کد خبر: ۱۲۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۷
ادامه جنجال‌ها بر سر هشتگ «اتاق آمارسازی»:

دفاع تمام‌قد و عجیب استانداری فارس از آمار اتاق بازرگانی/ در پشت‌پرده‌ها چه می‌گذرد؟!

پس از آنکه سرپرست استانداری فارس سکوت را شکست و از آمار حاشیه‌ساز اتاق بازرگانی دفاع سیاسی کرد، حالا یک مقام دیگر مسؤول در استانداری سعی کرده است با ادبیات اقتصادی، از این آمار دفاع تمام‌قد کرده و آن را توجیه کند.
به گزارش شیرازه، با انتشار گزارش «آمارسازی یا واقعیت» در این خبرگزاری درباره ادعای بهبود محیط کسب‌وکار در فارس و جنجال‌های ایجادشده در شبکه‌های مجازی ازجمله توییتر که به داغ شدن هشتگ «اتاق آمارسازی» مُنجر شد، کم‌کم جبهه‌بندی‌های اقتصادیِ فارس از پشت پرده در آمد.

ابتدا یدالله رحمانی معاون اقتصادی استاندار که اکنون با حفظ سِمَت سرپرست استانداری فارس و یکی از گزینه‌های جدی استانداری به شمار می‌رود، دفاع تمام قدی از آمار اتاق بازرگانی فارس کرد تا توییت یکی از کاربران فضای مجازی که از شکل‌گیری «مثلث اتاق بازرگانی، استانداری فارس و اداره‌کل کار» خبر داده بود، معنای جدیدی به خود بگیرد.

در آن سوی ماجرا نیز سیدمحمود هاشمی رئیس اتاق اصناف فارس و بسیاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی که از نزدیک در جریان فضای کسب‌وکار هستند، بشدت نسبت به وضیت اقتصادی استان گلایه کردند تا جریان مقابل این آمارهای حاشیه‌ساز نیز بیش از پیش عینیت یابد.

هرچند سرپرست استانداری فارس در دفاعیات خود از این آمار، نه از بُعد اقتصادی و پاسخ فنی، بلکه با ادبیات سیاسی و بیان گزاره‌هایی همچون اینکه «انتشار مطالب یأس‌آلود برخلاف منافع ملی است و امید را از مردم می‌گیرد»، به میدان آمد، اما هاله فولادفر دیگر مهره کلیدی این داستان که پیش از این معاون اداره‌کل کار بوده و هم‌اکنون مسئولیت دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری را برعهده دارد، سعی کرده است با ادبیات اقتصادی از این آمار دفاع کند.

او در گفتگو با خبرنگار فارس و در پاسخ به این سوال که «چگونه ممکن است طبق آمار اتاق بازرگانی در بهار 97 با وجود تمام نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی، فضای کسب‌وکار رشد قابل توجهی نسبت به زمستان 96 داشته باشد»، پاسخی عجیب داده و مدعی شده است آمار طرح پایش فضای کسب‌وکار در زمستان 96 دارای مشکل بوده و آمار فصل بهار 97 صحیح است! موضوعی که در هر حال نشان می‌دهد این آمار دقیق نیست و نمی‌توان به آماری که اتاق بازرگانی از فضای کسب‌وکار منتشر می‌کند اتّکا کرد.

نکته مهم دیگر هم آن است که فولادفر مدعی شده آمار اتاق از زمستان 96 دقیق نبوده و به همین دلیل شاهد رشد قابل توجه در بهار 97 هستیم، معنای دیگر این عبارت آن است که در همان زمستان هم حال فضای کسب‌وکار در فارس خوب بوده است. جدای از اینکه این ادعا صحیح است یا خیر، نکته کلیدی آن است که با این توصیف این همه هیاهو بر سر بهبود آمار فضای کسب‌وکار در بهار چه معنایی دارد؟! اگر مسؤولان استانداری فارس مدعی هستند آمار اتاق صحیح بوده و در زمستان هم تمام شاخص‌ها در جایگاه مطلوبی قرار داشته و فرق چندانی با بهار 97 نداشته است، پس دیگر این همه تبلیغات بر سر رشد قابل ملاحظه جایگاه فارس در این شاخص، آن هم تنها دو ماه مانده به انتخابات اتاق بازرگانی فارس از یک سو و انتخاب رحمانی به‌عنوان گزینه استانداری فارس از سوی دیگر، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟!

نکات کلیدی گفتگوی هاله فولادفر مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری فارس و معاون پیشین اداره‌کل کار با خبرنگار فارس در شیراز بدین شرح است:

- طرح پایش فضای کسب‌وکار را بخش خصوصی انجام می‌دهد و دولتی‌ها در آن نقشی ندارند، اما اینکه استان فارس آمارسازی کرده است را قبول ندارم. آمارهای طرح پایش که توسط اتاق بازرگانی اعلام شده درست است.

