کد خبر: ۱۲۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷

پاکبان‌هایی که حقوق نگرفته اخراج می شوند!

تعدادی از پاکبان‌های شهرداری صدرا که نسبت به عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کرده بودند، اخراج شدند تا زهرچشمی هم از دیگر پاکبان‌ها گرفته شود.
به گزارش شیرازه، یکی از اقشار زحمت‌کش، مردان نارنجی‌پوش هستند که در ساعات مختلف شبانه‌روز و حتی پیش از طلوع خورشید، جارو به دوش و گاری به دست کوچه‌ها و خیابان‌ها را برای عابران و مردم شهر تمیز می‌کنند.

رفتگر یا پاکبان، هر اسمی که داشته باشند قابل‌احترام هستند و طبیعتاً دارای یک سری حق‌وحقوق و مزایایی که شهرداری نیز موظف به ارائه آن است.

شهرداری به دلیل تعدد فعالیت و گستردگی حیطه وظایف خود، بخشی‌هایی از اقدامات محوله را به بخش خصوصی و پیمانکاران واگذار می‌کند، بخش خدماتی و مشخصاً نظافت شهر و نیروهای پاکبان نیز طبق زمان مشخصی که عمدتاً یک سال است، به پیمانکار سپرده می‌شود.

پیمانکاران بعضاً طبق قرارداد به وظایف خود عمل نمی‌کنند که علاوه بر تذکر و احتمال ابطال ضمانت‌نامه از سوی شهرداری، نیروهای خدماتی نیز برای اعاده حق خود می‌توانند از طریق شهرداری اقدام کنند.

طبق اخبار واصله به خبرگزاری ما، مطلع شدیم که یکی از پیمانکاران شهرداری صدرا حقوق پاکبان‌ها را به درستی پرداخت نکرده و حتی تعدادی از پاکبان‌های معترض را نیز اخراج کرده است، البته در این بین شهرداری صدرا نیز نسبت به پاکبان‌ها کوتاهی کرده و در اخراج تعدادی از آن‌ها نیز نقش داشته است.

پول اجاره خانه عقب افتاد، کتک خوردم

یکی از پاکبان‌ها شهرداری صدرا در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص بیان کرد: در مدتی که آقای (الف) پیمانکار بود، حقوق ما را درست پرداخت نمی‌کرد؛ هرماه مقداری از حقوق پاکبان‌ها را کم می‌کرد و حق اولادی که شامل من می‌شد را هم در سه‌ماهه آخر واریز نکرد.

وی ادامه داد: حقوق دی‌ماه را هنوز پرداخت نکرده و عیدی و سنوات ما نیز واریز نشده است.

این پاکبان با گلایه گفت: دل ما برای گرفتن حقوقمان خون می‌شد، به خاطر عدم پرداخت کامل حقوق، 4 ماه پول اجاره‌ خانه من عقب افتاد و منِ پیرمرد از پسر صاحب‌خانه‌ام کتک خوردم.

 

وی با بیان اینکه پیمانکار بدون علت کارگری که 10 سال زحمت کشیده بود را اخراج می‌کرد، افزود: در گزارشت اسم من را نبری چون می‌ترسم من را هم اخراج کنند، پیمانکار جدید هم که هنوز یک ماه نشده به سرکار آمده چند تا از کارگرها را اخراج کرده است.

این پاکبان زحمت‌کش در پاسخ به چرایی اخراج دیگر همکارانش گفت: درست کردن بهانه که کاری ندارد.

فرم اجباری تسویه‌حساب بدون تاریخ!

یکی از پاکبان‌های اخراجی با بیان اینکه کجای دنیا از کارگری که آشغال جمع می‌کند، سفته می‌گیرند، گفت: پیمانکار شهرداری از همه پاکبان‌ها سفته گرفت و از ما خواست که فرم تسویه‌حساب را هم بدون تاریخ امضا کنیم، آقای (الف) چند ماهی که در رأس کار بود حقوق ما را کامل پرداخت نمی‌کرد که همین مسئله موجب اعتراض پاکبان‌ها شد.

وی ادامه داد: پیمانکار به ما می‌گفت اگر فرم تسویه را امضا نمی‌کنید، بروید به‌سلامت، درواقع ما را تهدید می‌کرد و کسانی هم که نیازمند شغلشان بودند به‌ناچار فرم‌های تسویه را امضا می‌کردند.

این پاکبان افزود: مدت زمان پیمانکاری آقای (الف) تمام شده بود اما یک ماه تمدید کرد و همچنان حقوق ما را پرداخت نمی‌کرد، بالاخره همه تصمیم گرفتند که اعتصاب کنند، بعدازآن حقوق بیشتر از 100 نفر را واریز کرد اما حقوق 15 نفر که من هم جزءشان بودم را پرداخت نکرد.

حقمان را خواستیم، گفتند شما ضدانقلاب هستید

وی گفت: بعد از اعتصاب وضعیت ما 15 نفر معلق بود، به حراست شهرداری صدرا هم مراجعه کردیم اما نتیجه‌بخش نشد؛ با آمدن پیمانکار جدید به ما لباس فرم دادند اما بعد زنگ زدند که شماها کار نکنید، در نهایت هم اخراج شدیم.

