کد خبر: ۱۲۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات استان فارس:

حقوق کارگران را به خط فقر برسانید/ به مدیرانی که سوءمدیریت دارند مسئولیت ندهید

راستگو گفت: همانگونه که اگر کارگری خطایی داشت در کمیته انضباطی بررسی می‌شود، باید برای مدیرانی هم که سوءمدیریت دارند پرونده تشکیل داد که حداقل دوباره به آن‌ها مسئولیتی واگذار نشود.

به گزارش شیرازه، علی راستگو، دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات استان فارس در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های این نهاد به مناسبت هفته‌ کارگر اظهار کرد: در پایان سال 96 کام کارگران تلخ شد چراکه با تصویب لایحه دولت سازمان تأمین اجتماعی مکلف شد سهم درمان را از حق بیمه به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند که این مبلغ از جیب کارگران پرداخت می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه تنها دلیل دولت برای تصویب این لایحه ایجاد شفافیت بود معتقد است که این لایحه باعث ایجاد شفافیت نمی‌شود و تصریح کرد: برای ایجاد شفافیت باید پارامترهایی معین و در ابتدا ردیف بودجه مشخص شود.

صحبت با 100نماینده برای عدم تصویب لایحه پرداخت سهم درمان از حق بیمه نتیجه ای نداشت!

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات استان فارس بابیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بین‌نسلی و حق‌الناس است، گفت: با بیش از 100 نماینده در ارتباط با این لایحه صحبت کردیم که کارگشا نبود.

راستگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمار اشتغالی که اعلام می‌شود را قبول دارید، گفت: ما چه قبول کنیم و چه قبول نکنیم، فرقی ندارد اما باید توجه کرد که آمار و ارقام بیکاری زمانی قابل‌درک است که بار فعلی بیکاری کاسته شود با این‌ وجود شرایط بیکاری بهتر از گذشته شده است.

کارگران بزرگ‌ترین کارشناسان اقتصادی هستند!

وی بابیان اینکه کارگران بزرگ‌ترین کارشناسان اقتصادی هستند زیرا با یک‌میلیون و 500 هزار تومان زندگی خود را به سختی می‌چرخانند، ادامه داد: خط فقر در شیراز 2 میلیون و 500 هزار تومان است درحالی که یک کارگر تازه‌کار با حق مسکن، حق اولاد و حقوقش یک‌میلیون و 530 هزار تومان دارد.

این نماینده تشکل کارگری با اعتقاد به اینکه هزینه‌های مسکن، پوشاک، بهداشت و درمان و غذا بیشترین تاثیر را در توان معیشتی خانواده دارد، گفت: سال 96 برای افزایش حقوق سال 97 تصمیم‌گیری می‌کنند اما در 97 تورم بیش از پیش‌بینی خواهد بود و بازهم افزایش حقوق از تورم عقب می‌ماند.

راستگو با بیان اینکه به ما قول داده‌شده ظرف 5 سال اختلاف 63 درصدی حقوق مصوب با حقوقی که متناسب با تورم باشد جبران شود، خاطرنشان کرد: امسال افزایش حقوق کارگران به 20 درصد رسیده است و درخواست داریم که حقوق کارگران حداقل به خط فقر اعلام‌شده برسد چراکه این مزد کفاف زندگی را نمی‌دهد.

به مدیرانی که سوءمدیریت دارند مسئولیت ندهید

وی یکی از مشکلات را نداشتن مدیریت حرفه‌ای اعلام و اظهار کرد: اینکه اصلی‌ترین مشکل ما سوء مدیریت است. باید همانگونه که برای کارگران ده‌ها شرط و آیتم می‌گذارند و اگر خطایی داشت در کمیته انضباطی بررسی می‌شود برای مدیران و کسانی هم که سوءمدیریت دارند باید پرونده تشکیل داد که حداقل دوباره به آن‌ها مسئولیتی واگذار نشود؛ نباید به گونه‌ای باشد اگر مدیری اشتباه کرد به او شغل بهتری داد!

راستگو تصریح کرد: بگذریم از اینکه برخی کارخانه‌ها خودمانی واگذار شدند! خب حداقل خوب اداره کنند. در برخی کارخانجات بدهی به بانک، فرسودگی دستگاه و ... وجود دارد اما برخی مدیران تا به مشکلی برمی‌خورند سریع به سراغ آخرین مرحله یعنی تعدیل نیرو می‌روند.

این مقام مسئول از دستور کار قرار گرفتن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس خبر داد و افزود: بیش از 130 هزار بازنشسته در فارس و 80 هزار بازنشسته در شیراز داریم. تعداد بیمه شدگان در فارس نیز دو میلیون و 70 هزار نفر است.

یک خط کارخانه کاشی حافظ شروع به کار کرده است

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه در ارتباط با کاشی حافظ شیراز تعهد داده‌شده که ظرف 3 ماه آینده مطالبات کارگران و راه‌اندازی کارخانه صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه یک خط این کارخانه شروع به کارکرده، اگر مسئولین پای‌کار باشند مشکلات سریع‌تر حل شده و جذب سرمایه نیز صورت می‌گیرد.

راستگو با اشاره به وجود بیش از 40 تشکل عمومی و 7 تشکل رسمی در خانه کارگر، تصریح کرد: یک کارگر زمانی می‌تواند متعهدانه و جسورانه کار کند که امنیت شغلی داشته باشد.

وی با اشاره به عضویت سالانه بیش از 8 هزار نفر در خانه کارگر و آموزش رایگان بیش از 15 هزار نفر، خاطرنشان کرد: دانشگاه کارگران دارای 17 رشته کاردانی و 9 رشته کارشناسی با 600 دانشجو است که به دلیل گره خوردن با صنعت، رشته‌های مهارتی در این دانشگاه آموزش داده می‌شود.

تشریح برنامه‌های هفته کارگر

وی در ا دامه برنامه‌های هفته‌ کارگر را تشریح و اظهار کرد: در روز 4 اردیبهشت‌ماه ملاقات نمایندگان کارگران با فرمانده سپاه استان، در روز 5 اردیبهشت‌ماه غبارروبی مزار شهدا، دیدار با نماینده‌ ولی‌فقیه و استاندار فارس و دیدار با مدیرکل صداوسیما در دستور کار است.

دبیر اجرایی هفته کارگر پیاده‌روی خانوادگی کارگران و سخنرانی یکی از مسئولین کارگری در نماز جمعه 7 اردیبهشت‌ماه، دیدار با خانواده‌ شهدای کارگر در 8 اردیبهشت‌ماه و عیادت از بیماران کارگر، محفل انس با قرآن، یادواره شهدای کارگران و بازدید از کارخانه‌ها در 9 اردیبهشت‌ماه از برنامه‌های دیگر این هفته مطرح کرد.

راستگو بیان کرد: از دیگر برنامه‌های هفته‌ کارگر، دیدار 10 تا 15 نفر از نمایندگان کارگران با رهبر معظم انقلاب در 10 اردیبهشت‌ماه، راهپیمایی و تجمع روز جهانی کارگر، جشن نیمه شعبان، نشست با وزیر کار و مسئولان کارگری با محوریت انتقاد از بند «ز» ماده 7، هیأت‌امنایی کردن تأمین اجتماعی و قرائت قطعنامه روز جهانی کارگر در 11 اردیبهشت‌ماه است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان