کد خبر: ۱۳۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

هشدار درخصوص موج جدید هجوم ملخ‌ها به فارس/ انتقاد استاندار فارس از اعتبارات تخصیص یافته برای مقابله با ملخ

با توجه به پیش‌بینی موج جدید هجوم ملخ‌ها از هفته آینده و افزایش روزبه روز تعداد استان‌ها و شهرستان‌های درگیر باید عزم ملی برای مقابله با این آفت جزم شود.

به گزارش شیرازه، استان‌های جنوبی کشور از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفتند. این نوع ملخ‌ها در مسیر خودشان هر نوع گیاهی را کامل می‌خورند و از بین می‌برند بنابراین تهدید بزرگی برای امنیت غذایی محسوب می‌شوند و ضرورت دارد در سطح ملی و استان جلسات ستاد بحران برای مدیریت مقابله با این آفت تشکیل شود و استان های درگیر با استان‌های معین جلسات مشترک برگزار کنند.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه اعتبارات تخصیص داده شده برای مقابله با آفت ملخ کافی نیست و ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در این درخصوص چه تدابیری اندیشیده است، گفت: متاسفانه در سال جاری با بلایای طبیعی مختلفی مواجه بودیم که یکی از آن‌ها هجوم سیل ملخ‌ها به فارس بود که شهرستان‌هایی از فارس را درگیر کرد.

وی اقدامات انجام شده توسط جهاد کشاورزی و مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست در راستای مقابله با این آفت را خوب ارزیابی و اظهار کرد: تا کنون بیش از ده هزار هکتار از اراضی مختلف فارس به وسلیه دو دستگاه هواپیمای سم‌پاش و تراکتور و ادوات مربوطه سم‌پاشی شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه دو دستگاه هواپیمای سم‌پاش و تعداد زیادی تراکتور و سمپاش‌های دستی برای مقابله با ملخ درنظر گرفته شده است، گفت: با توجه به گستردگی هجوم ملخ‌ها امکانات موجود کافی نیست و باید از امکانات مردمی هم استفاده شود.

حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز از افزایش تعداد شهرستان‌های درگیر مقابله با ملخ به 13 شهرستان خبر داد و گفت: موج جدید ملخ‌ها در راه است و پیش‌بینی شده هفته آینده دسته‌های بسیار بزرگ ملخ از عربستان به فارس هجوم آورند.

وی امکانات این سازمان برای مبارزه با ملخ‌هایی که از هفته آینده به اراضی فارس هجوم می‌آورند را کم دانست و تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته حتی کفاف تهیه سم را نمی‌دهد.

اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزى طی اطلاعیه‌ای به کشاورزان و باغداران هشدار داد مرتب باغات و مزارع خود را بررسی کنند تا در صورت نیاز به تهیه سم و سمپاشی بپردازند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ملخ ، سم پاشی ، ملخ صحرایی
نظرات بینندگان