کد خبر: ۱۲۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
گزارشی از اعتراض متقاضیان مسکن مهر صدرا؛

دوخوابه‌هایی که تک‌خواب می‌شود/ حاشیه‌های ناتمام «بناسازان رمضان»

در شرایطی که پیش از این خبر اتمام پروژه مسکن مهر «بناسازان رمضان» در نیمه نخست سال 97 اعلام شده بود، تصمیمات جدید برای تبدیل واحدهای دوخوابه به تک‌خوابه دوباره حاشیه‌ساز شد.
به گزارش شیرازه، تجمعات اعتراضی در مقابل استانداری فارس، این‌بار داد اسماعیل تبادار بالاترین مقام دولت در فارس را هم درآورده است. روز پنج‌شنبه بود که استاندار فارس بدنبال اعتراضات روزهای گذشته متقاضیان مسکن مهرِ شهر جدید صدرا، از بی‌تدبیری مسئولان گلایه کرده و در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت: «انتظار من این است که مدیران پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهند. صدای اعتراض‌ها را بنده می‌شنوم و پس‌ازآن می‌بینیم که مدیران مربوطه در استانداری 10 روز بعد می‌گویند این مسائل حل شد! خب چرا همان 10 روز پیش یا قبل از آن این موضوعات حل نشد که به اعتراض بینجامد و شبکه‌های معاند نیز سوءاستفاده کرده و اعتراضات را طور دیگری جلوه دهند؟»

تبادار ادامه داد: «هر تجمعی که جلوی استانداری است نشان‌دهنده کم‌توجهی مدیر مربوطه و عدم پیش‌بینی وی است که نخواسته موضوع را حل کند و این را به مدیران نیز اعلام کرده‌ام.»

*داستان چیست؟

در شرایطی که مسؤولان شرکت عمران شهر جدید صدرا خبر از اتمام پروژه «بناسازان رمضان» در نیمه نخست سال 97 داده بودند، تغییر واحدهای دو خوابه‌ به تک‌خواب به دلیل افزایش قیمت، دوباره حاشیه‌ساز شد.

با داغ شدن خبر تغییر واحد برخی متقاضیان مسکن مهر از دوخوابه به یک‌خوابه و اعتراضات مردم نسبت به این تصمیم، به شرکت عمران شهر جدید صدرا رفتم تا از نزدیک ماجرا را دنبال کنم.

جدای از برخورد ناپسند و طلبکارانه‌ی مسؤولین شرکت «بناسازان رمضان» با متقاضیان، مسئله‌ای که بیشتر جلب‌توجه می‌کرد این بود که بیشتر خانه‌هایی که از دوخوابه به یک‌خوابه تغییر کرده‌اند، مربوط به افراد تحت پوشش کمیته امداد است.

یک خانم مُسن تحت پوشش کمیته امداد که خود را به شرکت بناسازان رسانده، وارد اتاق آقای مدیر می‌شود و باحالتی اعتراضی می‌گوید: «چرا خانه‌ی من را بدون اطلاع قبلی به تک‌خوابه تغییر داده‌اید؟» اما نحوه‌ی پاسخ نماینده‌ی بناسازان رمضان تند و عجیب است و باحالتی پرخاشگرانه نسبت به این خانم می‌گوید: «بناسازان رمضان پول ندارد که به تک‌تک شما اطلاع قبلی بدهد!»

*شایعه‌هایی از جنس شیطنت برای بی‌سرپرست‌ها

با این خانم مُسن که حالا دیگر حسابی کلافه شده گفت‌وگویی کردم. او که از این اتفاق و برخورد مسئولان شرکت بناسازان رمضان ناراحت است، به خبرنگار فارس در شیراز می‌گوید: «من هیچ‌کسی را ندارم که خرج من را دهد. تحت پوشش کمیته امداد هستم و با زحمت توانستم پول خانه را آماده کنم. اما در شرایطی که من از این افزایش قیمت اطلاع نداشتم و هزینه را پرداخت نکردم، از کمیته به من اطلاع داده شد که واحد من تغییر کرده است.»

وی که مستاجر است، می‌گوید صاحب‌خانه مرا جواب کرده و ادامه می‌دهد: «از طرف کمیته امداد و آقای خانی (مدیر پیشین شرکت عمران شهر جدید صدرا) نامه‌ای داشتم که من را در اولویت مسکن مهر قرار دهند، اما الآن خانه من را بدون اطلاع تغییر داده‌اند و می‌گویند مدیریت جدید هیچ‌کدام از این نامه‌ها را قبول ندارد.»

این خانم مُسن که بی‌سواد بود، حالا احساس می‌کرد گوش شنوایی برای شنیدن دردل‌هایش پیدا کرده و از من خواست تا برای او نامه‌ی اعتراضی بنویسم. پس از نوشتن نامه و پیگیری اعتراض او، مشخص شد که خانه‌اش همان دوخوابه است و تغییری نکرده، اما امروز با او تماس تلفنی گرفته و گفته‌اند برود خانه‌ی خود را به تک‌خوابه تغییر دهد، چراکه خانه‌های دوخوابه سال 98 آماده می‌شود!

صدای معترضان در شرکت بناسازان رمضان بلند است و خانم میان‌سال دیگری از آن عقب‌تر فریاد می‌زند: «به خاطر کسری 80 هزار تومانی خانه‌ام را به تک‌خوابه تغییر داده‌‌اند، من دو فرزند دارم و بدون سرپرست هستم.»

*کلافه از رفت‌وآمدهای پیاپی

بقیه معترضان هم کم‌و‌بیش همین چیزها را می‌گویند و نسبت به بدقولی مسئولان و تغییر واحدهای مسکونی بدون اطلاع قبلی اعتراض دارند. تصمیم می‌گیرم به شیراز بازگردم تا از تجمع در مقابل استانداری فارس هم گزارشی تهیه کنم. در مسیر بازگشت از شهر جدید صدرا، با خانم جوانی هم‌مسیر می‌شوم که او هم بدون سرپرست است و با کرایه‌کشی هزینه‌ی زندگی خود را تأمین می‌کند. او که از رفت‌‌وآمدهای متعدد در این مسیر طولانی خسته شده، می‌گوید: «برای پیگیری خانه‌ام به صدرا رفتم که به من گفته‌ شد پول پرداخت نکرده‌ای، درصورتی‌که من تمام هزینه را پرداخت کردم. امروز چندین بار بین بانک و شرکت در رفت‌وآمد بوده‌ام و تاکنون توانستم پرداخت نصف مبلغ را ثابت کنم. برای اثبات پرداخت مابقی پول هم باید چندین بار دیگر در رفت‌وآمد باشم.»

*12 سال خُلف وعده

قرار بود در نیمه‌ی دوم اردیبهشت‌ماه متقاضیان برای ثبت سند به شرکت عمران شهر جدید صدرا مراجعه کنند که پس از پیگیری‌ها متوجه شدم این موضوع به تعویق افتاده است.

با منتشر شدن خبر تحویل واحدهای دوخوابه در سال 98 برخلاف وعده مدیر شرکت عمران شهر جدید صدرا، متقاضیان باز هم جلوی استانداری فارس دست به اعتراض زدند و دلیل تجمع خود را پرداخت 2.5 برابر مبلغ اولیه‌ی مسکن مهر و تأخیر 12 ساله در دریافت مسکن‌ خود بیان کردند.

*از روز اول تعهدی برای اختصاص واحد دوخوابه نداشتیم

در این رابطه به سراغ مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا رفتم. خلیل حاجی‌پور در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز می‌گوید: اینکه گفته می‌شود واحدهای دوخوابه در سال 98 آماده می‌شود شایعه است؛ تا شهریورماه هزار واحد از مسکن‌های دوخوابه تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت بناسازان رمضان حدود 2 هزار واحد دارد که از این تعداد 450 واحد تک‌خوابه و حدود 1550 واحد نیز دوخوابه است، ادامه می‌دهد: پس از تکمیل پروژه، واحدها بر اساس دو اولویت تاریخ و مبلغ واریزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا پیرامون قیمت‌های جدید و تغییر واحد دوخوابه به تک‌خوابه بعضی متقاضیان، تصریح می‌کند: فرم‌هایی که در ابتدای ثبت‌نام به متقاضیان داده شده، بر اساس تمایل افراد پُر شده است و اینگونه نیست که اگر دو‌خوابه را انتخاب کرده باشند حتماً به آن‌ها منزل دوخوابه می‌رسد.

*23 میلیون بدهید، واحد دوخوابه بگیرید

حاجی‌پور دلیل تأخیر در بستن قرارداد با متقاضیان در نیمه اردیبهشت را عدم تکمیل اطلاعات و پرداختی بعضی متقاضیان و مشخص نشدن متراژ نهایی واحدها عنوان کرده و در ادامه می‌گوید: افرادی که 23 میلیون تومان را برای واحدهای دوخوابه پرداخت نکرده باشند، واحد آن‌ها به تک‌خوابه تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا بابیان اینکه کسانی که هزینه را به‌صورت کامل پرداخت کرده‌اند، هیچ مشکلی در تخصیص واحد نخواهند داشت، می‌گوید: 550 واحد از مسکن مهر صدرا در هفته‌ی دولت افتتاح خواهد شد.

گزارش از سوزان رضایی


منبع: فارس
نظرات بینندگان