کد خبر: ۱۳۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
شیرازه مشکلات اصناف فارس را در حضور رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس بررسی کرد؛

ایزدی: 14خط تولید جدید را به چرخه تولید ماسک وارد کرده ایم/ توزیع اقلام بهداشتی در اختیار علوم پزشکی است/ تمام کالاهای اساسی درقالب تنظیم بازار به وفور تامین شده است

در حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، به بررسی برخی مشکلات اصناف فارس پرداختیم.
 به گزارش "شیرازه"،این روزها که مردم از ترس مبتلا شدن به بیماری کرونا ترجیح داده اند که در خانه هایشان بمانند و حتی اقلام مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی یا از مغازه ها و فروشگاه های  نزدیک خانه خود خریداری کنند اما با کمبود کالاهای اساسی مواجه می شوند، این در حالیست که برخی فروشگاه های بزرگ آنلاین هم که برخی اقلام در آن فراهم بوده با کمبود نیروی انسانی برای ارسال کالا مواجه هستند.

 کافیست به سایت این فروشگاه های معروف و بزرگ و یا به مغازه نزدیک خانه خود سر بزنید تا از نبود یا کمبود اقلام ضروری و کالاهای پروتئینی مثل مرغ، برنج، ‏گوشت، مواد شوینده، مواد ضد عفونی کننده و حتی سوسیس و کالباس باخبر شوید.
کارشناسان بهداشت و پزشکان روزانه هزاران بار تاکید می کنند که مردم در خانه بمانند و از رفت و آمد در تجمعات، فروشگاه های بزرگ و کوچه ها و خیایان های شلوغ پرهیز کنند تا بلکه از شدت سیر صعودی این بیماری هولناک کاسته شود. بنا بر گفته مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا یکی از کانون‌های شیوع ‏این بیماری همین فروشگاه های بزرگ زنجیره ای بوده و لازم است که مردم حتما از حضور در این مکان ها خودداری کنند.
هر چند که برخی خانوارها همین رویه را پیش گرفته اند اما نه تنها خبری از بسیاری از کالاهای مورد نیازشان نبوده بلکه برای چند قلم جنس باقی مانده هم نیرویی نبوده تا آن را به دستشان برساند.از این رو ،سوپرمارکت‌‏های اینترنتی با دو چالش روبه‌رو شده اند، یکی کمبود کالا و دیگری ارسال سفارش‌ آن به ‏درب منازل مردم.‏ در چنین شرایطی برای پایان دادن به وحشت کرونایی و اتمام این سناریوی غم انگیز برای تهیه کالاهای اساسی هر خانوار در شب عید چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

گیرو دار فروشگاه های کوچک و بزرگ در روزهای آخر سال
ضربه کرونایی بر کالاهای اساسی
بر همین اساس در حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، به بررسی برخی مشکلات اصناف فارس پرداختیم. طی تماس تلفنی خبرنگار "شیرازه" بایکی از فروشگاه های بزرگ «آنلاین» در بخش مرکزی شهر وی با ابراز تاسف و با بیان این که ویروس کرونا بر قیمت خیلی از اجناس تاثیر منفی گذاشته گفت:مواد شوینده و مواد ضدعفونی کننده در بازار کم شده، برنج در بازار یافت نمی شود و در صورت موجود بودن با قیمت زیادتری فروخته می شود.
این روابط عمومی افزود: قیمت دستکش های یکبار مصرف آشپزخانه که تا دو سه هفته پیش بین دو هزار و 500 تا نهایتا 5 هزار تومان بود اما حالا با قیمت بیش از 20 هزار تومان هم پیدا نمی شود و عدس هم که در گذشته کیلویی 9 هزار تومان بود با قیمت 14 هزار تومان عرضه می شود.

وی گفت: این کالا ها حتی در عمده فروشی ها هم به میزان کم و حداقلی بوده و با قیمت بالا به فروش می رسد،به طوری که خرید آن برای ما هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

رضایی نیز به عنوان یک فروشنده نیز به کمبود مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده در بازار اشاره کرد و گفت: هر ساله شرکت های تولیدی یا توزیع کننده از28 فروردین ماه تا 15 اسفند ماه تعطیل می شود و متاسفانه این شرکت ها امسال هم با وجود تقاضای زیاد برای این کالاها و کمبود آن در بازار ،اعلام تعطیلی کرده اند.

کمبود نیرو برای ارسال کالاها و اجناس
مدیر یکی دیگر از فروشگاه های «آنلاین »نیز با بیان این که با کمبود نیرو برای ارسال کالاها و اجناس به درب خانه ها مواجه هستیم، گفت:90 درصد نیروهای پرسنل ما به خاطر ترس و اضطراب از مبتلا شدن به ویروس کرونا از ادامه کار انصراف داده و محل کار را ترک کرده اند.
وی به این که به دلیل تقاضای زیاد "میوه و تره بار "مجبور به تعطیلی این بخش شده ایم، افزود: از آنجایی که با کمبود نیرو برای ارسال کالاها مواجه هستیم فقط بخش سوپرمارکت ما برای عرضه مرغ، گوشت، برنج و غیره فعال بوده چرا که توانایی پاسخ دهی به بیشتر کالاها را نداریم.

