کد خبر: ۱۳۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

شیراز یک گام دیگر به جهانی شدن نزدیک شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی ادامه روند پرونده ثبت جهانی شیراز، وارد این شهر می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه:  هشت شهر و 10 روستای ایران به ثبت شورای جهانی صنایع دستی رسیده اند، گام های مثبتی كه موجب شده كشور ما در جایگاه نخست جهان از این لحاظ قرار گیرد، جایگاهی كه نشان از ظرفیت بالای ایران در این حوزه دارد و می توان با اتكا به آن بخش زیادی از مشكلات كشور را خصوصا در حوزه ارز آوری در شرایط تحریمی كنونی رفع كرد.

پویا محمودیان در تاریخ شنبه 21 اردیبهشت در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع هنرمندان و سرمایه گذاران حوزه صنایع دستی گفت: در سال 97 منبت آباده به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر نیز تهیه و تكمیل پرونده شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا در حال انجام است.

شیراز یک گام دیگر به جهانی شدن نزدیک شد

او همچنین گفت: به همت اداره كل میراث فرهنگی فارس، ارزیابان شورای جهانی طی مدت حضور خود در شیراز از كارگاه ها و ظرفیت های شهر شیراز در صنایع دستی بازدید خواهند كرد و بر اساس رایزنی های صورت گرفته، مراحل جهانی شدن این شهر در دست اقدام است كه در صورت انجام این مهم، شیراز، به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته خواهد شد.
متخصصین امر معتقدند كه می‌توان از چنین فرصتی برای افزایش تولیدات، فروش، صادرات، اشتغال‌زایی و رونق تولید این استان بهره برد.

 در آخرین روز تیرماه 98،نیز سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تهران به ریاست پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور برگزار شد و در نهایت بر اساس نتایج اعلام شده این نشست، شیراز به عنوان شهر صنایع دستی به ثبت ملی رسید.

در ادامه این روند مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس روز گذشته اظهار کرد که "ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی ۲۵ آذر ماه امسال به منظور بازدید سه روزه از فعالیت هنرمندان و کارگاه‌های صنایع دستی و بررسی ادامه روند پرونده ثبت جهانی شیراز، وارد این شهر می‌شوند."

او با اشاره به اینکه انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی و جهانی در معرفی و توسعه و ترویج صنایع دستی آن منطقه تاثیر بسزایی دارد افزود: سال قبل غاده هیجاوی رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه و ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی، در سفر به شیراز، بازدیدی از برخی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی داشت و با توجه به تنوع تولید محصولات و صنایع دستی در این شهر، بر ثبت شیراز در فهرست شهر‌های جهانی صنایع دستی تاکید کرد.

شیراز یک گام دیگر به جهانی شدن نزدیک شد

  شهر شیراز خاستگاه هنر‌های سنتی، چون خاتم، کاشی هفت رنگ و قلم زنی است و دیگر هنر‌های دست ساز این شهر نیز همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و شهرت ملی وجهانی دارند و همین ظرفیت‌ها دلیل بر تهیه و تکمیل پرونده شیراز برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی شد.

  هم اکنون در شهر شیراز بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی فعال است که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارند و قطعاً محقق شدن این امر، منجر به جلب توجه مخاطبان و رشد سطح کیفی محصولات، افزایش فروش و ارزآوری بیشتر، رفع بیکاری، ارتقا زیرساخت‌های تولیدی و توجه بیش از پیش به حوزه آموزش می‌شود.

  در حال حاضر شیراز دارای ۲۰ هزار صنعتگر و هنرمند است و تاکنون ۱۳ هزار پروانه تولید انفرادی و کارگاهی برای آن‌ها صادر شده است.

ثبت جهانی صنایع‌دستی موجب می شود كه شهرها با صرف كمترین هزینه‌ در دنیا معرفی و این مساله كمك زیادی به برندسازی این شهرها در حوزه صنایع‌دستی می كند و شهرهای ثبت جهانی شده به مقصد گردشگران خارجی بسیاری تبدیل می شوند.

شهر جهانی صنایع دستی برند باارزشی است كه سومین آن در یك قدمی شیراز قرار دارد و كارشناسان معتقدند كه دستیابی به آن نیازمند تلاشی همه جانبه از سوی دستگاه های مختلف ،مدیریت شهری و بخش خصوصی است.


نظرات بینندگان