کد خبر: ۱۳۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸
سایه نبود نظارت بر مهدهای کودک؛

مهدهای کودک؛ افزایش شهریه و کاهش خدمت

سال‌هاست که شهریه مهدهای کودک از ماراتن افزایش قیمت‌ها جا نمانده و همپا و گاهی جلوتر از سایر مراکز آموزشی باصطلاح غیرانتفاعی و حتی مراکز دانشگاهی غیردولتی روند صعودی را طی کرده است اما امسال کاهش کمی و کیفی خدمات تکمیل کننده افزایش شهریه شد.!
به نقل از شیرازه، در حالیکه تغییر سبک زندگی و اشتغال همزمان والدین یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش تمایل خانواده‌ها برای سپردن فرزندان قبل از سنین مدرسه به مهدهای کودک‌ها محسوب می‌شود، نبود نظارت سیستمی مناسب و کارآمد بر روند تعریف و ارائه خدمات و تعرفه‌های این خدمات، موجب سرگردانی و بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها شده است.

بسیاری از مهدهای کودک شیراز امسال، علاوه بر افزایش سرسام آور قیمت تعرفه‌های خود، از کمیت و کیفیت خدمات نیز کاسته‌اند و این موجب اعتراض والدین شده است.

مکان جغرافیایی، وسعت فضا، امکانات تفریحی موجود و البته خدمات ویژه! از عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت شهریه‌ توسط مدیران مهدهای کودک محسوب می‌شود، قیمت‌هایی که امسال موجب فشارهای مضاعف به والدین و حتی انصراف آنان از سپردن فرزندانشان به این مکان‌ها شده است که آسیب‌های مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

نامتناسب بودن خدمات ارائه شده با شهریه دریافتی از والدین از جمله اعتراضی است که بعضی خانواده‌های شیرازی با ایسنا در میان گذاشتند.

خانم شکوهی که فرزندش را به یکی از مهدهای کودک شیراز سپرده است، گفت: پیش از مهرماه و در زمان ثبت‌نام به ما اعلام کردند که شهریه مهدکودک مدنظر، حدود 18 درصد افزایش دارد اما زمان ثبت‌نام مبلغ بیشتری درخواست کردند که با یک حساب سرانگشتی افزایش 30 درصدی داشت.

او ادامه داد: از مدیر مدرسه خواستم دلیل این تفاوت قیمت را توضیح دهد، ابتدا شلوغی سالن ثبت‌نام را بهانه کرد اما با اصرار من توضیح داد که ما به التفاوت برای کلاس‌های پشتیبان مهد است. اما با احتساب شهریه همان کلاس‌های پشتیبان باز هم این میزان افزایش غیرمنطقی بود.

خانم روزبهی یکی دیگر از مادران شیرازی است، که با تایید نامتناسب بودن خدمات ارائه شده با شهریه دریافتی، گفت: از شهریه که بگذریم، تصور می‌کنم وود بعضی از کلاسها بچه‌ هایمان را خسته می‌کند.

او افزود: پسرم کمتر از دو هفته است که به مهد می‌رود و از روزهای سه‌شنبه بدش می‌آید.چون در این روز باید در کلاس‌های کامیپوتر، ورزش و زبان انگلیسی شرکت کند که همگی انرژی زیادی از او می‌گیرد.

روزبهی اظهار کرد: نه تنها شهریه و خدمات نامناسب که برنامه‌ریزی نامناسب درسی هم در مهد پسرم آزاد دهنده است.

خانم کلانتری یکی دیگر از اولیا هم گفت: به اجبار دخترم را در مهدی نزدیکی محل کارم ثبت‌نام کرده‌ام که ساعت تعطیلی هر دو مای همزمان شود و نیاز به سرویس برای برگشت او به خانه نباشد و با ماشین شخصی با هم به خانه رویم.

او گفت: مشکل اینجاست که شهریه این مهد از توانمان خارج است. تصور می‌کردیم نگرفتن سرویس کمک زیادی در کاهش شهریه یک سال دخترم به ما می‌شود اما این مهد یک ثبت‌نام ابتدای سال دارد و ماهانه هم مبلغی حدود 500 هزار تومان دریافت می‌کند.

خانم کلانتری عنوان کرد: اگر دولت مرتب اعلا می‌کند که تورم در حال کاهش است، پس چرا نرخ شهریه مهدهای کودک کم نشده؟ این حالت باعث می‌شود تا هر سال والدین نسبت به سال قبل مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شوند.

رئیس اداره بهزیستی شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فعالیت 190 مهد شهری و روستایی در این شهرستان، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 15 تا 20 هزار کودک در این مهدها، مشغول تحصیل باشند.

حمید آزرمی با بیان اینکه مهدهای کودک در حساس‌ترین برهه از زندگی کودکان و در زمان شکل‌گیری شخصیت آنها در حال فعالیت هستند، گفت: به دلیل اهمیت دوره پیش از دبستان، در سال‌های احیر تلاش کرده‌ایم تا کیفیت مطلوب آموزشی در مهدها اعمال شود، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله داریم.

او ادامه داد: براساس رویکرد کیفی سازی در مهدها، درجه بندی توسط ارزیاب با تاییدیه کمیته تعخصصی در اداره‌کل بهزستی فارس و نهایتا امضای مدیرکل در دستور کار قرار گرفت.درجه بندی مهدها از یک تا چهار ستاره انجام و با مشخص شدن نوع ستاره، نرخ شهریه دریافتی هر مهد اعلام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شیراز افزود: ساختمان استاندارد، رعایت ایمنی، رعایت قوانین و مقررات، تعداد پرسنل، آموزش و عملکرد مهد پنج مؤلفه‌ای است که در درجه بندی مهدها اثرگذر است.

آزرمی ادامه داد: پس از درجه بندی با حضور کارشناسان صنعت و معدن و تعزیرات، نماینده مهدها و نماینده بهزیستی و نهایتا با تایید مدیرکل، نرخ مهدها به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود و مهدها هم موظف به اعلام نرخ در تابلوی اعلانات خود هستند.

او همچنین با بیان اینکه هرگونه هزینه در کودکی، سرمایه‌گذاری برای پختگی بنیان کودک در بزرگسالی تلقی می‌شود، گفت: مهدهای کوچک صرفا جای نگهداری نیست، بلکه تلاش شده تا بهترین محتوای آموزشی و مهارتی تدریس شود.

رئیس اداره بهزیستی شیراز با تاکید بر اینکه سعی بهزیستی بر این بوده که کیفیت و کمیت را هم‌تراز هم در مهدهای کودک قرار دهد، مجددا اعلام کرد که نرخ گذاری شهریه در مهدها، تیمی است.

آزرمی گفت: اگرچه تورم، گرانی و شرایط اقتصادی موجب سنگینی شهریه برخی مهدها برای خانواده‌ها شده اما سعی کرده‌ایم تعادلی در شهریه مهدها رعایت شود.

به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان نیز معتقدند شیوه‌های آموزشی که در مهدهای کودک لحاظ می‌شود، نه تنها به مهارت آموزی منتهی نمی‌شود، بلکه گویی برخی از این مراکز به محلی برای فرصت سوزی تبدیل شده‌اند.

بدون تردید کودکان امروز،پدران و مادران آینده جامعه هستند، افراد و گروه‌هایی که باید علاوه بر نقش آفرینی در پیشرفت و توسعه کشور به عنوان والدین فرزندان خویش مسیر صحیح و اصولی زندگی را به نسل‌های آتی آموزش دهند و آنها را در پیمایش چنین مسیر دشواری راهنمایی کنند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان