کد خبر: ۱۳۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۸
توسط انجمن سینمای جوان فارس در شیراز؛

نخستین «پیچینگ» شورای استانی تولید فیلم کوتاه کشور برگزار شد

نخستین نشست پیچینگ شورای استانی تولید فیلم کوتاه کشور که به‌معنای ساز و کار دفاع از فیلمنامه در حداقل زمان برای اختصاص بودجه است، توسط انجمن سینمای جوان فارس در شیراز برگزار شد.
شیوه پیچینگ از جدیدترین روش‌های موجود برای تولید فیلم است که در آن فیلمسازان پس از مشاوره با کارشناسان به دفاع از طرح خود می‌پردازند و درصورت پذیرش برای ساخت آن از انجمن سینمای جوان بودجه دریافت می‌کنند.

نخستین «پیچینگ» شورای استانی تولید فیلم کوتاه کشور برگزار شد

در این برنامه که در مجتمع فرهنگی و هنری هنرشهر آفتاب شیراز برگزار شد، گروه ۵ نفره داوری شامل محمدرضا حق نگهدار، نادعلی شجاعی، سهیل امیر شریفی، لیلی گله داران و کریم لک‌زاده به بررسی ۴ فیلمنامه پرداختند.

فیلمنامه‌های نشانی از نگین امین‌زاده، بازاریاب اثر فرزاد قبادی نژاد، زنده باد کنترل از آزاده مسیح‌زاده و بی هوشی به قلم غلامرضا یزدانی در نخستین برنامه پیچینگ شیراز پس از ارائه توسط کارگردان ها، مورد بررسی هیأت داوران قرار گرفتند.

داوران پس از شنیدن دفاع کارگردانان با ارائه پیشنهادها و پرسش‌هایی طرح را پخته‌تر کردند و در نهایت برای برگزیدن فیلمنامه‌های شایسته دریافت هزینه تولید به شور نشستند.

فیلم نشانی به نویسندگی و کارگردانی نیگن امین زاده با مدت زمان ۲۰ دقیقه اقتباسی است از یکی کتابهای محمد کشاورز که به تهیه کنندگی ارسلان زمانی قرار است ساخته شود. ارسلان زمانی برای دفاع از فیلم نامه پس از بیان خلاصه داستان گفت: این فیلم ماهیتی اجتماعی خواهد داشت.

فرزاد قبادی نژاد، کارگردان فیلم بازاریاب نیز در توضیح فیلم نامه خود گفت: جدای از فیلم نامه که ماهیتی اجتماعی دارد، نور و فضاسازی در این فیلم از ویژگی های آن خواهد بود.

مستند داستانی زنده باد کنترل به کارگردانی آزاده مسیح زاده، دیگر فیلمی بود که در این پیچینگ مورد بررسی قرار گرفت. فیلمی که برای اولین بار قرار است خاطرات جامعه را در مورد برخی از اپیزودهای خاص فیلم ها در جامعه ایران و مردم جهان با هم مقایسه شوند. این فیلم به نوعی بیان کننده تاریخ شفاهی سینما خواهد بود.

غلامرضا یزدانی کارگردان فیلم بی هوشی پایان دهنده این نشست بود. او فیلمش را حاصل تجربیات شخصی خود می داند که بیش از ۴ بار نیز مورد بازنویسی قرار گرفته است.

علیرضا توکل، رئیس انجمن سینمای جوان فارس در حاشیه این برنامه، گفت: در این مرحله، پذیرش در دو گام انجام می‌شود و فیلمنامه‌های فیلمسازان هر استان در ابتدا با بارگذاری در پرتال سینمای جوان، در یک مرحله به صورت آنلاین توسط شورای تولید بررسی و امتیازدهی می‌شود و فیلمنامه‌هایی که حدنصاب امتیاز را برای مرحله دوم کسب می‌کنند به صورت حضوری به دفاع از طرح خود در زمانی معین می‌پردازند.

نظرات بینندگان