کد خبر: ۱۳۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸
یکصد و سیزدهمین صحن علنی؛

مخالفت شورای شهر با گسترش سکونت در باغشهرها

پیشنهاد بازنگری شهرداری شیراز درباره طرح کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با موضوع ساماندهی باغات قصردشت شیراز در سطح راهبردی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که این طرح به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق شورای شهر ارسال شد.
به گزارش شیرازه، در یکصد و سیزدهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز، ساماندهی باغ‌های قصردشت و دکل‌های مخابراتی در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه ایراد فرمانداری به یک مصوبه شورا در خصوص دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاح و تکمیل، آیین‌نامه دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز شامل یک مقدمه، 14 ماده و 20 تبصره به تصویب شورای شهر رسید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در مورد این طرح گفت: در دو سال گذشته، طرح آیین‌نامه ساماندهی دکل‌های مخابراتی بارها در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته و دو بار  به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسیده است.


علی ناصری افزود: تاکنون این مصوبه برای اجرا به فرمانداری این شهرستان ارجاع شده اما مورد تایید این نهاد قرار نگرفته بود و برگشت داده شد اما در روزهای گذشته طرحی تهیه و به امضای همه دستگاه‌های مربوط رسید.

اعضا با گسترش سکونت در باغشهرها مخالفت کردند

در ادامه پیشنهاد بازنگری شهرداری شیراز درباره طرح کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با موضوع ساماندهی باغات قصردشت شیراز در سطح راهبردی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که این طرح به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق شورای شهر ارسال شد.

علی ناصری به عنوان مخالف این طرح، گفت: توجه داشته باشیم که باغشهرها مشکلات و آسیب‌های بسیاری برای شیراز به وجود آورد و حجم بالایی از ذخایر آبی شهر توسط آن‌ها از بین رفت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: بیشترین مشکلات در باغات شیراز در باغشهرهای شمال غرب بوده است از جمله افت شدید ذخایر آب زیرزمینی و فرونشست زمین.

وی افزود: این طرح می‌گوید که باغ‌های درون شهر به باغات شمال و شمال غرب شهر متصل شده و سکونت به آن سمت هدایت شود؛ حال پیوست زیست‌محیطی این طرح کجاست؟

این عضو شورا با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در باغشهرهای پیرامون، برای انتقال سکونت به این مناطق وجود ندارد، عنوان کرد: آیا شیراز هیچ زمینی برای سکونت ندارد که ناچار باشیم مردم را به سمت باغشهرها هدایت کنیم؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در دفاع از این طرح بیان کرد: هدف از این طرح، این است که سبزینگی باغات قصردشت به پیرامون شهر متصل شود و تقاضاهایی که برای سکونت در باغات درون شهر وجود دارد به سمت اطراف شهر، هدایت شود.

جواد بهادری افزود: این هدف سعی دارد نقش غالب سکونتی باغشهرها کمرنگ و به نقش گردشگری آنها اهمیت بیشتری داده شود.

در ادامه سعید نظری، دیگر عضو شورای شهر در نقد این طرح گفت: این هدف در هر صورت، خبر از تخریب باغات را میدهد و چرا باید سکونت را به سمت باغات هدایت کنیم؟ آیا در اطراف شهر زیرساخت‌های گاز، برق، فاضلاب و... وجود دارد؟

همچنین نوذر امامی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، توضیح داد: وضعیت اجتماعی و اقتصادی برخی از شهروندان به گونه‌ای است که دلشان می‌خواهد در باغات و حاشیه شهر زندگی کنند و آرزوی هر شیرازی این است که در باغ، خانه داشته باشند و سکونت در باغ برای عده‌ای متمول، تبدیل به برند شده است.

وی اضافه کرد:  این طرح به منظور حفظ باغات و ایجاد یک بدیل یعنی باغ شهرهای پیرامون، برای آن‌هاست و به مردم اعلام می‌کند که باغات شیراز قابل سکونت نیست و در مقابل پیشنهاد سکونت در باغشهرهای اطراف داده می‌شود.

سینا بنی‌زمانی دیگر عضو شورا نیز گفت: این هدف هیچ توضیح جمعیت شناختی و اسناد بالادستی به همراه ندارد و توضیح نمی‌دهد که دقیقا چه جمعیتی به باغشهرهای اطراف انتقال داده می‌شود.

در ادامه این جلسه از شورای اسلامی شهر شیراز، دو ایراد فرمانداری شهرستان شیراز در خصوص مصوبه مربوط به عوارض صدور پروانه نصب دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز نیز مورد بررسی قرار گرفت که با اصلاح مدت زمان اعتبار پروانه صادره از سوی شهرداری از دو به سه سال موافقت شد؛ بنابراین عوارض تمدید پروانه برای یک دوره سه ساله پنجاه میلیون ریال خواهد بود.

موضوع لایحه شهرداری شیراز در خصوص آییننامه اجرایی بند 50 تکالیف بودجه 97 شهرداری شیراز، نیز آخرین دستوری بود که در این جلسه مطرح شد و بر اساس آن آیین نامه اعمال سیاست‌های تشویقی و ترغیب کارکنان به بازنشستگی و بازخرید در 6 ماده و 2 تبصره تصویب شد.

همچنین ایرادات فرمانداری در خصوص مصوبات کمیسیون نامگذاری شورا در این جلسه بررسی شد که اعضا با استناد به قوانین مربوط به اختیارات شورای شهر، بر مصوبه پیشین خود اصرار کردند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان