کد خبر: ۱۳۲۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

پلیس شیراز به دنبال فردی که از دیوار ارگ کریمخان بالا رفت/ عکس

مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس گفت: این اداره كل شكایتی به دستگاه قضایی در مورد اقدام فرد بالارونده از دیوار ارگ كریمخان در شیراز تسلیم كرده و پلیس فتا در حال شناسایی عامل اصلی این واقعه است.
مصیب امیری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارگ كریمخانی از جاذبه های گردشگری شیراز و ثبت شده در آثار ملی است و همه تدابیر برای حفاظت و مراقبت از این بنای دوره زندیه انجام می شود. 
وی ادامه داد:‌بالا رفتن از دیوار ارگ برای خودنمایی كاری ناپسند است كه می تواند به سلامت فرد و بنا لطمه بزند. 
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شهروندان خواست تا نسبت به موارد مشابه حساسیت بیشتری داشته باشند و با دیدن چنین صحنه هایی موارد را سریعا به پلیس اطلاع دهند. 
وی ادامه داد:‌همه ما برای مراقبت و حفاظت از بناهای تاریخی مسئولیت داریم،صرفا میراث فرهنگی مسئول بناها و آثار فرهنگی و تاریخی نیست، حفاظت از این آثار باید به عنوان یك فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود. 
ارگ كریم‌خانی از جمله آثار تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است و در میدان شهرداری این شهر قرار دارد. 
كریم خان زند برای ساخت این ارگ از بهترین هنرمندان و معماران آن دوره دعوت به همكاری كرد. این معماران و هنرمندان به دلیل مهارتی كه داشتند توانستند این ارگ را بسیار سریع بسازند. 
ساخت ارگ كریم خانی كه در واقع دژی نظامی بوده است، بین سال‌های 1766 و 1767 میلادی انجام شد. 
بنای افراشته ارگ كریم‌خانی، تركیبی از دو معماری مسكونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یك دارای یك ایوان و شش اتاق مسكونی در دو طرف آن است. 
ارگ اندرونی، كاخ سلطنتی كریم خان و خانواده‌اش بوده كه در زمینی به مساحت حدود 13 هزار متر مربع با حدود 4000 متر مربع زیر بنا در غرب میدان توپخانه قدیم واقع است. 
اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده و جوانی را نشان می دهد كه از دیوار ارگ بالا می رود و سپس پایین می آید. 


نظرات بینندگان