کد خبر: ۱۳۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

حکایت افتخارآفرینی‌های استان فارس در گفتگوی شیرازه با یادگاران دفاع مقدس

نقش‌آفرینی سپاه، بسیج و ارتش و نقش رزمندگان، ایثارگران و شهدای استان فارس در دفاع مقدس نقشی درخشان است و در هرگوشه‌ای از این دیار پهناور سینه‌‌هایی هستند که شرح دلاورمردان و بزرگ‌زنانی که با رشادت و جهاد حماسه‌هایی تاریخی و عاشورایی ثبت کردند، را نقل می‌کنند.
به گزارش شیرازه، تاریخ هشت ساله دفاع مقدس سمبلی از ایثار، شهادت و مقاومت رزمندگانی است که قله‌های بلند حماسه را در راه دفاع از کیان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در نوردیده اند، ‌آنانی که با اهدای خون و جانشان سطر سطر تاریخ این مرز و بوم را قلم زده‌اند.

 داستان عجیبی است حکایت بودن‌ها و ماندن‌ها. بودن‌های بی‌حاشیه و ماندن‌ها جاودانی. 

هشت سال دفاع مقدس حکایتی از بزرگمردان و بزرگ‌زنانی که باعزت و غریبانه حماسه‌ها خلق کردند و این فرزندان علی و فاطمه با اقتدا به حسین زمان خود، عاشوراها خلق کردند که در تاریخ پرفراز و نشیب این دیار بی‌نظیر بوده‌ است.

که به فرموده امام خامنه‌ای: می‌خواهم بگویم که این جنگ یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم. امام سجاد علیه‌السلام توانست همان چند ساعت، گنج عاشورا را استخراج کند. امام باقر علیه‌السلام و ائمه بعد از ایشان استخراج کردند و آنچنان این چشمه جوشان را جاری نمودند که هنوز هم جاری است و همیشه در زندگی مردم منشأ خیر بوده، همیشه بیدار کرده، همیشه درس داده و یاد داده که چه کار باید کرد، الان هم‌ همین‌طور است.

در این گزارش به سراغ چندان از دلاورمردان و یادگاران دفاع مقدس در خطه استان فارس رفته‌ایم تا گوشه‌ای از دلاورمردی‌ها و افتخارآفرینی‌های فارس در هشت سال را از لسان این یادگاران و ایثارگران هشت سال جنگ حق علیه باطل مرور کنیم.

استان فارس همیشه بر قله افتخار می‌درخشد

سردار سید محمدحسین( معین) انجوی‌نژاد، یادگار و جانباز هشت سال دفاع مقدس از خطه شیراز در گفتگو با شیرازه اظهار کرد: استان فارس از آغاز شروع جنگ، نقش مهمی در دفاع از کیان میهن اسلامی ایران داشت.

حکایت افتخارآفرینی‌های استان فارس در گفتگوی شیرازه با یادگاران دفاع مقدس

وی با بیان اینکه استان فارس از شروع غائله‌های غرب کشور و مقابله با ضدانقلاب چندین اکیپ از نیروهای سپاه را به مناطق غرب کشور اعزام کرد، افزود: درطول دفاع مقدس استان فارس ۱۲درصد از کل نیروهای رزمنده را در قالب لشکرهای ۱۹ فجر، ۳۳ المهدی(عج) و تیپ‌های احمدبن موسی(ع)، تیپ ۳۵ امام حسن(ع)، تیپ ۴۶ مهندسی الهادی، تیپ ۵۶ توپخانه یونس، تیپ امام سجاد(ع)، تیپ فاطمه زهرا(س) و تامین نیرو برای قرارگاه نوح نبی(ع) و همچنین یگان‌های دیگر داشتند.

به گفته این راوی ایثار درکنار نیروهای سپاه سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی استان فارس نقش بسیار مهمی را در پشتیبانی یگان‌های رزم فارس وبقیه یگان‌های رزم ایفا کردند.

انجوی بیان کرد: یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران درقالب تیپ ۳۷ زرهی و ۵۵ هوابرد از روزهای فبل از شروع جنگ در منطقه جنوب حضور مستمر داشته وحماسه‌ها آفریدند و درکنار واحدهای رزمی ارتش مستقر درفارس، مرکز پشتیبانی منطقه ۲ ارتش مستقر در شیراز، مرکز آموزش پیاده و مرکز آموزش زرهی نقش بسیارمهمی در پشتیبانی و امر آموزش نیروهای رزمی را ایفا کردند.

وی گفت: در طول دفاع مقدس استان فارس با تقدیم حدود ۱۵هزار شهید دین خود را به اسلام وانقلاب ایفا کرده که رهبر معظم انقلاب در بیان دلاورمردی‌های نیروهای سازمان رزم استان فارس فرمودند استان فارس همیشه بر قله افتخار می‌درخشد.

فارس، نظامی‌ترین استان كشور در دوران دفاع مقدس بود

سردار موسی بهزادی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ممسنی در  گفتگو با شیرازه بیان کرد: استان فارس یكی از استان‌های تأثیرگذار در دوران دفاع مقدس بوده است و رزمندگان این خطه از میهن اسلامی در طی عملیات‌های مختلف، حماسه‌های متعددی آفریده‌اند.

س

وی افزود: استان فارس به دلایل مختلف، استان مهمی در دوران دفاع مقدس و به‌عنوان مثال، از معدود استان‌های دارای دو لشكر بود و نظامی‌ترین استان كشور به لحاظ یگان‌های نظامی( پایگاه هوایی، مرکز زرهی، تیپ هوابرد و یگان رزمی زمینی )، نزدیکی به جبهه جنوب، شنایی مردم استان با آن منطقه. پشتیبانی سریع جبهه. استان معین استان‌های جنگزده، نزدیکی به خلیج فارس و تنگه هرمز، سطح بالای خدمات درمانی وبیمارستانی و وجود نیروهای متخصص دانشگاهی و فنی به حساب می‌آمد.

به گفته این یادگار دفاع مقدس؛ وجود اقوام مختلف از عشایر ترک و لر عرب خمسه تا لار و لامرد گراش و فارسی‌ها باعث ایجاد وحدت و همدلی بین مردمان استان بود.

بهزادی تصریح کرد: وجود یگان‌های وابسته به نیرو دریایی و موشکی سپاه باعث شده بود رزمندگان فارس علاوه برحضور در جبهه جنوب در خلیج فارس نیز نقش‌آفرینی کنند. (تیپ فاطمه الزهرا مدتی مسئول امنیت جزایر خلیج فارس و تنگه هرمز بود)

وی با صراحت گفت: البته بی تعارف دو عملیات والفجر ۸  و کربلای ۴ و۵ که تقریبا سرنوشت جنگ را روشن کرد از موارد حضور کلیدی یگان‌های فارس است و در واقع اگر راهکارها و معابر شناسایی شده بچه‌های اطلاعات عملیات لشکر فجر والمهدی در کربلای ۴ نبود امکان انجام عملیات کربلای ۵ با آن گستردگی میسر نمی‌شد.

رزمندگان فارس نقش بی‌بدیلی در جبهه‌های غرب و جنوب داشتند 

سردار دکتر هادی تشکری جانباز شیمیایی و یادگار هشت سال دفاع مقدس نیز  از خطه ممسنی در گفتگو با شیرازه به بررسی نقاط قوت فارسی‌‌ها در جنگ تحمیلی  پرداخت و اظهار داشت: در آن روزها نام و نان و پست و مقام، بهایی نداشت، آنچه ارزش داشت حضور در مناطق جنگی و شرکت عاشقانه در عملیات‌ها بود که آرزوی هر نوجوان و جوان فارسی بود.

حکایت افتخارآفرینی‌های استان فارس در گفتگوی شیرازه با یادگاران دفاع مقدس

به گفته وی، مردم خونگرم استان فارس با شجاعت و همدلی عشق به ولایت و حضرت امام خمینی(ره) در عملیات‌های مهم کارهای سخت و دور از انظار را ممکن می‌کردند.

این ایثارگر دفاع مقدس تصریح گرد: یگان‌های رزمی مهندسی گردان‌های عملیاتی همه حماسه می‌آفریدند و نقاط قوت این عزیزان وجود نیروهای جوان، شهادت‌طلبی و معنویت بود که به آنها قدرت روحی می‌بخشید و تحمل سختی‌های نبرد را برای آنها آسان‌تر می‌کرد.

تشکری خاطرنشان کرد: شجاعت جوانان فارسی زبانزد خاص و عام است و بزرگواری و مروت  در حال قدرت از نمونه‌های بزرگواری این عزیزان در دفاع مقدس بود.

وی با تصریح بر نقش مردم فارس در دوران دفاع مقدس بیان داشت: بی‌شک مردم ولایت‌مدار فارس با شجاعت و اخلاصی که داشتند، با تقدیم ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس برای دفاع از ارزش‌های انقلاب و عشق به حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)  نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در جبهه‌های غرب و جنوب داشتند.

وی گفت: جوانانی که از روستاها و شهرها با عشق و ایمان در لشکرها و گردان‌ها، حماسه‌ها آفریدند و نام و یادشان هنوز زینت‌بخش هر محافلی هست.

جلوگیری از سقوط شهر آبادان با وجود نداشتن سازماندهی رزم در آن ایام از افتخارات فارس است

سردار علی محمدی از خطه لامرد نیز در گفتگو با شیرازه، مهمترین تأثیرات رزمندگان اسلام استان فارس در طول هشت سال دفاع مقدس را برشمرد و اظهار کرد: جلوگیری از سقوط شهر آبادان با وجود نداشتن سازماندهی رزم در آن ایام از افتخارات این استان است.

حکایت افتخارآفرینی‌های استان فارس در گفتگوی شیرازه با یادگاران دفاع مقدس

وی افزود: پاسداران اعزامی از استان فارس به تعداد حدود ۲۲۰ نفر در محل ایستگاه هفت آبادان روبروی دشمن تا دندان مسلح سنگر گرفتند و با وجود نبودن امکانات و سلاح و مهمات اولیه با رشادت و شهامت و شهادت خود از سقوط شهر آبادان بدست بعثیان خبیث جلوگیری کردند و این از افتخارات رزمندگان استان فارس بود.

محمدی بیان کرد: جهادگران نمونه استان فارس در شهر آبادان نیز به عنوان جهاد نمونه در پشتیبانی از رزمندگان شب و روز تلاش بی امان و صادقانه داشتند.

این یادگار دفاع مقدس گفت: درخشیدن لشکر ۱۹ فجر در عملیات کربلای۴ که عدم موفقیت یگان‌های مجاور را دربرداشت و به ناچار، لشکر فجر با وجود موفقیت دستور عقب نشینی گرفت ولی راهکار کربلای ۴ توسط رزمندگان استان فارس و ادامه در کربلای ۵ باعث موفقیت زیادی شد که پرچم امام رضا(ع) به‌عنوان فتح شلمچه به این لشکر پیروز داده شد.

وی خاطرنشان کرد: از این رو عملیات لشکر ۱۹ فجر استان فارس بیشترین فرمانده شهید را به پیشگاه امام زمان هدیه کرد.

محمدی به ویژگی‌های رزمندگان استان فارس در هشت سال دفاع مقدس اشاره و بیان کرد:  برابر اظهار سردار رودکی فرماندهی عزیز لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس، سرلشکر رضایی فرمانده وقت سپاه بارها تاکید داشت که رزمندگان استان فارس همیشه با وقت زیاد عملیات‌ها را دنبال می ‌کنند و بشدت دقت دارند که کارها سنجیده و با اطمینان انجام دهند.

این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر رزمندگان فارس این بود که به تبعیت از شهید محراب حضرت آیت‌االه شهید دستغیب در موقع احوالپرسی پیشانی یکدیگر را می‌بوسیدند و این سنت حسنه در کلیه یگان‌های رزم استان فارس جاری و ساری شد.

محمدی تصریح کرد: در کلیه یگان‌های رزم استان فارس خواندن هر روز زیارت عاشورا جاری شده بود و در هیچ شرایطی قطع نمی‌شد.

وی اذعان داست: اخلاص و پاکی رزمندگان استان فارس باعث شده بود که اکثر فرماندهان یگان‌های رزم استان حاضر به ظاهر شدن جلوی دوربین خبرگزاری نبودند به همین دلیل کمترین فیلم و مصاحبه و گفتگو از فرماندهان عزیز استان در اختیار داریم.

در هرگوشه‌ای از این دیار پهناور سینه‌‌هایی هستند که یادآور افتخارات فارس در هشت سال دفاع مقدس هستند

استان فارس به‌دلیل اقلیمی از استان‌های درگیر جنگ و از استان‌های نیروخیز در همه رده‌ها و مراحل بود

 سردار محمدباقر رنجبر نیز از فرماندهان دفاع مقدس در فارس در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه فارس چون از نظر اقلیمی در نزدیکی استان‌های درگیر در جنگ بود، پس از نظر پشتیبانی نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشت چه از نظر نیروی انسانی و لجستیکی و فنی و مهندسی.
 
