کد خبر: ۱۳۲۴۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
فضا سازی شهری فراموش شد؛

دو روز از محرم گذشت و شهرداری شیراز هنوز درخواب است

شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در بخش فضاسازی محرم از سایر شهرهای کشور عقب مانده تا شهرداری به عنوان متولی شهر در خواب غفلت باشد.
به گزارش شیرازه، انتظار از استان فارس و شهر شیراز به خاطر سومین حرم اهل بیت (ع) بودن بیشتر از سایر شهرها است همان گونه که در بزرگترین اجتماع شیعیان در اربعین، استان فارس نقش کلیدی دارد در برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم نیز باید تعیین کننده و تأثیرگذار باشد.

مهر نوشت: ایجاد فضایی ماه محرم را جلوه گر کند حلقه مفقوده شیراز است و به جز تکایا که همگی توسط گروه‌های مردمی ایجاد شده است دیگر برنامه‌ای برای هرچه پرشکوه‌تر برگزار کردن دهه اول محرم در شیراز دیده نمی‌شود.

در این راستا نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه ۸ شهریور گفت: نخستین مسئله جلوه شهر است، شیراز شهری است که به محبت اهل بیت (ع) بنا شده است و هر کس در آن این گونه نباشد غریبه است، در این شهر بت پرستیده نشده، از روزی که خاندان آل‌بویه بودند این شهر میدان عشق علی (ع) و آل‌علی (ع) است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب شیراز را حرم سوم اهل بیت (ع) در ایران نامگذاری کرده‌اند، گفت: وقتی در حرم سوم وارد می‌شوید، جلوه شهر باید در شأن اهل بیت (ع) باشد در ماه محرم این جلوه را افزایش دهید.

امام جمعه شیراز با اشاره به فاصله ۵۶ کیلومتری شرق و غرب شیراز افزود: در هر جای این فاصله که عبور می‌کنیم باید جلوه محبت امام حسین (ع) مشخص باشد، وظیفه مردم، شهرداری و مسئولان است هر کس به اندازه خودش و توانش این کار را انجام دهد.

وی درباره جلوه شیراز در أیام محرم، بیان کرد: در شیراز کسی که دلش به عشق امام حسین (ع) نیست غریبه محسوب می‌شود و شهر باید در این عشق و محبت جلوه کند. وی همچنین گفته بود این امر وظیفه مردم، شهرداری و سایر مسئولان است و اینکه یک اداره‌ای دریغ کند که حتی یک پرچم به نام امام حسین (ع) نصب کند پسندیده نیست و در عین حال تذکر داد که بودجه‌های فرهنگی شهر باید در این رویدادها مورد استفاده قرار گیرد.

پس از آغاز محرم شاهد ایجاد تکایا و هیأت‌های مذهبی در شهر شیراز بودیم اما سوال اینجاست چرا شهرداری و شورای شهر که دارای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و گردشگری و زیارت است هیچ برنامه‌ای برای جلوه شهر ندارد؟

شهردار و معاون فرهنگی شهرداری باید پاسخگو باشند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اگر شهرداری کوتاهی در فضاسازی شهر برای ورود به محرم کرده باشد شهردار شیراز و معاون فرهنگی شهرداری باید پاسخگو باشند.

احمد تنوری با اشاره به اینکه به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری در امور فرهنگی توجه به شعائر اسلامی یکی از وظایف فرهنگی شورای شهر است، بیان کرد: اگر تعداد تکایا و هیأت‌های مذهبی در شهر کاهش یافته باشد و شهرداری در این تقلیل مقصر باشد این موضوع را پیگیری خواهم کرد با این حال طی نظارت‌هایی که صورت گرفته برخی از هیأت مذهبی که سالهای گذشته فعال نبودند مجدداً فعال شده‌اند.

وی اضافه کرد: در بافت تاریخی و فرهنگی شاهد برپایی هیأت‌های مذهبی بوده‌ایم که پیش تر به دلایل مختلفی در سالیان قبل این هیأت‌ها در ماه محرم برقرار نمی‌شدند و به طور کلی می‌توان گفت هیأت‌های مذهبی در شیراز نسبت به سال قبل افزایش یافته‌اند.

تنوری در پاسخ به این سوال که عملکرد شهرداری شیراز را در فضاسازی شهر برای ورود به محرم چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: پس از پایان دهه اول محرم می‌توان به این پرسش پاسخ داد و باید اندکی صبر کرد تا عملکرد شهرداری در این حوزه قابل بررسی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز اضافه کرد: شهرداری نیز همچون سال‌های قبل در ماه محرم دارای هیئت مذهبی است که در دهه اول محرم نسبت به برگزاری آئین‌های این دهه اقدام می‌کند.

واکنش شهرداری: دهه دوم اقدام می‌کنیم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه عمده برنامه‌هایی مذهبی که در دهه اول محرم در شیراز اجرا می‌شود رویکردی مردمی دارد شهرداری شیراز برای دهه دوم محرم برنامه ریزی ویژه ای کرده است.

ابراهیم گشتاسبی راد با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه در دهه دوم محرم بیان کرد: مناطق کمتر توسعه یافته جامعه هدف اقدامات شهرداری شیراز در دهه دوم محرم است.

معاون شهردار شیراز در پاسخ به این سوال که شهرداری به عنوان متولی شهر شیراز برنامه‌ای برای فضاسازی شهر برای ورود به محرم نداشته است تصریح کرد: شهرداری وظایفی دارد و بر اساس آن وظایف در حال کار کردن هستیم اما شهر وسیع است و اگر می‌خواهیم اقصی نقاط شهر فضاسازی شود مردم باید خودشان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی شهرداری محدود است، اضافه کرد: بیش از ۱۱۰ بیلبورد سطح شهر با طرح‌های مناسب محرم آماده شده و در شهر وجود داشته‌اند البته طبق قرارداد شهرداری با کانون‌های تبلیغاتی بیش از ۸ درصد فعالیت‌های این کانون‌ها در راستای اقدامات فرهنگی اختصاص خواهد یافت.

گشتاسبی راد ضمن تصریح اینکه بخش اعظمی از بودجه این سازمان به چاپ بنر اختصاص یافته است، افزود: تقسیم کار باید میان دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد و از ظرفیت واحدهای صنفی در اذین بندی شهر استفاده شود تا شیراز بیشتر حال و هوای محرمی داشته باشد.

انجام اقدامات فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ عاشورا و انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعد از جمله اقداماتی است که شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز باید در نظر داشته باشند و یکی از راه‌های نمود این انتقال فرهنگ فضاسازی و جلوه گری شهر برای گسترش فرهنگ عاشورا و شور حسینی است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مرصاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
0
سلام
البته که کمیته یا سازمان فرهنگی شهرداری وظایفی دارد اما یک سوال در اینجا مطرح است :
سازمان تبلیغات اسلامی با آن ساختمان شیک و خوش بر رو در این شهر چه وظیفه یی دارد؟
اگر این سازمان بودجه مخصوص این کار رادر جای خود صرف کند شهرداری هم میتواند در خدمات شهر و.....‌.‌بهتر خدمت رسانی کند