کد خبر: ۱۳۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
آیت الله دژکام مطرح کرد:

فارس از استان های همترازش عقب افتاده/عقب ماندگی استان نسبت به برنامه های توسعه آشکار است

امام جمعه شیراز در دیدار مدیر کل جدید راه و شهرسازی فارس گفت: مسئله‌ای که به صورت خاص برای اداره شما وجود دارد این است که استان فارس از نظر جاده و راهسازی به نسبت استان‌هایی که همیشه همتراز آنها بوده و با آنها رقابت داشته بسیار عقب است.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام روز گذشته در جریان دیدار مدیر کل جدید راه و شهرسازی فارس بیان کرد: مسئله‌ای که به صورت خاص برای اداره شما وجود دارد این است که استان فارس از نظر جاده و راهسازی به نسبت استان‌هایی که همیشه همتراز آنها بوده و با آنها رقابت داشته بسیار عقب است.

وی افزود: اگر امروز اصفهان را بررسی کنید می‌بینید که این استان مطابق برنامه‌های توسعه‌ای که تنظیم شده بوده، ارتباطش با مراکز استان اطراف خود به صورت بزرگراه‌ها و جاده‌های ۴ بانده شکل داده و پروژه‌ها تمام شده در حالیکه ما در فارس واقعاً با مشکلات جدی در این عرصه مواجه هستیم و این یک عقب ماندگی بسیار واضح و آشکاری نسبت به برنامه‌های توسعه استان است.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: در این قضیه بعضاً مدیران بالاتر از مدیرکل راه کوتاهی کرده اندو شاید به تعبیر مدیران سابق در این قضیه گذشت کردند اما گذشت تا حدی شدنی است.خصوصاً که اگر بیش از حد گذشت کنیم باید دید از حق چه کسانی گذشت کرده ایم؟ حقوق مردم این استان باید استیفا شود.

آیت الله دژکام ادامه داد: در سالهای اخیر چقدر استان فارس از بابت نداشتن جاده‌های امن و ایمن، متحمل خسارات مالی و جانی شده است؟ بنابراین ما هم نگاه ملی باید داشته باشیم که مصالح ملی را حفظ کنیم هم نگاه استانی داشته باشیم که حق مردم فارس ضایع نشود.

وی افزود: در زمینه خطوط ریلی نیز شرایط همین گونه است. به گفته شما پروژه جامع راه آهن فارس تعریف شده است اما تا بخواهیم دسترسی به دو بندر شهید رجایی و بوشهر پیدا کنیم خیلی کار زمین مانده داریم و معلوم نیست چند سال دیگر طول بکشد که باید این موارد با جدیت مطالبه شود و مطالبه را از سطح کار اداری خود بیرون بیاورید و تبدیل به مطالبه استانی شود چون بیشترین سود را برای استان دارد و اتصال ریلی به بنادری چون بوشهر و بندرعباس امروز یک ضرورت توسعه‌ای برای استان فارس است.

نماینده ولی فقی در استان فارس گفت: امروز اگر احداث خط ریل فارس تا بندرعباس را شروع کنید، خود ایجاد اشتغال می‌کند و همین طور ساخت و ساز جاده برای ایجاد اشتغال و رفاه در طول انجام پروژه برای مردم مفید است و در ادامه مسیر عبور و مرور صورت می‌گیرد و رونق ایجاد می‌شود.عقب ماندگی از استان‌های دیگر باید جبران شود.این قسمت کار مدیریتی واجرایی است.

آیت الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری فرموده اند کار مدیران است. امروز ۵۴۵ نفر مستقیم برای اداره راه و شهرسازی کار می‌کنند و با شرکت‌هایی که اطراف شما کار می‌کنند تعداد افراد بیش از این است.

