندوق با سرمایه یک میلیارد تومان تشکیل شود.

رضوی همچنین با بیان اینکه استان فارس در ایجاد صندوق‌های خرد موفق عمل کرده است، افزود: فارس برخلاف بخش کشاورزی در این بخش غوغا کرده و 35 درصد سرمایه کل کشور متعلق به صندوق سه شهرستان شیراز، مرودشت و استهبان است.

این مقام مسئول گفت: طرح گیاهان دارویی در شهرستان مرودشت یک کار بزرگ و ستودنی بوده که در حوزه صندوق خرد صورت گرفته است.

نظرات بینندگان