کد خبر: ۱۲۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
در يازدهمين آئين انتخاب موزه‌هاي برتر كشور صورت گرفت؛

انتخاب موزه نارنجستان شیراز به عنوان موزه برتر كشور

موزه‌ی نارنجستان قوام شیراز به‌عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور انتخاب و معرفی شد.
به گزارش شیرازه، موزه‌ی نارنجستان قوام شیراز، در يازدهمين آئين انتخاب موزه‌هاي برتر كشور و از ميان 95 موزه، در شاخص ''بازديد از موزه '' به عنوان موزه برتر كشور و تنها موزه برگزيده از شهر شيراز انتخاب شد .

رئيس موزه نارنجستان قوام دانشگاه شیراز گفت: انتخاب موزه‌های برتر در دوازده شاخص و چهار سطح خصوصي، دولتي كوچك، دولتي متوسط و دولتي بزرگ، انجام می‌شود.

علي‌اكبر عوض‌پور گفت: در سطح موزه‌هاي دولتي متوسط، موزه نارنجستان در شاخص ''بازديد از موزه'' با نظر هیئت داوران (متشكل از 40 پيشكسوت) به عنوان موزه برتر كشور معرفي شد و لوح تقدير را از معاون سازمان ميراث فرهنگي و رئيس ملي موزه‌هاي ايران دریافت کرد.

عوض‌پور خاطرنشان كرد: آمار بازديد گردشگران خارجي 4 برابر و گردشگران داخلي حدود 2 برابر نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته و اين مهم با اجراي طرح‌هاي مختلف بازاريابي، ارائه خدمات ويژه به گردشگران، مرمت قسمت‌هاي مختلف موزه، راه‌اندازي نمايشگاه‌هاي جديد و همچنين راه‌اندازي غذاخوري سنتي در محل موزه نارنجستان انجام شده است.

موزه نارنجستان قوام شیراز به روایت تاریخ

خاندان قوام از خانواده هاي مقتدر دوران قاجاريه به شمار مي رود كه چندين قرن سردمدارحكومت فارس و نواحي اطراف بودند؛ اين خانواده از اولاد حاج ابراهيم خان كلانترشيرازي بوده و بسياري از اماكن ديدني شيراز، را آنان ساخته یا تعمیر کرده‌اند.

حسينيه قوام، باغ عفيف آباد، باغ دلگشا، باغ كلانتر، باغ بيگلربيگي، خانه زينت الملك و نارنجستان قوام از بناهای تاریخی و آثاری است که به همت این خاندان، در شیراز ایجاد شده و اکنون به‌عنوان بناها و آثاری فاخر برجای مانده‌اند.

ساخت نارنجستان قوام درسال 1257 هجري شمسي توسط محمدعلي خان (قوام المك دوم) آغاز شد و به مدت 10 سال به‌طول انجامید و سال 1267 توسط محمدرضا خان (قوام‌الملک سوم) به اتمام رسید.

نارنجستان قوام اولين بنايي است كه درشيراز سقف آن با پوشش فلزي مثل شيرواني پوشش داده شده است .

اين بنا در زميني به مساحت 3 هزار و پانصد متر مربع و با زيربنايي حدود 940 مترمربع ساخته شده است .

نارنجستان قوام به عنوان '' بيروني'' و دارالحكومه و خانه زينت الملك به عنوان ''اندروني'' و منزل شخصي كاخ قوام مورد استفاده قرار مي گرفته است .

اين مجموعه در ابتدا شامل : كاخ ، باغ ، حمام ، زنجيرخانه ، اصطبل و مكتب خانه بوده كه زنجيرخانه و اصطبل در جريان حوادث تاريخي و گذر زمان از بين رفته و بقيه سالم و پابرجاست .

انواع هنرهاي سنتي ايران مانند نقاشي، گچبري، آجركاري سنتي ، مقرنس كاري ، كاشيكاري، معرق كاري روي چوب ، حجاري و آيينه كاري در نارنجستان قوام ، چشم هر بيننده اي را مسحور خود مي كند .

نارنجستان قوام در سال 1345 هجري شمسي به دانشگاه شيراز واگذار شد.

مرمت این بنای ارزشمند تاریخی که از سال 46 آغاز شده است، هنوز در بخش‌هایی ادامه دارد؛ اين مرمت ها زيرنظر دفتر فني حفاظت آثار باستاني سابق و بيشتر در قسمت زير زمين ، ديوارهاي حياط و كف تالارها انجام گرفته است كه تا كنون نيز سالانه ادامه دارد .

پس از اتمام تعميرات نارنجستان در اختيار موسسه آسيايي قرارگرفت .

شعبه اصلي اين موسسه به سرپرستي پروفسور آرتور آپهام پوپ در آمريكا قرار داشت كه به دليل ذوق وعلاقه او به فرهنگ و هنر ايران درسال 1342 هجري شمسي به شيراز منتقل شد .

با درگذشت پروفسوردر سال 1348 هجري شمسي اشياء هنري اهدايي وي به نارنجستان قوام انتقال يافت و از آن زمان تا كنون در موزه نارنجستان قوام نگهداري مي شود .

موزه نارنجستان قوام در خيابان لطفعلي خان زند، قرار دارد و همه ساله شاهد حضور گردشگران متعدد خارجی و داخلی است.

نظرات بینندگان