- تعداد زیادی از پرسش‌نامه‌های طرح پایش فصل زمستان 96 به صورت کامل یا کلاً به هر دلیلی تکمیل ‌نشده بوده که خود اتاق بازرگانی معتقد است حق فارس در فصل زمستان ضایع ‌شده است.

- در نیمه اول سال 96 تلاش‌های بسیاری صورت گرفت که در نیمه دوم همان سال به نتیجه نشست، اما بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌داد که پرسشنامه‌ها تکمیل ‌نشده و به‌موقع ارسال نشده بود که باعث شد ازنظر رتبه در جای مناسبی قرار نگیرد، اما آمارهای فصل بهار مشکلی نداشت.

- استان‌های دیگر هم تلاش کردند، اما استان فارس هم در بحث نرخ بیکاری که مرکز آمار ایران به‌صورت رسمی ارائه می‌دهد وضعیت بهتری دارد و هم در بحث فضای کسب‌وکار و نرخ مشارکتی و اقتصادی آمارها نشان می‌دهد وضعیت بهتر است. امیدواریم آنقدر این وضعیت ملموس شود که در سطح جامعه هم مشخصاً احساس شود، اما به‌منزله‌ی این نیست که آمارسازی صورت گرفته است.

- آمارها از بانک مرکزی و مراجع رسمی اعلام می‌شود که پس از انتشار به دست ما هم می‌رسد. طبق آمارهای بانک مرکزی وضعیت استان فارس رو به رشد بوده است. حتی اگر مبنای آمارگیری مبنای صحیحی نباشد، مبنای آن برای کل کشور دارد اجرا می‌شود و فقط برای استان فارس نیست.

- در فارس کار شده و از بخش خصوصی و هر فعال اقتصادی در این حوزه بپرسید متوجه تغییرات در بخش اخذ مجوز و سرمایه‌گذاری خواهید شد. تمام تلاش‌های صورت‌گرفته برای این است که وضعیت استان نسبت به گذشته بهتر شود. بعضی از مشکلاتی که حل‌وفصل آن در اختیار استان نبود، به‌صورت پیشنهاد ملی به شورای گفت‌وگو داده شد که مصوبات آن موجود است. اگر دولت و بخش خصوصی باهم درزمینه‌ی اجرای اقتصاد مقاومتی اصطلاحاً آستین بالا بزنند شاهد وضعیت بسیار بهتری خواهیم بود.

به گزارش فارس، هاله فولادفر درحالی مدعی شده است که علت رشد قابل ملاحظه آمار کسب‌وکار در فارس در فصل بهار 97، عدم تکمیل پرسش‌نامه‌ها در فصل زمستان 96 بوده است که آمار رسمی اتاق بازرگانی خلاف آن را نشان می‌دهد.


طبق جداول فوق که برگرفته از طرح پایش زمستان 96 و بهار 97 منتشرشده توسط اتاق بازرگانی ایران است، واحدهای نمونه‌گیری در طرح پایش فصل زمستان سال گذشته در فارس 147 مورد و در بهار سال جاری تنها 13 مورد بیشتر است (160 مورد). نرخ پاسخگویی نیز در فصل زمستان 96 عدد 67 درصد و در فصل بهار سال جاری 78 درصد است.

همان‌طور که روشن است، تفاوت بسیار ناچیزی بین جامعه آماری طرح پایش زمستان 96 و بهار 97 وجود دارد و این بهانه نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای بر تفاوت آمار فضای کسب و کار این دو فصل بویژه با توجه به شرایط اقتصادی در این دو برهه سه ماهه باشد.

مضاف بر آنکه اگر جامعه آماری اعلام‌شده در فصل زمستان پرسشنامه‌های خود را تکمیل نکرده‌اند، اتاق بازرگانی چگونه با نمونه‌گیری ناقص توانسته است نتیجه‌ای برای محیط کسب و کار استان بگیرد؟

و در آخر سوالی که باز هم تکرار می‌شود آن است که با فرض درست بودن این ادعا که آمارهای فصل زمستان 96 به دلیل جامعه آماری ناقص آن اشتباه بوده است، پس باید گفت فضای کسب و کار بهار 97 مشابه فصل زمستان 96 بوده و رشد خاصی حاصل نشده است، حال جای سئوال است که وقتی مسؤولین از این مهم آگاه هستند، از مانور آماری بر روی شاخص‌های کسب‌وکار آن هم در آستانه انتخاب استاندار جدید فارس و برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان