کد خبر: ۱۲۸۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
یک فعال حوزه اقتصادی و کارآفرینی در گفتگو با شیرازه:

اقتصاد باید درون‌زای برون‌گرا باشد/ توسعه زیرساخت‌ها مقدمه درون‌زا شدن اقتصاد است

برحق طلب قدم اول برای درون‌زا کردن اقتصاد را توسعه زیرساخت‌ها عنوان و اظهار کرد: استفاده از ظرفیت جوانان مومن و متخصص و توجه به توانمندی‌های داخلی می‌تواند اقتصاد را درون‌زا کند.
اقتصاد باید درون‌زای برون‌گرا باشد/ توسعه زیرساخت‌ها مقدمه درون‌زا شدن اقتصاد استامین برحق‌طلب، فعال حوزه کارآفرینی و بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری گفت: مخاطب اصلی این بیانیه جوانان بودند و خطاب جدی ایشان به جوانان بود. در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های قبلی حضرت آقا از جوانان می‌خواستند به عنوان فردی آزاداندیش از مسئولین مطالبه‌گری کنند اما در چند سخنرانی اخیر و این بیانیه فضا را به سمتی برده‌اند که جوانان خودشان جایگاه‌های اجرایی را در دست گیرند و به جای مطالبه‌گری وارد میدان عمل شوند.

وی با اشاره به 7 سرفصلی که رهبر معظم انقلاب درخصوص هریک توصیه‌هایی داشتند، گفت: ایشان بارها بر اتکا به نیروهای توانمند داخلی تاکید کرده‌اند، نیروهای متخصص و جوانی که گاهی توانمندی آنان نادیده گرفته می‌شود و از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

این فعال حوزه اقتصادی با بیان اینکه یک تقسیم‌بندی چهارگانه درخصوص اقتصاد وجود دارد، گفت: اقتصاد می‌تواند درون‌زای برون‌گرا، درون‌زای درون‌گرا، برون‌زای برون‌گرا و یا برون‌زای درون‌گرا باشد که بهترین حالت اقتصادی درون‌زای برون‌گراست که ضمن تعامل با بیرون، زایش و تولید در داخل انجام گیرد. در این حالت از درآمدهای تولید ناخالص ملی استفاده می‌کنیم و به جای خام فروشی، کالاهای تولیدی که ماحصل تکنولوژی است را تولید کرده و در تعامل با سایر کشورها به فروش می‌رسانیم.

برحق‌طلب با بیان اینکه اقتصاد درون‌گرای برون‌زا بازارهای داخلی کشور را به محل عرضه کالاهای سایر کشورها تبدیل می‌کند، تاکید کرد که باید اقتصاد را به سمت درون‌زایی یعنی تولید در داخل با تکیه بر توانمندی‌های داخلی از جمله نیروی انسانی و تهیه مواد اولیه در داخل و برون‌گرایی یعنی عرضه محصولات تولیدی به بازارهای بین‌المللی پیش ببریم.

وی با انتقاد از اینکه نگاه جدی به حوزه تولید خوراک دام در کشور وجود ندارد، گفت: یکی از علت‌های اینکه در حوزه پرورش دام و تولید گوشت گاو و گوسفند به مشکل برخورده‌ایم عدم تولید خوراک دام در داخل کشور می‌باشد و عدم تامین نیاز داخلی و وابستگی به واردات گوشت مشکلات دیگری از جمله نگرانی درخصوص نوع ذبح، نوع تغذیه دام‌های وارداتی و غیره را به وجود می‌آید.

این فعال اقتصادی با اظهار تاسف از اینکه در حوزه کلان، اقتصاد کشور کاملا درون‌گراست، تصریح کرد: یک شبه نمی‌توان نظام اقتصادی را تغییر داد اما به تدریج این کار امکان‌پذیر است و در مرحله اول باید اقتصاد از درون‌گرایی به درون‌زایی برسد و سپس برون‌گرا شود. یعنی با استفاده از ظرفیت‌ها و نیروهای داخلی تولید را تقویت کنیم و سپس برای عرضه محصول ابتدا باید نیازهای مخاطب داخلی تامین شود و سپس برای فروش کالا و خدمات به کشورهای همسایه و پس از آن کشورهای دورتر هدف‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ ویدا قدم اول برای درون‌زا کردن اقتصاد را توسعه زیرساخت‌ها عنوان و اظهار کرد: اقتصاد ایران در رتبه هجدهم جهان از لحاظ تولید ناخالص ملی قرار دارد و توانایی افزایش هزار میلیارد دلار در تولید ناخالص ملی وجود دارد.

برحق‌طلب ضمن اشاره به ضرورت تحول در نظام و ساختار مدیریتی گفت: استفاده از ظرفیت جوانان مومن، متخصص و دانا و توجه به توانمندی‌های داخلی می‌تواند اقتصاد را درون‌زا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برحق طلب ، شیرازه ، اقتصاد
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
احسان امیری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
0
به نظرم اقتصاد هیچ وقت درونزا نخواد شد .