کد خبر: ۱۳۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
خودروهایی که نه در پارکینگ هستند، نه در بازار!

دست‌های پشت پرده در کاهش لاک‌پشتی قیمت خودرو

بررسی آخرین وضعیت قیمت ها در روزهای اخیر نشان می دهد که علیرغم اتفاقاتی که در مورد خودروهای تولیدداخل در کشور افتاده است،این میزان اندک کاهش قیمت منطقی نیست و بازار خودرو باید شاهد کاهش قیمت بیشتری باشد.
به گزارش شیرازه، طی رزوهای گذشته شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی مانند سمند، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ ساینا و ... بوده ایم که این کاهش قیمت ها در قبال افزایش ناگهانی قیمت خودرو طی دو سال گذشته نقریباً کمتر از یک درصد است؛ به طوری که تغییرات قیمت در برخی از خودروها حدوداً یک میلیون تومان بوده است.

این کاهش قیمت های جزئی در حالی است که قیمت ارز و طلا در ماه های گذشته کاهش هایی داشته است اما روند کاهش قیمت در بازار خودرو به شدت کند و حتی در برخی موارد کمتر از یک میلیون تومان بوده است.

بررسی ها نشان می دهد قیمت انواع MVM از سری محصولات مدیران خودرو تغییری نسبت به روزهای قبلی ندارد اما قیمت انواع جک از محصولات کرمان‌موتور تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

محصولات ایران خودرو بعد از مدت‌ها به کاهش قیمت روی آورده‌اند، البتهاین کاهش قیمت ها به شکل تأثیرگذار در بازار خودرو نبوده؛ چراکه این تغییر قیمت ها بین 300 هزار تومات تا یک میلیون تومان بوده است؛ طوری که امروز پژو ۴۰۵ GLX در بازار ۳۰۰ هزار تومان ارزان شده و با قیمت ۷۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

بررسی آخرین وضعیت قیمت ها در روزهای اخیر نشان می دهد که علیرغم اتفاقاتی که در مورد خودروهای تولیدداخل در کشور افتاده است،این میزان اندک کاهش قیمت منطقی نیست و بازار خودرو باید شاهد کاهش قیمت بیشتری باشد.

 

خودروهایی که به بازار آمدند اما اثری در کاهش قیمت مشاهده نشد

یکی از راه کارهایی که می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد، ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضاست؛ در ماه های گذشته بارها به بهانه های مختلف خودروسازان اعلام کرده بودند که به خاطر کمبود قطعات، بسیاری از خودروهای خود را در انبار نگه داشته و امکان عرضه آنها را به بازار ندارند.

همین مساله باعث شده بود که اختلاف قیمت فاحشی میان قیمت کارخانه و قیمت بازار خودروها به وجود آید و قیمت خودرو تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

در همین راستا پیش از این فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت، اعلام کرده بود که تعداد خودروهای ناقص تولید شده در کف کارخانه‌ها در حال رسیدن به عدد صفر است.

وی همچنین گفته بود: هر هفته حدود ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودرو از کف پارکینگ خودروسازان خارج می شود. تعداد خودروهای ناقص تولیدی کارخانه‌های خودروساز در حال رسیدن به عدد صفر است به طوری که روزانه هیچ خودروی ناقصی تولید نشود.

رقم اعلامی خروج خودروها از پارکینگ و ورود آنها به بازار رقم کمی نبوده و این میزان خروج حاکی از پر شدن بازار از خودرو های داخلی و نزدیک شدن عرضه و تقاضاست اما آنچه که اهمیت دارد این است که کاهش قیمت های یک ماه گذشته متناسب با میزان خودروی آزاد شده در بازار نبوده است.

در شرایطی که خودروسازان مدعی هستند پارکینگهای خود را خالی کرده اند اما اثری از کاهش قیمت در بازار نبوده و این خود حاکی از اتفاقات جدید در بازار خودرو و دست های پشت پرده برای بالا ماندن قیمت خودرو است.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این باره می گوید افرادی که ایران خودرو و سایپا اداره می کنند افراد تازه به دوران رسیده نیستند. روش این افراد این است که باج می دهند تا بمانند.

وی معتقد است که این افراد باج را به نمایندگان مجلس فرصت طلب، رانت خوار و زیاده خواه می دهند. گاهی برخی از نمایندگان یک لیستی از افراد برای استخدام در شرکت های خودروسازی می دهند و این افراد اطاعت می کنند.

با گذشت بیش از 18 ماه از آشفته بازار خودرو در کشور هنوز این بازار به ثبات نسبی نرسیده است و روزانه خبرهای زیادی در حوزه خودرو و فسادهای زیاد در این حوزه منتشر می شود؛ در شرایطی که بازارهای حاشیه ای به ثبات نسبی رسیده است به نظر می رسد دست های پشت پرده مانع رسیدن بازار خودرو به یک ثبات نسبی شده اند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان