کد خبر: ۱۲۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
یک مقام مسئول در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

افزایش دو برابری تولید زباله در ایام خانه تکانی/سوزاندن زباله در شیراز ممنوع است/زباله های بیمارستانی بازیافت می‌شوند/ دهیاری های اطراف شهر زباله هایشان را در کمربندی شیراز رها می کنند!

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: همه پسماندها کاملا جداسازی می شوند و به مرحله تبدیل به کود و فرآوری می روند؛ از باقیمانده پسماندها در سال های آینده به عنوان سوخت استفاده می شود.
افزایش دو برابری تولید زباله در ایام خانه تکانی/سوزاندن زباله در شیراز ممنوع است/زباله های بیمارستانی بازیافت می‌شوند/ دهیاری های اطراف شهر زباله هایشان را در کمربندی شیراز رها می کنند!به گزارش شیرازه، سازمان مدیریت پسماند شهرداری از جمله دستگاه های اجرایی است که نقش مستقیمی در زندگی روزمره مردم دارد. رفت و روب و تنظیف شهری، جمع آوری؛ حمل و دفع پسماندهای خانگی، جمع آوری و کنترل سگ های بلاصاحب، مبارزه با جوندگان و حیوانات موذی، ساماندهی و مدیریت پسماندهای عمرانی، جمع آوری و حمل پسماند خشک، پردازش ، پالایش پسماند خانگی؛ تولید کود گرانوله کمپوست و تولید برق از مواد قابل سوخت باقیمانده، آموزش شهروندی در خصوص مدیریت پسماند و جداسازی و امحاء پسماندهای الکترونیک را می توان از وظایف مدیریت پسماند در سطح کشور عنوان کرد.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در گفتگو با شیرازه، در خصوص تبیین وضعیت جمع آوری و نگهداری پسماندهای شهری، با اعلام اینکه ما هم اکنون در سطح شیراز بالغ بر هزار و 600  جعبه دو و نیم تنی از طریق بخش خصوصی خریده ایم، گفت: این پاکت های نارنجی، جهت ساخت و سازهای ساختمانی است.

صمد پناهیان با بیان اینکه در زمان ساخت و سازها و خاکبرداری ها کارشناسان ما در مناطق حضور دارند، اظهار داشت: ما به صورت مستقیم بر روی نخاله های ساختمانی نظارت می کنیم.

وی با اعلام اینکه نمایندگان ما به ازای کارشناسی از خودروی حمل بار نخاله برگ تردد صادر می کنند، گفت: نخاله های ساختمانی تحت نظارت مستقیم ما به سایت دفن پسماند در کیان آباد منتقل می شود و پس از تحویل بار الزاما باید مهر تایید بر روی برگ تردد صادر شود.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز علت اهمیت صدور و تائید برگ تردد خودروی حامل پسماند را نظارت مستقیم و کامل بر روی این رویه، تسویه حساب و صدور پروانه ساختمانی عنوان کرد و اظهار داشت: قبلا نظارت مناسبی بر جمع آوری و تخلیه پسماندها صوت نمی گرفت چنانکه خودروهای حمل پسماند در مناطق حاضر می شدند، پسماندها را جمع می کردند و در کوچه های پشت آنرا تخلیه می کردند!

پناهیان با تاکید بر اینکه امروزه موضوعی در خصوص پسماندها در سطح شهر وجود ندارد که از آن بی اطلاع باشیم، گفت: تمام اتفاقاتی که در حوزه عمرانی و ساختمانی صورت می پذیرد به صورت صد در صد با همکاری و هماهنگی مناطق شهرداری است و ما خاک و نخاله سطح شهر را مدیریت می کنیم.

وی بیان کرد: امروزه همه خودروهای حمل پسماند درشهرداری را به سیستم ردیاب خودرو مجهز کرده ایم و بدین وسیله حتی ساعت حضور مراجعه برای جمع آوری زباله های خانگی و دیگر پسماندها به درب منازل ثبت می شود.

عمر مفید گود کیان آباد فقط یک سال دیگر است
معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گود کیان اّباد را تنها محل دفن پسماند در شیراز عنوان کرد و اظهار داشت: ورودی این سایت معادل 8 هزار تن نخاله است.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در خصوص اینکه چرا گود کیان آباد به خارج از شهر منتقل نمی شود و علت اینکه سایت دفن پسماند در منطقه ای قرار دارد که ساکنان بسیاری دراطرافش وجود دارد، اظهار داشت: گود کیان آباد در سال 85 با تائیدیه محیط زیست در کیان آباد دایر شد و عمر مفید آن فقط یک سال دیگر است.

پناهیان اعلام کرد: در بودجه سالیانه ما خرید یک دستگاه بازیافت نخاله ساختمانی در سال جاری دیده شده است.

پناهیان به خلاء موجود در اطلاعات مردم درباره پسماندها و اهمیت تفکیک و نگهداری صحیح شان اشاره کرد و از تربیت 50 آموزش گر تخصصی در حوزه بهداشت محیط و در حوزه مدیریت پسماند و استخدام آنها خبر داد.

وی در ادامه گفت: این افراد به صورت حضوری و چهره به چهره به مناطق مختلف شهر می روند و مطالب لازم را به شهروندان آموزش می دهند.

پناهیان با تاکید بر اینکه آموزش یک فرآیند زمان بر است، اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند شیراز درسطح کشور پایلوت است و از مناطق مختلف در سازمان حضور پیدا می کنند و پس از بازدید، گزارش های فعالیت های ما را به یکدیگر انتقال می دهند.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز بیان کرد: پاکت های خریداری شده جهت حمل پسماندهای ساختمانی به طول2.10 و عرض 1.20 است و یک متر عمق دارند.

وی افزود: ظرفیت اسمی این پاکت ها 4 تن و وزن هر کدامشان 210 کیلوگرم است.

پناهیان گفت: شهروندانی که خاکبرداری یا ساخت و ساز ساختمانی دارند با مراجعه به سازمان پسماند و یا شهرداری های مناطقشان می توانند این پاکت ها رابرای جمع آوری نخاله های ساختمانی شان دریافت کنند.

لازم به ذکر است که شهرداری پس از دریافت مبلغ 30 هزار تومان بدون در نظر گرفتن فاصله مسافتی، به نزدیک ترین محیط مناسب در اطراف منازل می برند؛ شهروندان  می توانند با تلفن 24 ساعته ما 36466803 تماس بگیرند و نمایندگان ما برای تخلیه نخاله اقدام می کنند.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در خصوص چرایی دریافت هزینه 30 هزار تومانی جهت حمل پسماند با پاکت های بازوغلطان در عین اینکه در قبوض عوارض شهرداری یک بار جهت حمل پسماند هزینه دیافت می شود،  اظهار داشت: در قبوض عوارض هزینه حمل پسماندهای خانگی دریافت می شود ولی مبلغ 30 هزار تومانی که ذکر شد برای خدماتی است که به شهروندان ارائه می دهیم.

پناهیان با اشاره به برخی ساخت و سازهای غیرقانونی، گفت: گشت های شبانه روزی مجهز به بی سیم بصورت 24 ساعته درسطح شهر حضور دارند.

وی با اعلام اینکه ما هر روزه پرونده های بسیاری از این تخلفات به دادگاه می فرستیم، از کاهش تخلفات در این حوزه خبر داد.

رها کردن پسماندهای بیمارستانی در سطح شهر توسط برخی مطب ها
وی در خصوص اینکه چرا نظارت همه جانبه ای بر روی پسماندهای بیمارستانی سطح شهر وجود ندارد، بیان کرد: تمامی پسماندهای بیمارستانی به سایت برمشور منتقل می شوند؛ اما برخی مطب ها بر خلاف قانون، پسماندهای خود را در سطح شهر رها می کنند و ما نمی توانیم بصورت 24 ساعته بالای سر مطب ها باشیم که این پسماندها را در سطح شهر رها نکنند!

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در ادامه با اشاره به اینکه مطب هایی که با ما قرارداد بسته اند امسال همکاری شان خیلی خوب بوده، اما هنوز هستند کسانی که تخلف می کنند، گفت: زباله های بیمارستانی دفن نمی شوند، به مرحله بازیافت می روند.

پناهیان بیان کرد: هر چیزی که اضافه بر زباله باشد به برمشور می رود؛ همه پسماندها کاملا جداسازی می شوند و به مرحله تبدیل به کود و فرآوری می روند؛ از باقیمانده پسماندها در سال های آینده به عنوان سوخت استفاده می شود.

وی درخصوص خاک و نخاله های ساختمانی گفت: تنها راهکاری که هنوز به ایران نیامده است و ما پیگیر آن هستیم، خرید خط پردازش پسماندهای ساختمانی است؛ از مکان های مختلفی برای تملک زمین جهت محقق شدن این موضوع بازدید کرده ایم؛ طی دوسال آینده کارها صورت خواهد گرفت.

پناهیان با تاکید بر اینکه با افرادی که زباله هایشان را در سطح شهر رها می کنند برخورد و پیمانکاران را مواخذه می کنیم، تصریح کرد: خیلی از روستاها و دهیاری های اطراف به دلیل مشکلاتی که دارند زباله هایشان را به کمربندی می آورند و رها می کنند!

برخورد قانونی با کسانی که زباله ها را می سوزانند
معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز بیان کرد: کل پیمانکاران را ساماندهی کرده ایم و همه آنها مجوز دار شده اند لذا در صورت بروز هرگونه تخلف از جانب پیمانکاران، با آنها برخورد قانونی می کنیم چنانکه تاکنون تعدادی از پیمانکاران را به دلیل تخلفاتی که داشته اند از کار کنار گذاشته ایم.

وی با اعلام اینکه تاکنون 280 مورد تخلف منجر به رای دادگاه داشته ایم، اظهار داشت: پرونده های بسیاری هم اکنون در جریان هستند و این جریمه هایی است که طبق مصوبه شورای شهر برای پیمانکاران در نظر گرفته ایم و جریمه دادگاه بصورت جداگانه است.

پناهیان با بیان اینکه در سال 96، با تعداد 536 مرکز بهداشنی و درمانی قرارداد حمل پسماند بسته شده است، اعلام کرد: روزانه به صورت میانگین هزار و 70 تن زباله از سطح شیراز جمع آوری می شود.

وی افزود: در ایام خانه تکانی عید نوروز افزایش محسوسی در تولید زباله در شیراز وجود دارد؛ معمولا شاهد افزایش دو برابری زباله ها در روزهای پایانی سال هستیم.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در انتها تصریح کرد: سوزاندن زباله در شیراز ممنوع است، هر کسی زباله را بسوزاند با او برخورد جدی و قانونی می شود.
نظرات بینندگان