وی افزود: استان فارس ازنظر انسانی یکی از استان‌های نیروخیز در رده‌های اول، در همه مراحل دفاع مقدس غیر از تامین نیروی یگان‌های خودش که از نظر تعداد یگان‌های درجنگ جزو استان دوم در جنگ است که پس از تهران، به یگان‌های دیگر هم نیرو می‌فرستاد.
حکایت افتخارآفرینی‌های استان فارس در گفتگوی شیرازه با یادگاران دفاع مقدس

این یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: استان ما در طول دفاع مقدس از زمانی که رده‌های سپاه شکل گرفت دو لشکر ثابت فجر و المهدی را داشته و در کنار این دو لشکر قهرمان، تیپ‌های فاطمه‌زهرا(س)، احمد بن موسی و امام حسن علیه السلام و تیپ‌های تخصصی الهادی مهندسی و یونس توپخانه و سلمان موشکی دریایی و همچنین دو تیپ ارتشی قهرمان ۵۵ هوابرد و ۳۷ زرهی و جهاد سازندگی که از همان ابتدای جنگ حضور فعال و قهرمانانه‌ای داشت که بسیاری از ابتکارات جنگ مانند پل بعثت روی رودخانه اروند و ... از  جمله تلاش‌های آنهاست.

رنجبر گفت: یگان‌های فارس در عملیات‌های شکست حصر آبادان، فتح خرمشهر، والفجر ۸، کربلای ۴و ۵و ۸ و والفجر ۲ و ۱۰ نقش تعیین کننده داشتند و نقش تعیین کننده در مورد نیروی انسانی کارآمد چه در کیفیت وچه در کمییت بوده است.

این فرمانده دفاع مقدس تصریح کرد: فارس در دوران دفاع مقدس همیشه با چند تیپ و لشکر حضوری فعال داشته از جمله لشکر ۱۹ فجر،  تیپ المهدی و تیپ یونس تامین کننده نیرو در مناطق بوده‌اند و حتی بخاطر تعداد زیاد رزمنده به لشکر‌های دیگر از استان‌های دیگر نیرو تزریق می‌کردند از جمله لشکر ۴۱ ثارالله و لشکر امام حسین(ع)  که در عملیات بدر نیروهای فارس به کمک انها رفتند.
 
به گفته این یادگار دفاع مقدس؛ اولین اقدام و نقش فارس تامین نیروی کارآمد بود و دومین اقدام فارس تامین اقلام و مواد خوراکی بود و همانطور که می‌دانید بیشتر محلات و مساجد در سطح استان فارس در حال ارسال مواد غذایی و اقلام مورد نیاز مناطق بودند تا جایی که بیشتر از نیاز هم ارسال شده بود. 
 
رنجبر ادامه داد: سومین اقدام بخاطر موقعیت جغرافیایی استان از نظر سیاسی نیز حضوری بسیار فعال داشتند تا جایی که در طول این هشت سال چندین محل منافقین و ضد انقلاب کشف شد که همیشه در تاریخ ثبت شده است.

وی تصریح کرد: فارس نقش بسزایی در اداره جنگ هم در میادین جنگی داشته و هم در زمینه پشتیبانی جنگ، پشتیبانی تدارکاتی، حمل‌ونقل و درمانی با داشتن بیمارستان‌های مثل بیمارستان نمازی، چمران، مسلمین و.... داشته است.

این فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: نقش فارس با داشتن لشکرهای عملیاتی فجر و المهدی، تیپ‌های سلمان، یونس، الهادی و 28صفر بیشترین رزمنده را در طول دفاع مقدس داشته و در عملیات‌های مختلف پیروز میدان بوده است.

به گفته وی، در عملیات‌هایی که فارس در طول دفاع مفدس انجام داده اگر دقت کرده باشید نقش اصلی و خط شکن عملیات‌ها، عزیزان رزمنده فارس بوده‌اند از جمله این عملیات‌ها قدس ۳ و کربلای ۴ و ۵، والفجر ۸ و ۱۰ و بقیه عملیات‌ها است، پس از نظر نظامی نقشی بسیار تعیین کننده در طول جنگ ایفا کردند.

به گزارش شیرازه، نقش‌آفرینی سپاه، بسیج و ارتش بسیار مشهود و نقش رزمندگان، ایثارگران و شهدای استان فارس در دفاع مقدس نقشی درخشان است که در هرگوشه‌ای از این دیار پهناور سینه‌‌هایی هستند که یادآور آن روزها هستند که باید قبل از آنکه دیر شود شرح دلاورمردان و بزرگ‌زنانی که با رشادت و جهاد حماسه‌‌هایی تاریخی و عاشورایی ثبت کردند، اقدام شود.

نظرات بینندگان