کد خبر: ۱۳۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

حرکتهای جهادی، عملا تمرینی برای خودسازی و تمرکز بر خلوص، تحمل سختی، ارتباط با قشر مستضعف است. این اردوها زمینه ساز و تربیت نیروی جوان جهت دولت جوان انقلابی خدمتگذار است.

به گزارش شیرازه، گروه های جهادی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمده و در هر دوره ای از عمر این نظام، همراه و هم پای مردم، به حل معضلات، چالش ها و مشکلات جامعه پا به پای مسئولین و حتی گاهی جلوتر، اقدامات قابل توجهی داشته اند.

پس از انحلال جهاد سازندگی، جوانان جهادگر در قالب گروه های مختلف جهت ارائه خدمات عمومی یا تخصصی، به صورت خودجوش تشکیل شدند که با برنامه ریزی و هدایت بسیج سازندگی، در مناطق محروم شهرها و روستاها، به ارائه خدمات می پردازند.

حضور و فعالیت این گروه ها، با توجه به معضلات اقتصادی و جالش های بیکاری در جامعه، نمود و ارزش بیشتری پیدا کرده و بسیج سازندگی در ساماندهی این گروه ها، نقش اساسی را به عهده گرفته است؛ اگرچه شاید بعضی از این گروه ها، از بچه های عضو پایگاه ها یا اقشار مختلف بسیج نیستند، اما عموما در مساجد، کانون های فرهنگی، مدارس و دانشگاه ها تشکیل شده اند.

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

آمادگی نیرو‌های بسیجی می‌تواند در بهبود سایر زمینه‌ها از جمله حل مشکلات بیکاری چالش‌های اجتماعی و توانمندسازی بسیجیان و زمینه‌های دیگر مؤثر واقع شود. بر همین اساس هر پایگاه و مسجدی در دل خود گروه‌های جهادی تشکیل داده و به مشکلات زیرمجموعه خود در حوزه استحفاظی و حتی بیشتر می پردازند.

با افزایش تعداد گروه های جهادی، جهت مقابله با موازی کاری و ساماندهی، بسیج سازندگی وارد عمل شده شوراهای استانی و شهرستانی را تشکیل داده است.

شکرالله مسکویی مدیر مطالعات حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان فارس که از تشکیل شورای استانی و شهرستانی جهادی در این استان خبر داده بود، هدف از این کار انسجام بهتر گروه‌های جهادی استان است.

وی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: مجمع استانی تشکیل شده و در ذیل آن، در کل شهرستان ها، برای همفکری و سازماندهی گروه های جهادی است.

مسکویی با یادآوری اینکه در استان فارس، بالغ بر 500 گروه جهادی داریم اظهار داشت: چندین گروه فرهنگی و عمرانی در استان خوزستان پابه پای نیروهای رسمی سپاه و بسیج، در حال بازسازی منازل سیل زدگان هستند و در استان هم در حوزه های فرهنگی، پزشکی، عمرانی و معیشت در حال فعالیتند.

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

حرکت های جهادی دانشجویی، بستر تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

یکی از توانمندترین و تخصصی ترین گروه های جهادی، گروه های جهادی دانشجویی است که عمدتا تحت مدیریت بسیج دانشجویی فارس فعالیت می کنند.

میثم فضل الله پور، مسئول گروه های جهادی ناحیه بسیج دانشجویی فارس در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه بسیج دانشجویی در بیشتر دانشگاه های استان گروه های جهادی دارد و دانشجویان در همه شهرستان ها و گستره استان در این فعالیت ها حضور دارند اظهار داشت: اردوهای ما در در دو مقطع عید نوروز و تابستان به دلیل تعطیلی دانشگاه ها، با استقبال بیشتری روبروست و در تابستان، به صورت متمرکز این اردوها را در استان داریم.

وی افزود: دانشجویان فارس در 90 گروه جهادی در سطح استان فعالیت می کنند و بالغ بر 2هزار و 200 نفر در تابستان امسال در این اردوها در 11 عرصه فعالیت می کنند.

فضل الله پور عرصه های خدمتی گروه های جهادی دانشجویی را درمان، عمرانی، تربیتی، آموزشی، دامپزشکی، کشاورزی، مطالبه گری، حقوقی، و مشاوره بیان کرد و ادامه داد: در بعضی عرصه ها دانشجویان قوی تر وارد عمل شده اند مثل عمرانی و فرهنگی، اما بعضی عرصه های دیگر تخصصی است مثل مشاوره یا حقوقی، یا پزشکی و سلامت.

وی عرصه عمرانی و فرهنگی را پراستقبال ترین عرصه های خدمتی در گروه های جهادی دانشجویی معرفی کرد و گفت: در سیل اخیر، در سه استان لرستان، خوزستان و گلستان علاوه بر خود شیراز، خدماتی ارائه دادند.

مسئول گروه های جهادی بسیج دانشجویی فارس، با تصریح بر اینکه دانشجویان به صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "سیل را رها نکنید" لبیک گفتند و هم اکنون در گرمای بیش از 50 درجه استان خوزستان، جهت ساخت و ساز و مرمت روستاهای سیل زده و مناطق محروم این استان را انجام می دهند اظهار داشت: در استان هم گروه هایی در محروم ترین نقاط استان تمرکز داشته و در حال خدمت رسانی به مردم محروم هستند.

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

فضل الله پور گفت: چون برنامه خدمات رسانی در استان خوزستان متمرکز است، سه گروه از دانشجویان استان به استعداد 35 حضور دارند، اگرچه در روزهای سیل، بیش از 400 نفر دانشجو ی استان در قالب گروه های مختلف جهادی جهت خدمات رسانی در استان های سیل زده حضور داشتند.

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه به بدنه جامعه متصل است و این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، به مدیران آینده تزریق خواهند شد، تصریح کرد: فقر مسئولینی که درد مردم را بدانند، با نیروهایی که در این اردوها شرکت می کنند، برطرف خواهد شد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، 20 بار لفظ گروه های جهادی و حرکت های جهادی را مطرح کردند که در آینده، کشور به چنین مدیرانی نیاز دارد و این حرکتهای جهادی، مدیر جهادی را تربیت می کند، جوانان با دیدن مردم محروم و محرومیت در مقاط مختلف جامعه، راه برون رفت از محرومیت و فضای ارتباطی با کف جامعه را تمرین می کنند.

وی با یادآوری اینکه این حرکتهای جهادی، عملا تمرینی برای خودسازی و تمرکز بر خلوص، تحمل سختی، ارتباط با قشر مستضعف است تأکید کرد: این اردوها زمینه ساز و تربیت نیروی جوان جهت دولت جوان انقلابی خدمتگذار است.

علاوه بر گروه های دانشجویی، گروه های دیگری در گوشه گوشه شهرها و حتی روستاها به عنوان گروه های جهادی به اقشار محروم و مستضعف، خدمات رسانی می کنند که یکی از این گروه ها، گروه جهادی "جهادگران انقلابی" در شهرستان فساست که بالغ بر 200 عضو در قالب 30 گروه 6تا 8 نفره دارد که همه نوع تخصص ساختمانی در زمینه عمران و ساخت و ساز ساختمان را در این گروه جهادی داریم.

به گفته حجت الاسلام محسن درستکار مدیر این گروه جهادی، همه اعضای شورای مرکزی گروه جهادی "جهادگران انقلابی"، خود صاحب گروه های جهادی کوچکتر، اما فعال بوده اند که با تجمیع چندین گروه، این گروه واحد را دوسال پیش ثبت کردیم، اگرچه سالها پیش از آن، خرده گروه های جهادی تشکیل دهنده، فعالیت های جهادی زیادی داشته اند.

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

درستکار گفت: این گروه در جشنواره ملی جهادگران سال 97، به عنوان گروه ویژه شهرستان و استان معرفی شد و یکی از گروه های ویژه و برتر کشور از میان 33 گروه برتر در کشور است که زیر نظر آستان قدس رضوی هم هست.

به گقته وی، عمده فعالیت های این گروه، کارهای عمرانی و سازندگی و مجرومیت زدایی است، اگرچه در بحث فرهنگی و رسیدگی به امور محرومین، رسیدگی به بیماران صعب العلاج، برگزاری یادواره شهدا را در طول سال هم انجام می دهند.

درستکار با بیان اینکه هم اکنون در مناطق محروم شهرستان فسا و نیز استان فارس هم فعالیت می کند اظهار داشت: دو گروه به استعداد 13 نفر به منطقه شعیبیه اهواز که از مناطق سیل زده و محروم است، جهت خدمات عمرانی و فرهنگی اعزام کرده ایم.

مدیر این گروه جهادی همچنین از احداث 50 واحد مسکونی در این روستای سیل زده خبر داد و گفت: این ساخت و سازها طی سه مرحله کرسی چینی، سقف و مرحله پایانی به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: از 21 مرداد ماه که در این روستای سیل زده آغاز به کار کردیم تا کنون، در 14 واحد را شروع به ساخت کردیم که شالوده کنی، پرکردن شالوده، دیوارچینی، آرماتور بندی و بافتن ستون های هر عرصه (86 و 103 متری) را انجام داده ایم.

گروه جهادی دیگر، گروه "شهید نامجو" از جهرم است که با مدیریت مجتبی علی پناه، از سال 93 فعالیت حود را آغاز کرده است.

علی پناه، عرصه های فعالیت این گروه را عمرانی، بهداشتی و حمایتی بیان کرد و گفت: در عرصه عمرانی، ساخت و بهسازی نمازخانه، منزل مسکونی، حمام، سرویس بهداشتی، لایروبی چشمه های روستایی و عشایری، ساخت کامل حسینیه، رنگ آمیزی منازی محرومین، رنگ آمیزی سالن و کلاس های مدارس، طراحی و نقاشی سالن و نمازخانه و کلاس های مدارس را انجام می دهیم.

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

به گفته وی، در عرصه بهداشتی، اعزام تیم های پزشکی به روستاهای بزرگ و کوچک چندین نوبت در سال، برپایی بیمارستان صحرایی هر شش ماه در بخش‌های مختلف شهرستان با حضور پزشکان متخصص، فوق تخصص و عمومی، کمک به دانشگاه علوم پزشکی جهرم در طرح پایش سلامت، برپایی ایستگاه های سلامت در شهر، کمک به حوزه های مقاومت و اعزام پرستار و پزشک برای تست های پزشکی بسیج و گردان ها از جمله اقدامات انجام شده توسط این گروه جهادی است.

حرکت های جهادی، بسترساز تربیت مدیران جوان انقلابی خدمتگذار

علی پناه با بیان اینکه توزیع بسته های حمایتی مواد غذایی در بین مردم محروم هم از جمله خدمات محرومیت زدایی و حمایتی این گروه است، از اعزام یک تیم 50 نفره در قالب یک اتوبوس و 4 دستگاه خودروی سبک با تجهیزات کامل به مناطق سیل زده جنوب خبر داد.

به گفته این مدیر گروه جهادی، جمع آوری و ارسال چندین خودروی سبک از ارزاق اولیه و کمک های مردمی به مناطق سیل زده از دیگر اقدامات این گروه بوده است.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان