کد خبر: ۱۲۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

جا مانده ها از قطار جذاب شیراز

شیراز، شهری آشنا برای گردشگران است، اما تعداد زیادی از ظرفیت های گردشگری از دید گردشگران پنهان ماندند که برای معرفی بیشتر آنها از «روز شیراز» بهره برد.
به گزارش شیرازه، شیراز، یکی از گزینه های سفر برای گردشگران داخلی و خارجی است، جاذبه های گردشگری در شیراز آنقدر متنوع است تا تمام سلایق را راضی نگه دارد، چه آنها که اهل عرفانند، چه آنها که شیفته تاریخند و چه آنهایی که در سفر گزینه طبیعت را در اولویت قرار می دهند.

حتما شما در روز ۱۵ اردیبهشت، که به نام این شهر رویایی و جذاب نامگذاری شده است در مورد ویژگی های شیراز مطالبی را خوانده اید، اما باید دید آیا تمام زیبایی های شیراز همان هایی است که تاکنون دیده و شنیده اید؟ آیا آرامگاه های سعدی و حافظ، مجموعه زندیه، تخت جمشید و دیگر اماکن معروف شیراز تنها جاذبه های این شهر هستند؟

به این فکر کردیم چه کسی بدون درنظر گرفتن جایگاه مدیریتی خود می تواند به این سوال پاسخ دهد؟ بنابراین به سراغ تورلیدرهای جوان و دغدغه مند شهر رفتیم تا ببینیم آیا در شیراز جای جذاب ناشناخته ای وجود دارد که در صورت مورد توجه قرار گرفتن، بتواند گردشگران را به سمت خود جذب کند و هچنین معرفی برای شهر شیراز شود؟

۳۷۰ هکتار بافت تاریخی بزرگترین نماد شیراز در حال فراموشی

«محمد ده بزرگی» یکی از تورلیدرهای جوان و البته شناخته شده شیراز با تأسف در جواب این سوال می گوید «تا دلتان بخواهد» و می افزاید: شیراز 370 هکتار بافت تاریخی دارد، بافتی که در دل خود جاذبه های زیادی برای تمام سلیقه ها را جا داده است، مجموعه ای از بقعه عرفا، مکان های مذهبی، بقعه شاعران بنام و گمنام، مساجدی که هر کدام بخشی از فرهنگ و معماری قسمتی از تاریخ این سرزمین را در خود حفظ کردند، اما کمتر از آنها مطلع هستیم.

ده بزرگی یکی دیگر از ظرفیت های موردتوجه قرار نگرفته در شیراز را عدم توجه به موزه ها می داند و می گوید: در هر کجای دنیا خانه مشاهیر مهم بوده است و بعد از مرگ و یا حتی برخی در زمان حیاتشان به موزه تبدیل می شود و شیراز که مهد مشاهیر و انسان های مهم است تاکنون به این نکته توجه نکرده است، نکته ای که می تواند درآمد قابل توجه ای را برای شهر شیراز به ارمغان بیاورد.

او خاطرنشان می کند: موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) یکی از غنی ترین موزه هایی است که متاسفانه معرفی نشده است، قسمت کتب خطی این موزه در جنوب کشور نظیر ندارد و اگر بر روی آن کار شود قطعا شاهد سیل گردشگران در این موزه خواهیم بود.

این تورلیدر جوان عنوان می کند: بقعه «شیخ کبیر» و یا «شیخ خفیف» بقعه «شیخ روزبهان»، بقعه «میرزا شریف جرجانی»، «کوچه ادیان» که نماد صلح ادیان در جهان می تواند باشد، خانه های تاریخی احیا شده، حرم حضرت سید تاج الدین غریب (ع) و غیره از مواردی است که می توان برای معرفی شیراز و به تبع آن جذب گردشگر و گسترش صنعت گردشگری استفاده کرد.

«مسجد تاریخی عتیق» شیراز بزرگترین ظرفیت شیراز که مورد کم لطفی قرار گرفته است

«محمدرضا عاملی» یکی دیگر از تورلیدرهای جوان شیرازی که فعالیت زیادی نیز در فضای مجازی دارد در پاسخ به سوال ما، بافت تاریخی شیراز را بهترین گزینه برای معرفی شیراز می داند و می گوید: شهر یزد با بافت تاریخی که قدمت آن خیلی کمتر از بافت تاریخی شیراز است توانسته شهرت جهانی به دست آورد و گردشگران را جذب کند اما شیراز از چنین ظرفیت عظیمی غافل مانده است.

او با اشاره به شرایط بد بقعه «شریف جرجانی» که به روایتی استاد «حافظ شیرازی» بوده است در محله «دُزک» می گوید: از مشاهیر شیراز آنقدر غافلیم که حتی خیلی از شیرازی ها نیز از وجود چنین مکان هایی بی اطلاع هستند، مثلا «مسجد مشیر» با آن قدمت و معماری بی نظیر جدیدا موردتوجه قرار گرفته است.

عاملی بزرگترین ظلم به شیراز را مهجور ماندن «مسجد تاریخی عتیق» می خواند و می افزاید: این مسجد که همسایه دیوار به دیوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) قرار دارد و می تواند به مکانی تبدیل شود که رکورد بازدید را از سایر مکان های تاریخی برباید اما تبدیل به مکانی ساکت و بدون بازدید کننده شده است.

این تورلیدر بیان می کند: این مسجد باتوجه به سبقه تاریخی دارای تاریخ شفاهی و همچنین باورهای مردمی گسترده اش است که یک تورلیدر یک ساعت حرف برای گردشگر خواهد داشت اما حتی فاقد یک تابلوی راهنمای درست است.

او می افزاید: با یک نورپردازی ساده و نصب تابلوهای راهنما در بافت تاریخی شاهد تغییراتی خواهیم بود که قطعا جایگاه شیراز را ویژه تر خواهد کرد، امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعت اصلی خیلی از کشورها است که ایران باتوجه به شرایط تحریم ها می تواند این صنعت را جایگزین نفت کند و شیراز نقش بزرگی در این راه خواهد داشت.

حرف های این 2 تورلیدر شیرازی را شنیدم و احتمالا شما هم از برخی این مکان ها در شیراز بی اطلاع بودید، نامگذاری یک روز به نام «شیراز» باید مسیری باشد برای بهبود شرایط و معرفی هر چه بیشتر این شهر، اما هر سال فقط شاهد جشن هایی با برنامه های گاها تکراری هستیم و این در حالی است که استان های همجوار در حال ربودن گوی سبقت در معرفی شهرهای خود و توسعه صنعت گردشگری هستند.

شبستان

انتهای پیام/
نظرات بینندگان