کد خبر: ۱۲۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷

خوشه‌های انگور بوانات روی دست باغداران؛ تاک و تاکدار چشم انتظار صنایع تبدیلی

شهرستان بوانات با وجود داشتن عنوان قطب تولید انگور آبی استان فارس از داشتن صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی محروم است.
به گزارش شیرازه، با وجود خشکسالی و کاهش برخی از محصولات اما همچنان عمده اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی می‌چرخد و این امر در برخی از شهرستان‌ها نظیر بوانات نمود بیشتری دارد. هر چند تلاش‌هایی برای استفاده از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان برای رونق اقتصاد و اشتغال در حال انجام است اما کشاورزی همچنان در صدر قرار دارد. 

بوانات قطب تولید انگور آبی استان فارس

این امر لزوم راه‌اندازی صنایع تبدیلی در بوانات را دو چندان می‌کند، موضوعی که تاکنون توجه جدی به آن نشده است. این شهرستان با قطب تولید انگور استان فارس است و بنا بر اعلام جهاد کشاورزی این شهرستان امسال بیش از 75 هزار تن انگور آبی از باغات بوانات برداشت شده است. 

هرچند این میزان در سال‌های گذشته 120 هزار تن بوده که جهاد کشاورزی مهم‌ترین علت کاهش تولید را خشکسالی و سرمای بهاره ذکر کرده است. با این حال بوانات به لحاظ تولید انگور آبی همچنان رتبه نخست را در استان فارس دارد. 

فرآوری محصولات به ویژه انگور در این شهرستان به صورت سنتی انجام می‌شود و لازم است که زمینه‌های صنعتی این موضوع نیز فراهم شود. اصغر رضوی‌دوست، رئیس بسیج سازندگی شهرستان بوانات نیز در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده که بسیج سازندگی هر سال هر شهرستان را به عنوان قطب یکی از محصولات معرفی می‌کند که شهرستان بوانات سال گذشته قطب فرآوری شیره انگور بوده و امسال تولید کشمش به مرکز اعلام شده است. 

نبود صنایع تبدیلی در قطب تولید انگور

با این وجود جایگاهی که بوانات در تولید انگور دارد، ایجاب می‌کند که اقداماتی بیش از این در زمینه فرآوری انگور و صنایع تبدیلی آن انجام شود. محسن پورزارعی، فرماندار این شهرستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم از وجود 32 میلیارد اعتبار در طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری سخن می‌گوید که نیمی از آن در عشایر و روستاها به افراد متقاضی داده شده است.

به گفته وی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی و عرقیات فعالیت‌هایی صورت گرفته اما در زمینه انگور واحدی شکل نگرفته است البته پورزارعی از انجام یک پروژه صنایع تبدیلی در سطح شهرستان سخن می‌گوید که به دلیل نوسانات بازار در حال حاضر متوقف شده است. 

به گفته فرماندار بوانات این پروژه شاملکنسانتره، آبمیوه و سردخانه است که سرمایه‌گذار آن نیز برای 6 میلیارد تومان به بانک معرفی شده، زمین به وی تحویل شده بود اما نوسانات بازار سبب توقف کار شد. 

بسترهای سرمایه‌گذاری فراهم است 

پورزارعی در بیان کیفیت مطلوب انگور در این شهرستان بخش‌های سرچهان، مزایجان و مرکزی بوانات را نام می‌برد و معتقد است که برای جذب سرمایه‌گذار ابتدا باید فرهنگ‌سازی کرد و به همین دلیل جشنواره انگور و گردو با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شده است. 

به گفته وی استان‌های کرمانشاه، یزد و بندرعباس عمده مشتری‌های انگور بوانات هستند و از آنجا که محصول به وفور و با قیمت مناسب در این شهرستان وجود دارد، موقعیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری است. 

فرماندار بوانات از وجود بسترهایی چون زمین و تسهیلات در شهرک صنعتی این شهرستان برای راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی سخن می‌گوید و معتقد است با این زیرساخت‌ها زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود. 

سرمایه‌گذاری در زمینه سورتینگ و بسته‌بندی انواع میوه جات، آبمیوه‌گیری، درجه و بسته‌بندی انواع خشکبار، سردخانه میوه و فرآوری انگور علاوه بر اشتغال‌زایی در شهرستان بوانات سبب بالا بردن ارزش افزوده محصولات و کاهش ضایعات کشاورزی می‌شود.

تسنیم

نظرات بینندگان