کد خبر: ۱۳۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸

آتش زدن کاه و کلش؛ امری که آب و هوا را آلوده می کند

فصل آتش زدن کاه و کلش در کشت‌زارهاست، اقدامی که علیرغم آسیب زدن به طبیعت و بی اثر بودن، هرساله انجام می شود و حتی در سال جاری نیز فزونی یافته است.
به گزارش شیرازه، دیدگاهی سنتی بین زارعین وجود دارد که باید برای قوت گرفتن زمین، بقایای کشت قبل را به آتش کشید.

کشاورزان برای این اقدام خود دلایل دیگری نظیر سریع‌تر آماده شدن زمین برای کشت بعدی را نیز عنوان می‌کنند.

اما در طرف مقابل متخصصین آکادمیک می‌گویند که آتش کشیدن بقایای گندم‌زارها و کاه هیچ ارتباطی با قوت گرفتن زمین ندارد و تنها آب و هوای منطقه را آلوده و زمین را نیز ضعیف می کند.

سالیان درازی است که این دو دیدگاه در تقابل با هم هستند و حتی رویه قضایی هم نتوانسته مانع انجام این کار شود و هیچکدام از طرفین نیز از عقاید خود دست برنداشته‌اند.

در سال جاری نیز این تقابل ادامه دارد و به دلیل افزایش سطح زیر کشت گندم و همچنین جایگزین کردن کشت برنج در گندم زارها در پی بارش‌های اخیر، آتش زدن کشت‌زارها فزونی یافته است.

یکی از مناطقی که این تقابل همیشه بین مسئولان و زارعان آن وجود داشته شهرستان مرودشت فارس در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز است و امسال نیز در این منطقه و خصوصاً شهر کامفیروز از توابع این شهرستان که قطب تولید برنج استان است آتش زدن گندم‌زارها افزایش چشمگیری دارد.

بسیاری از کشاورزان کامفیروزی امسال نیز مانند سالیان اخیر به دلیل خشکسالی، کشت گندم را به جای برنج در دستور کار خود قرار داده بودند اما با افزایش بارندگی در سه ماه گذشته و رهاسازی آب سد ملاصدرا، اکنون در حال برداشت زودهنگام گندم و جایگزین کردن کشت برنج به جای آن هستند و به دلیل آنچه دست یافتن به سرعت پاکسازی زمین توصیف کرده اند، روش آتش زدن بقایای کاه و کلش را برگزیده‌اند که کشت محصول پرآب بر برنج را از دست ندهند.

به همین دلیل در یکماه گذشته این شهر در اغلب موارد در دود غلیظی ناشی از آتش زدن کشت‌زارها غوطه ور بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت: آتش‌زنندگان کشت‌زارها

به دستگاه قضا معرفی می‌شوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اخطاری جدی مبنی بر برخورد قانونی با متخلفین آتش زدن کاه و کلش داده و اینکه افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

عزیز رحیمی می‌گوید که با هماهنگی صورت گرفته با اداره محیط زیست، تعدادی از متخلفین آتش زدن بقایای گیاهی گندم و جو پس از برداشت به مراجع قضایی معرفی شدند و روند پیگیری و معرفی افراد خاطی به مراجع قانونی ادامه دارد.

رحیمی با اشاره به مواد قانونی حفاظت و بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا و قانون مدیریت پسماند آتش زدن کاه و کلش را ممنوع دانسته و از معرفی متخلفان به مراجع قضایی و برخورد جدی با آنها سخن گفته است.

اینکه کشاورزان باید نسبت به افزودن بقایای گیاهی به خاک همراه با کود و با استفاده از ادوات مناسب خاک‌ورزی حفاظتی اقدام کنند نیز از دیگر گفته‌های رحیمی است.

کاه و کلش سرمایه است

وی همچنین با اشاره به مصارف کاه در زمینه تولید علوفه و تهیه بستر تولید قارچ می‌گوید که کاه و کلش در زمین یک سرمایه است و آتش زدن آن سبب از بین رفتن سرمایه کشاورز خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت معتقد است که سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش ماده آلی خاک، کاهش جمعیت میکروب‌های مفید خاک، کاهش ظرفیت نگهداری رطوبت وکاهش عناصر غذایی در خاک می‌شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در سال جاری سطح زیر کشت گندم به روش آبی حدود ۲۶۰ هزار هکتار و روش دیم نیز حدود ۱۳۵ هزار هکتار است که در اغلب موارد این کشت‌زارها بعد از برداشت گندم طعمه حریق می‌شوند.

ایرنا

نظرات بینندگان