کد خبر: ۱۲۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

روحانی کدام را انتخاب می‌کند؛حفظ امنیت ملی یا ژست پوپولیستی؟!

پیگیری مسأله پیش پا افتاده ای مانند فیلتر تلگرام، از تمایل دولت برای پرداختن به حاشیه ها و رها کردن موضوعات اصلی کشور حکایت دارد.
روحانی کدام را انتخاب می کند؛حفظ امنیت ملی یا ژست پوپولیستی؟!به گزارش شیرازه؛ فیلتر شدن یا نشدن تلگرام ظاهراً مهمترین چالش پیش روی دولت دوازدهم و حسن روحانی است چون در سخنرانی ها و صفحات شخصی روحانی در شبکه های اجتماعی چیزی درباره اشتغال، بحران کمبود آب، گرانی و حتی اعتراض کولبران بانه دیده نمی شود و این روزها دغدغه اصلی ایشان فقط تلگرام است.

به نظر می رسد پیگیری مسأله پیش پا افتاده ای مانند فیلتر تلگرام، از تمایل دولت برای پرداختن به حاشیه ها و رها کردن موضوعات اصلی کشور حکایت دارد.

امّا حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملّی بهتر از هرمقام دیگری میداند که ادامه فعالیت تلگرام چه آثار خطرناکی در کشور دارد. تلگرام در حال تبدیل شدن به حیاط خلوتی برای جنایتکاران و مجرمان است و این موضوع را روحانی بهتر از هرکسی میداند و حادثه تروریستی مجلس در سال گذشته نمونه ای از آنست.

روحانی خوب میداند آزادی که با دور زدن قانون بدست بیاید، ابتدای یک مسیر خطرناک و آغازگر یک ناامنی بزرگ است.

شما فرض کنید یک مشکل حقوقی یا قضایی پیرامون تلگرام را بخواهید پیگیری کنید، مثلاً فرزند شما را گروگان گرفته اند و فرزندتان از طریق تلگرام اغفال شده و می خواهید گروگان گیرها را شناسایی کنید. اولین اقدام مراجعه به دفتر حقوقی شرکت تلگرام است.

امّا دفتر رسمی شرکت تلگرام کجاست؟ هیئت مدیره آن چه کسانی هستند؟ هزینه های کلان این شرکت سالانه از کجا تأمین می شود؟

یقیناً رئیس شورای عالی امنیت ملّی از تمامی این تهدیدها باخبر است، امّا با همه این تفاسیر چرا روحانی از فیلتر شدن تلگرام جلوگیری می کند؟

پاسخ این سؤال را می توان از روند 5 ساله دولت روحانی و شخص رییس جمهور پیدا کرد. حتماً شما هم متوجه شده اید که حسن روحانی و دولتش تلاش زیادی برای چهره سازی و قهرمان سازی از خودشان دارند.

نمونه ی این حرکت را در اتفاقات بحران ارزی شاهد بودیم، چرا که دولت می توانست خیلی زودتر از اینها وارد شود و ارز تک نرخی را اعلام کرده و با متخلفان هم برخورد کند. امّا بیش از سه ماه صبر کرد و نهایتاً با ورود جهانگیری به موضوع، از خودشان قهرمان ساختند.

بحران کمبود آب کشور نیز یکی دیگر از مواردی هست که دولت هنوز اقدام قابل توجهی نکرده و تابستان پیش رو برای استان های بزرگی مثل فارس، اصفهان و حتی تهران روزهای کم آبی خواهد بود. امّا باز هم دولت از ترس قضاوت شدن توسط مردم دست به هیچ اقدامی نزده و این بحران روز به روز به مردم نزدیک تر می شود.

دولت از جیره بندی آب هراس دارد، راه های دیگر هم به زمان زیادی نیاز دارد، در نتیجه با از دست دادن زمان مردم متضرر می شوند و تاوان هراس دولت را می دهند.

نمونه دیگر نیز همین فیلتر تلگرام است. حسن روحانی بهتر از همه میداند تلگرام در آینده نزدیک به بحران ملّی تبدیل می شود، امّا نمی خواهد مُهر فیلتر کردن تلگرام بر پیشانی دولتش بخورد و گفته حاضر است مشکلات توسعه فضای مجازی را به جان بخرد.

آقای روحانی باید بداند که آثار تلگرام در آینده کشور، مانند بازار ارز نیست که یک شبه ورود کنند و از خودشان قهرمان بسازند. در صورتی که امروز برای چالش های پیش رو چاره ای نیاندیشند، در آینده نزدیک کشور باید آماده پذیرش بحران های بزرگی باشد.

روحانی برای حفظ پرستیژ قهرمانانه خود، بهتر است راه های دیگری را آزمایش کند. اینکه همه واقعیت تلگرام را به مردم نگویید و تنها خود را ناجی تلگرام از فیلترینگ نشان دهید راه درستی نیست و آیندگان درباره شما قضاوت خواهند کرد.
نظرات بینندگان