این نیروی زحمت‌کش با بیان اینکه ما فقط به دنبال حقوقمان بودیم و مشکل خود را اعلام کردیم اما در پاسخ گفتند شما شورشی و ضدانقلاب هستید، ابراز داشت: ماه‌هایی که حقوق نمی‌گرفتم، صاحب‌خانه به من فشار می‌آورد علاوه بر اینکه خرج خانه و بچه‌مدرسه‌ای را هم داشتم، مثل بقیه مجبور بودم که به پیمانکار فشار بیاورم تا حقوقم را واریز کند.

از حرف‌های شهردار ناامید شدیم

وی خاطرنشان کرد: روزی که اعتصاب کرده بودیم، اول نیروی انتظامی آمد و بعد شهردار صدرا؛ البته انگار به اجبار آورده بودنش بدون هیچ سلام و علیکی به ما گفت این چه ‌کاری است که شما کردید؟ من حقوق پیمانکار را پرداخت کردم و به من ربطی ندارد که او به شما داده یا نه اگر بخواهد می‌تواند شما را نگهدارد و یا اخراج کند.

این پاکبان اخراجی تصریح کرد: بعد از حرف‌های شهردار ناامید شدیم، لحن صحبت شهردار و نوع برخوردش با پاکبان‌ها باعث شد که پیمانکار هم برای ما قدرت‌نمایی کند و حقوقمان را پرداخت نکند.

 

وی یادآور شد: آقای (ف) ناظر شهر که وضعیت نظافت معابر را چک می‌کند، اسامی پاکبان‌ها را نوشت و به شهرداری داد، درواقع ماجرای اخراج ما از خود شهرداری آب می‌خورد. سرکارگر به من گفت اگر می‌خواهی منطقه کاری‌ات را تغییر بدهم، یک گوشی همراه باید به من بدهی؛ درواقع از من باج می‌خواست! گوشی را هم به او دادم اما کاری نکرد حتی در اخراج ما هم مؤثر بود.

این مرد جوان در پاسخ به این سؤال که چرا شهرداری صدرا باید نیروهای خود را اخراج کند، بیان کرد: آن‌ها می‌خواستند هرچه می‌گویند انجام بدهیم اما از حقوق و مزایا هم حرفی نزنیم، نیروی توسری‌خور می‌خواهند، انگار ما برده هستیم.

وی افزود: نماینده پیمانکار جدید هم که بین حدود 120 پاکبان حاضر شده بود تا سخنرانی کند، خطاب به ما گفت من یک لیست از اسامی شماها را دارم که اگر بخواهم می‌توانم بعضی‌ها را اخراج کنم. رویه این‌طور است که همان اول کار ما را تهدید می‌کنند.

500 میلیون تومان از شهرداری صدرا طلب دارم

خبرنگار ما به سراغ پیمانکار سابق نیز رفت تا ماجرا را از زبان وی جویا شود.

پیمانکار با بیان اینکه من 400 تا 500 میلیون تومان از شهرداری صدرا طلب دارم، اظهار داشت: قرارداد من تمام شده است و هنوز شهرداری با من تسویه نکرده، پرداختی حقوق به پاکبان‌ها را من هرماه به شهرداری ارائه کردم و فقط حقوق دی‌ماه را واریز نکردم.

وی ادامه داد: نزدیک به یک میلیارد تومان ضمانت‌نامه در شهرداری دارم و باید بیمه کارگران را هم پرداخت کنم تا ضمانت‌نامه من آزاد شود، من صلاحیت اداره کار را دارم و طبق اداره کار هم به پاکبان‌ها حقوق پرداخت کردم، حق اولاد و حق مسکن و بن هم شامل آن‌ها می‌شود.

این پیمانکار افزود: برای پرداختی حقوق ماه‌های قبل تائیدیه بانکی دارم، اگر شهرداری هم به من پولی ندهد، حقوق دی‌ماه کارگران را تا اوایل ماه آینده واریز می‌کنم.

وی در خصوص نیروهای اخراجی نیز گفت: اوایل کارگر اخراجی داشتیم اما اخیراً نه کارگری که دیر آمده یا غیبت کرده اخراج شده و تعهد هم روی پرونده‌اش است.

این پیمانکار در توضیح چرایی اعتصاب پاکبان‌ها ابراز داشت: تعدادی از نیروها که از دوره پیمانکار قبلی حضور داشتند، از بیرون تحریک شدند و می‌خواستند که در کار من اخلال ایجاد کنند، این افراد بقیه را هم تشویق به اعتصاب کردند که اسامی آن‌ها به حراست شهرداری صدرا اعلام شد و در آخر هم اخراج شدند.

خبرنگار ما در تماس تلفنی با شهردار صدرا و روابط عمومی وی نیز پیگیر ماجرا شد اما تاکنون پاسخی را دریافت نکرده است، باوجود اهمیت مسئله که موجب تضییع حقوق پاکبان‌ها شده است، سکوت شهردار صدرا  قابل تأمل و انتقاد است.

آیا شهردار جدید صدرا نیز می‌خواهد رویه غلط و مورد اعتراض مدیریت سابق را طی کند؟ یا اینکه به وظیفه خود در قبال شهروندان صدرا و کارکنان زیرمجموعه پایبند و عامل باشد؟
فارس
انتهای پیام/

نظرات بینندگان