کد خبر: ۱۳۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

جانِ جمال، یادواره شیرازشناس فقید برگزار شد

آیین گرامیداشت شیرازشناس فقید جمال زیانی با عنوان "جان جمال" با حضور دوستداران شیراز و فرهنگوران شیرازی و به همت اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و همراهی مرکز شیرازشناسی برگزار شد.
به گزارش شیرازه، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، در این آیین جایگاه علمی و فرهنگی استاد جمال زیانی را ستود و گفت: استاد زیانی می‌توانست انتخاب کند که فقط به امور روزمره زندگی خود بپردازد یا خود را وقف فرهنگ این دیار کند؛ اما او اندیشه‌ورزی و پژوهش را برگزید.

دکتر ابراهیم گشتاسبی‌راد با اشاره به اینکه زندگی آدمی در دنیا را از دید قرآن در پنج مرحله لهو، لعب، زیبایی و جوانی، تفاخر و اندوختن مال خلاصه می‌شود، ابراز داشت: خوشا به حال آنان که همه اینها را رها می‌کنند و به دنبال اندیشه هستند. روح این‌گونه انسان‌ها که بسیاری از مسائل دنیا را رها می‌کنند، بزرگ و خدایی است.

معاون شهردار شیراز افزود: آن کس که روح متکاملی دارد خوب می‌تواند در دیگران نیز نفوذ کند؛ از همین رو باید اذعان داشت آنچه استاد زیانی در آثار خود انجام داده است، بسیار ارزشمند و متعالی است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: اهمیت فعالیت‌های استاد زیانی زمانی مشخص خواهد شد که در یک قرن آینده، پژوهشگران با استناد به آنچه او درباره شیراز ثبت و ضبط کرده است، آیین‌های کهن این سرزمین را بشناسند و یاد آن را زنده نگاه دارند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم، خود را مدیون آموزه‌های جمال زیانی دانست و عنوان داشت: وجود هنرمندان، نویسندگان، شاعران و فرهیختگان حال دل مردم را خوب می‌کند و چنان اهمیتی دارد که پژوهشگران تاریخی در قالب کتاب‌ها و مقالات به شناخت مفاخر پرداخته‌اند.

لیلا دودمان با اشاره به اهمیت مفخره‌نویسی در علوم اجتماعی، اظهار کرد: باید با شناخت مفاخر خود، در حوزه‌های ملی و بین‌المللی برکات و اثرات وجودی آنان را تبیین کنیم.

وی افزود: تعدد مشاهیر هر سرزمین بخشی از شاخص توسعه‌یافتگی است؛ چراکه آنان نسل بعد از خود را پرورش می‌دهند و از این رهگذر در حوزه هویت‌شناسی جمعی موثرند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز مفاخر را شناسنامه یک ملت خواند و گفت: تاثیر حضور مفاخر بر تربیت نسل آینده از طریق الگوسازی رخ می‌دهد؛ بنابراین باید به جامعه‌ای بازگردیم که در آن هر برنامه‌ای ترتیب می‌دهیم در وهله اول مفاخر را ارج نهیم.

دودمان در ادامه ایجاد بنیاد بزرگداشت مفاخر را به‌منظور ایجاد بانک اطلاعاتی درباره فرهنگوران شیراز و فارس پیشنهاد داد.

مدیر گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این آیین با یادکرد از جایگاه استاد جمال زیانی در عرصه شیرازشناسی، عنوان کرد: مرحوم زیانی ۶۰ تا ۷۰ نفر شیرازآموز پرورش داده است که هم‌اکنون راه وی را ادامه می‌دهند.

علی نیری با اشاره به نقش شایان توجه مرحوم جمال زیانی در فعالیت‌های یادشده از وی با عنوان شیرازشناسی یاد کرد که این شهر را به علاقه‌مندانش معرفی کرد.

وی  برگزاری این آیین یادبود را ادای دینی به چهره فرهنگی شیراز دانست و اعلام کرد: از آنجا که مرحوم زیانی الگوی ارزشمندی برای جوانان به شمار می‌رود، مراسم بزرگداشت وی را به‌صورت سالانه و در هفته پژوهش برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا خالصی، پژوهشگر و ادیب شیرازی نیز در این آیین بیان داشت: شهر شیراز مامن بسیاری از انسان‌های بزرگی است که بسیاری از آن‌ها ناشناخته‌اند و این میزان عدم شناخت ما از آن‌ها اعجاب برانگیز است.

وی شیراز را محل تمدن فرهنگ ایرانی اسلامی در تمام طول قرون برشمرد و گفت: مفاخر شیراز در عرصه‌های خوشنویسی، فلسفی، فقهی، علمی و ادبی در تمام قرون جایگاه رفیعی در اعتلای فرهنگ ایران و اسلام داشته‌اند؛ برای مثال ابوحیان توحیدی در فلسفه حد فاصل فارابی و ابن سینا می‌زیست و جایگاه شیراز در فلسفه از قرن 4 هجری به عنوان کانون فلسفه ایران که تا امروز نیز با نظریات ملاصدرا زنده است، تثبیت شده است.

در این مراسم همچنین ضمن تقدیر و گرامیداشت خانواده استاد جمال زیانی، از کتاب صوتی گلگشتی در شیراز و طرح کتاب هفت‌پیچ شیراز نیز رونمایی شد.

استاد فقید شیرازشناسی و پژوهشگر فرهنگ عامه در شهریورماه جاری در سن ۸۴سالگی در حال مطالعه، دنیا را وداع گفت. از او ۱۰ کتاب در حوزه‌های تاریخ، فرهنگ و ادبیات شهر شیراز باقی مانده است.
انتهای پیام/323

نظرات بینندگان