وی با اشاره به اینکه بحثی در کشور ما مطرح است که این افراد چگونه وارد عرصه خدمت می‌شوند و روابط بین شرکت‌ها و نماینده دولت چگونه شکل می‌گیرد و مردم از این جهت شاید کمی سردرگم هستند، گفت: چرا کسی که به هر دلیلی در دستگاه‌های مختلف نفوذ پیدا کرده، باید بتواند خلاف قانون و مقررات کار کند و این کارش امکان پذیر است اما دیگری که ضعیف است و هیچ ارتباطاتی ندارد، هیچ راهی برای احقاق حق خود نباید نداشته باشد؟

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی عمده صحبت ما جنبه فرهنگی دارد این کار گناهی است که فرد گناهکار در روز قیامت از پل صراط نمی‌تواند رد شود.انگار ما فراموش کرده ایم که روز قیامت و حساب و کتاب در پیش است. این مسئله مهم است که در مورد همه دستگاه‌های اداری وجود دارد و باید به مرور آن را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند در گام دوم باید جامعه پردازی شود یعنی مردم در یک آرامش بتوانند کار قانونی خود را انجام دهند و این اطمینان و آرامش را شما مدیران باید ایجاد کنید.

نماینده ولی فقیه در فارس عنوان کرد: اگر ما در عرصه جامعه پردازی نتوانیم آرامش و اطمینان را در جامعه ایجاد کنیم حال هرچه جاده بکشیم و مسکن درست کنیم، آرامش خاطر در جامعه حکمفرما نمی‌شود.

وی گفت: قضایای مسکن را در طول چند سال اخیر بررسی کنید. در دولت قبلی بحث شد که مسکن از حالت کالای تجاری و سرمایه‌ای خارج شود و در همین راستا مسکن مهر ساخته شد و ۲ میلیون مسکن مهر چه خوب چه بد تحویل داده شد.

وی ادامه داد: این پروژه البته که عیب هم داشت اما حسن کار را هم بگوییم.با همه ایرادات تعدادی مسکن ساخته شد اما در ادامه و در چند سال اخیر هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود و نتیجه آن می‌شود که در دوره جدید کمتر از یک ساعت ثبت نام در سایت مسکن پر می‌شود.آنقدر مسکن نساختیم تا آستانه صبر مردم لبریز شد. چرا اینگونه سر مردم در می‌آید؟

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: جامعه پردازی یعنی یک گوشه از کار را به گونه‌ای شکل دهیم که مردم آرامش پیدا کنند. رانت، پارتی و امثال اینها سبب عدم آرامش است و باید جلوی آنها را بگیریم و کار طوری پیش رود که مردم در حوزه کار شما آرامش بیابند.

آیت الله دژکام تصریح کرد: ایجاد آرامش یک چاره بیشتر ندارد و قانون باید ملاک باشد. هر جا قانون را دور بزنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و باید قانون مندی را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: به گفته مرحوم آیت الله حائری در اجرای قانون دامنه‌ای برای مانور مدیر قرار گرفته است. در آن دامنه هر کاری مدیر انجام دهد قانونی است و مدیر باید برای ایجاد رضایت مردم مانور دهد. اما اینگونه نباشد که فردا در بازرسی مشخص شود که کار خلاف قانون انجام گرفته است.

نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته همه چیز در جای خود قرار دارد و این یعنی آنها جامعه پردازی را انجام داده اند البته آنها ۲۰۰ سال زودتر از ما حرکت کردند و ما مثل آنها نمی‌شویم ولی باید شروع کنیم و به آنجا خواهیم رسید.

آیت الله دژکام بیان کرد: امروز مدیران ما سوای کارهایی که وظیفه ذاتی دستگاه و مجموعه مربوطه آنهاست، باید وارد عرصه جامعه پردازی و تمدن سازی هم شوند وگرنه مدیر انقلابی نیستند. تأثیرگذاری در انقلاب اسلامی نیاز به این جهت دارد و این موضوع باید تبدیل به گفتمان شود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نظرات بینندگان