گیرو دار فروشگاه های کوچک و بزرگ در روزهای آخر سال
این مدیر با بیان این که پیک موتوری ها با تجهیزات بهداشتی مرسوله را به دست مشتری ها می رسانند، گفت: این نیروها با دستکش و ماسک کالاها را به درب منازل می رسانند اما ارسال کالا مانند گذشته رایگان نبوده و حالا به خاطر شیوع بیماری کرونا و کمبود نیرو  هزینه بردار است.
وی با اشاره به اطمینان خاطر خریداران اینترنتی به قیمت کالاها افزود: :خریداران وقتی که وارد سایت ما می شوند کالاها و قیمت آن را مشاهده کرده و در صورت انتخاب آن را به لیست خرید اضافه می کنند.
این مدیر فروشگاه اینترنتی با بیان این که خریدهای آنلاین به کاهش چرخه و هجوم ویروس کرونا کمک می کند، افزود:خریداران همان لحظه فاکتور اجناس را دریافت کرده و هزینه آن را پرداخت می کنند.

مهندس ایزدی، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس هم در گفت و گو با خبر نگار "ما"در خصوص کمبود مواد شوینده با بیان این که تا جایی که در جریان هستم، هیچ کمبودی وجود ندارد، گفت: تمامی امکانات لازم برای تولید و توزیع مواد شوینده در بخش خصوصی مثل شرکت «آپادانا آرا» فراهم بوده و مشکلی در تامین این اقلام وجود ندارد.
وی در خصوص کمبود این اقلام در بازار بلافاصله با مدیر شرکت «آپادانا آرا» تماس گرفت و مدیر این شرکت نیز گفت: ما تا ساعت 11 شب برای توزیع موادشوینده مثل مایع ظرفشویی،جوهر نمک و غیره ...فعالیت داریم و تنها با کمبود« آب ژاول» مواجه هستیم که این هم به تعطیل بودن شرکت توزیع در تهران مربوط می شود.
مهندس ایزدی با بیان این که«آب ژاول»را از دیگر استان ها وارد می کنیم، افزود: حدود 6 هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده به این شرکت تحویل داده ایم تا آن را بسته بندی و راهی بازار کند اما به طور کلی حدود 14 کارخانه تغییر کاربری داده تا مواد ضدعفونی کننده را با پایه 70 درصد الکل تولید کند.


گیرو دار فروشگاه های کوچک و بزرگ در روزهای آخر سال
توزیع اقلام بهداشتی در اختیار علوم پزشکی است
وی با اشاره به نحوه توزیع این اقلام گفت: طبق مصوبه مدیریت بحران کشور ،توزیع اقلام بهداشتی در اختیار علوم پزشکی بوده و به همین خاطر ما تنها حواله این لوازم را صادر می کنیم اما توزیع آن را در اختیار علوم پزشکی است.

میزان تولید پاسخگوی این همه تقاضا نیست
مدیرکل صنعت،معدن و تجارت فارس در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به کاهش شهروندان در سطح شهر و عدم نیاز به ماسک و دستکش از نیاز آن ها کاسته نشده،با بیان این که تعداد تقاضا با توزیع همخوانی ندارد،افزود: هر چند که از تعداد شهروندان در سطح شهر کاسته شده اما الکل و مواد ضد عفونی کننده در خانه ها استفاده می شود و از آنجایی که در استان فارس نزدیک به 5 میلیون نفر جمعیت داریم ،تولیدات ما پاسخگوی این همه تقاضا نیست.

تولید پارچه مخصوص ماسک در این استان وجود ندارد
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا پارچه تولید ماسک در استان وجود دارد،گفت: در حال حاضر در استان فارس تولید پارچه مخصوص ماسک وجود ندارد و ناچارهستیم که پارچه مورد نیاز را از دیگر استان ها مانند یزد،زنجان، همدان و تهران فراهم کنیم اما با این حال تلاش می کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن پارچه های مورد نیاز را در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم.
رئیس سازمان صمت با اشاره به تولید ماسک های سه لایحه و باکیفیت افزود:طی سه روز گذشته پارچه مورد نیاز برای تهیه یک میلیون و 800 هزار ماسک را از استان همدان وارد کردیم و دیروز هم به در خواست یکی از تولید کنندگان و با هماهنگی ها انجام شده به همین میزان پارچه را از یزد وارد نمودیم.
وی گفت:در این استان روزانه بیش از 80 هزار ماسک تولید می شود اما در نظر داریم آن را به 200 هزار عدد برسانیم.علاوه بر این واحدهایی مثل نیروهای بسیج ،سپاه، جهاد و خیرین نیز به صورت خودجوش در این زمینه فعالیت دارند.

تولید ماسک و دستکش به صورت دستی زمانبر است
رئیس صمت با بیان این که برخی از کارخانه ها برای تولید ماسک و دستکش تغییر کاربری داده ،بیان کرد: با این که 14خط تولید جدید را به چرخه تولید وارد کرده ایم اما تولید ماسک و دستکش در این استان بیشتر به صورت دستی بوده و زمانبر است.
ایزدی با بیان این که فروشگاه های توزیع تا پایان فروردین تعطیلی ندارند،گفت: برای توزیع اقلام بهداشتی و غذایی هیچ یک از شرکت ها تا پایان فروردین ماه حق تعطیلی نداشته و در غیر این صورت با آن ها برخورد قانونی می شود چرا که بر اساس ابلاغیه وزارت صمت  ازتولید کننده گرفته و توزیع کننده ها باید فعالیت داشته باشند و همچنان به کار خود ادامه دهند.

فروشگاه های کوچک می توانند اقلام را به طور مستقیم فراهم کنند
وی با بیان این که فروشگاه های کوچک هم می توانند اقلام مورد نیاز خود را به طور مستقیم فراهم کنند،افزود:برای فروشگاه ها و مغازه ها محدودیتی وجود نداشته و آن ها می توانند با مراجعه به اداره کل غله،اقلام مورد نیاز خود را درخواست بدهند.
مهندس ایزدی گفت:برنج تنظیم بازار به وفور در حال توزیع بوده و از این رو فروشگاه های بزرگ و کوچک می توانند بامراجعه به سایت توزیع کننده، اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی با بیان این که این اقلام در مکان های خاص مثل شرکت تعاونی ها و فرشگاه های بزرگ توزیع می شود،افزود: بازرس های ما در هنگام توزیع حضور و نظارت داشته تا اقلام تنظیم بازار طبق قیمت مصوب دولتی و به میزان معین عرضه شود.
مهندس ایزدی در پاسخ به این پرسش که چرا برنج و حبوبات در عمده فروشی ها و تعاونی ها با قیمت بالاتر از حد مصوب به فروشگاه ها و مغازه ها فروخته می شود، گفت:هر مغازه داری که دارای پروانه کسب باشد می تواندبرنج و حبوبات تنطیم بازار را خریداری کند لذا باید از اتحادیه «خوار بار فروشان» معرفی نامه دریافت نماید و آن را به شرکت غله ارائه دهد.

اصناف غیر ضروری حتی الامکان ساعت کاری خود را کم کنند

وی در خصوص فعالیت اصناف غیرضروری افزود:هر چند که در استان تصمیم بر این شد که تنها اصناف ضروری فعالیت داشته باشند اما از مقام های بالا دستی اعلام شد که همه در کسب و کار آزادند.با این وجود لازم بوده که فروشندگان مواد خوراکی و دارویی فعال باشند و دیگر اصناف حتی الامکان ساعت کاری خود را کمتر کنند.

تفاوتی بین فروشگاه های بزرگ و کوچک وجود ندارد
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا فروشگاه های بزرگ حتی در این اوضاع و احوال و پرهیز از تجمعات بازهم مورد حمایت بیشتری قرار می گیرند،توضیح داد: به طور معمول فروشگاه هایی که اقلام در آن کامل بوده بیشتر مورد اقبال عموم قرار گرفته وسبد خانوار را تکمیل می کند اما برای ما نه تنها تفاوتی بین فروشگاه های بزرگ و کوچک وجود ندارد بلکه شدت و کنترل بیشتری هم بر فروشگاه های بزرگ داریم.
ایزدی با اشاره به خریدهای اینترنتی گفت:هر فروشگاه یا مغازه ای که قصد فعالیت اینترنتی دارد باید مجوز نمایندگی الکترونیک دریافت کند. ما برای رعایت موارد بهداشتی تجهیزات لازم مثل دستکش و ماسک را در اختیارشان قرار می دهیم.

شرایط ناگواری که برای کودکان و خردسالان رقم می خورد
بر پایه این گزارش، دیگر چیزی به شب عید باقی نمانده و بسیاری از مردم علاوه بر خانه نشینی با مشکلات تامین کالاهای ضروری و اساسی مواجه هستند، کالاهای مورد نیازی که شاید برای بزرگسالان قابل تحمل باشد اما برای کودکان و خردسالان سخت و طاقت فرسا می شود به طوری که شاید آن ها را با مشکلات جسمی و روانی روبرو کند.
انتهای گزارش/
بهاره یاری

برچسب ها: عید ، شب ، فارس
نظرات بینندگان