کد خبر: ۱۳۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

برگ برنده آمریکا مدیریت رسانه است نه قدرت نظامی

 پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ وقتی به عنوان یک کارشناس و فعال رسانه ای به اخبار و تحلیل های یک ماه اخیر حوادث شهادت حاج قاسم، سقوط هواپیمای اوکراینی و حمله به عین الاسد، سقوط هواپیمای آمریکایی و حواشی مراسم تشییع حاج قاسم نگاه کرده و به بررسی مقایسه ای رفتار ایرانیان و آمریکاییها در پوشش اخبار روی می آوریم به قدرت عظیم رسانه ای و عمومی آمریکا پی می برم که بسیار اثرگذارتر، قویتر و حتی کم هزینه تر از قدرت نظامی این دولت است.

وقتی به جانسون رئیس جمهور آمریکا می گویند که چگونه در جنگ ویتنام شکست خوردید، می گوید ما فقط از تلوزیون شکست خوردیم.

این جمله سبب شد تا دولت آمریکا از آن زمان تا کنون مدیریت رسانه را در جهان و خصوصا در حوزه اخبار نظامی بعهده گیرد و با مدیریت آن صحنه های شکست خود را مخفی کرده و یک قدرت عظیم شکست ناپذیر از خود به جهانیان معرفی دارد، دقیقا بر خلاف رویه بسیاری از کاربران ایرانی و حتی پاره ای از مسئولین جمهوری اسلامی در مواجه با اخبار حوزه نظامی و اقتدار ایران.

ایران در پاسخ به شهادت حاج قاسم، پایگاه عین الاسد را موشک باران می کند، اما رئیس جمهور آمریکا رسما می گوید اتفاق خاصی پیش نیامده و ما تلفاتی نداشتیم، یعنی حاضر نمی شود یک اعتراف به خسارت هم داشته باشد تا ابهت آمریکا دچار خدشه نشود، سپس به صورت قطره چکانی و با واژگانی نظیر ضربه مغزی و آسیب ملایم اخباری درز می کند که آمار آن از 16 نفر شروع شده و کم کم زیاد می شود.

 به ناگاه خبر می رسد که یک هواپیمای نظامی و مخابراتی آمریکا در افغانستان ساقط شده است، اما به هیچ وجه خبر و مطلبی خاص جز بررسی موضوع منتشر نمی گردد و مدیریت رسانه برای کنترل افکار عمومی آغاز می شود تا از شوک رسانه ای جلوگیری کنند.

حال در ایران هر خبر شکستی به سرعت بزرگنمایی شده و با آن کل نیروهای مسلح و عملکرد آنان را زیر سوال می برند، هر کس به خودش حق می دهد که اظهارنظر کند و سخن گوید و حتی رئیس جمهور نیز بر خلاف رفتار ترامپ به نیش و کنایه زدن می پردازد و حتی کمپین استعفای فرماندهان عالی نظامی و رهبری مطرح می کنند.

 تلفات عین الاسد آمریکایی را منکر شده و موشک های ایرانی را با پوشک مقایسه می نمایند که حتی نتوانست یک کشته و زخمی برجای بگذارد. عده ای نیز بعد از گذشت چند روز با شنیدن خبر ساقط شدن هواپیمای مسافربری توسط ایران، به روشن کردن شمع و دادن و بیانیه و حتی تحریم حکومت مبادرت می ورزند، که این تاخیر نه نشان از بزرگداشت درگذشتگان، بلکه اعتراض به نیروهای مسلح ایران می باشد.

جالبست که حتی علی رغم همه شعارهای آزادی رسانه از سوی غرب، توئیتر و اینستاگرام، رسما به میدان می آیند و اکانت ها و صفحات مجازی ایرانیان را مسدود می کنند تا مدیریت رسانه ای را در دست داشته و نگذارند حتی در ایران نیز کسی نتواند برای جهان اخبار منفی بر علیه آمریکا ارسال کند.

ایرانیان ده ها تصویر تکه تکه شده و یا انفجار خودروهای سوری را به عنوان صحنه ترور حاج قاسم جا زده و حتی از روی دلسوزی ابهت ایشان را زیر سوال می برند، اما در آمریکا نه برای عین الاسد در روزهای نخست هیچ تصویری، بلکه برای خبر یک درگیری ساده در آمریکا نیز هیچ فیلم و عکسی منتشر نمی شود و یا اخبار سقوط متعدد هواپیماهای جنگی آنان اصلا بازتاب داده نشده تا همچنان نبرد باخته را در رسانه برده باشند.

لازمست که یک بررسی مجدد در رفتارها و آداب رسانه ای خود داشته و نگذاریم دشمن با استفاده از توان خود ما، شکست خویش را پنهان کرده و محدود معایب ما را آنقدر بزرگ جلوه دهد که ما به بجای اصلاح آن عیب، همه دستاوردها و نقاط قوت دیگرمان را نیز از دست دهیم. بیایید خود رسانه دشمن نباشیم، فقط همین.

دکتر سید محسن هاشمی


نظرات بینندگان